Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Ketose? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46284)

monste 21-07-11 19:30

Ketose?
 
For å komme i ketose skal man ligge på rundt 15 - 20g karbo per dag.
Men går man ned i vekt eks på 30g per dag? Hvor ligger grensen i grunn?

Jeg har gått ned 4 kg, og har enda ikke fått utslag på ketosesticks, og jeg har testet til alle døgnets tider. Hvorfor får jeg ikke positiv test?

M.U

Nerthus 21-07-11 20:03

Sv: Ketose?
 
Grensen er individuell - så du må nesten prøve deg fram :) Noen kan spise mer enn 30 også og fremdeles være i ketose.

Ketostixen kan ha variabel kvalitet, noen ganger må man kjøpe seg en ny boks fordi den gamle faktisk ikke fungerte...

Ikke heng deg opp i stixen, har du kontroll på antall kh, spiser godt med fett og ellers følger reglene for ketolysekuren er du nok i ketose etter få dager :)

Du har jo også vektnedgang, selv om den første uken vanligvis er kun vann - så nyt maten, og planlegg det du skal spise framover :)

sigridpia 22-07-11 19:26

Sv: Ketose?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1165715)
Du har jo også vektnedgang, selv om den første uken vanligvis er kun vann - så nyt maten, og planlegg det du skal spise framover :)

Hvorfor kvitter kroppen seg med vann når den skal kvitte seg med glukose/fett? Binder dette vann eller hva?

smgj 22-07-11 19:42

Sv: Ketose?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sigridpia (Innlegg 1166567)
Hvorfor kvitter kroppen seg med vann når den skal kvitte seg med glukose/fett? Binder dette vann eller hva?

Forbrenningen har vann (og CO2) som "avfallsprodukt", mener jeg å huske.

sigridpia 22-07-11 19:44

Sv: Ketose?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1166575)
Forbrenningen har vann (og CO2) som "avfallsprodukt", mener jeg å huske.

Men hvorfor da bare den første uken? :confused:

smgj 22-07-11 19:46

Sv: Ketose?
 
Det skjer hele tiden det... Hvorfor kroppen slipper mer den første tiden har jeg ingen formening om. Tror jeg kanskje har hørt noe om at glukose i musklene binder mer vann enn om musklene ikke er proppet fulle?

sigridpia 22-07-11 19:56

Sv: Ketose?
 
okei da skjønner jeg. Men ja sikkert derav man får mer bimelim og mindre bomelom på ketolyse :)

smgj 22-07-11 20:31

Sv: Ketose?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sigridpia (Innlegg 1166584)
okei da skjønner jeg. Men ja sikkert derav man får mer bimelim og mindre bomelom på ketolyse :)

Kan nok hende, ja. :D

Sjekk forøvrig denne tråden med andre avfallsstoffer kroppen kvitter seg med på lavkarbo. :D
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1159207

Carisma 23-07-11 03:43

Sv: Ketose?
 
Karbohydrater binder 2,7g vann pr gram, så ikke noe rart at man mister mye vann ved å kutte ned på karbene, og da mest mens kroppen brenner karbolagrene.

unaturligslank 23-07-11 04:00

Sv: Ketose?
 
Vi har sukkerdepot i lever og litt sukker lagret i muskelcellene våre (lagret som glykogen). Når vi er i aktivitet er det disse depotene som tømmes først, da dette er den lettest omsettelige energien vi har i kroppen.

Som Carisma sier binder hvert gram glykogen nesten 3 g vann, så når disse sukkerdepotene tømmes kvitter vi oss også med en del vann i kroppen.

Det er altså i starten da disse sukkerlagrene tømmes at vi mister mest vekt. Og om vi ikke fyller lagrene på ny, vil vi ikke ha ekstra vann å miste, altså ikke se så stort vekttap ved fortsatt slanking.

unaturligslank 23-07-11 04:08

Sv: Ketose?
 
Leverglykogen
Leverglykogenet har som oppgave å opprettholde stabilt blodsukkernivå, noe den klarer selv etter uker med faste. Glykogen fra lever forsyner hjernen som bruker glukose som energi. Blodsukkernivået er relativt stabilt rundt 5 mmol/L. Dette styres av hormoner (insulin og glukagon) og nervøse stimuli som registrerer endringer i blodsukkernivå og stimulerer lever til å sende ut mer eller mindre glukose samtidig som opptak i annet vev reguleres i ønsket retning.
Tomme glykogenlagre i lever og lavt blodsukkernivå (hypoglykemi) er assosiert med tretthet. Hvor fort lagrene tømmes avhenger av størrelse, kosthold og aktivitetsnivå. Lagrene er på ca 80 – 150 g, men det skjer en produksjon av glukose på ca 180 g per døgn fra lever og nyrer. Dette kalles glukoneogenese (neogenese – nydannelse) og foregår ved at lever danner glukose ut fra sirkulerende aminosyrer, glyserol, laktat og pyruvat. Oppbygging av lagrene skjer i hvile og ved lav intensitet med en hastighet på ca 2 – 7 % per time avhengig av type karbohydrat, tidspunkt og inntatt mengde. Ved en hastighet på 5 % per time tar det ca 20 timer å gjenoppbygge tomme lagre.

Muskelglykogen
Muskelglykogen har som oppgave å forsyne muskelen med glukose. Denne glukosen er fanget i musklene siden molekylene er fosforylert og mangler et enzym som kan omdanne glukose–6-fosfat til glukose. Dermed kan ikke muskelglykogen bidra direkte til å opprettholde blodsukkernivået.
Imidlertid kan nedbrytingsprodukter fra muskel, som laktat, pyruvat og alanin gå ut i blodbanen, til lever og brukes til gjenoppbygging her (glukose – alaninsyklus, cori syklus). Størrelsen på glykogenlagre i muskel varierer fra 300 – 500 g. Hvor fort lagrene tømmes avhenger av intensitet, varighet, treningsform, størrelse på lagrene og tilførsel av glukoseholdig mat og væske under aktivitet. I hvile forbrennes ca 90 % fett og 10 % karbohydrater. Ettersom intensiteten øker hentes mer energi fra karbohydrater siden dette gir mer energi per tidsenhet enn fra fett.

Netteliten 23-07-11 10:37

Sv: Ketose?
 
Hei! Hvordan starter man tråder???? Jeg bare lurer på om det er ok med helmelk i kaffen? Jeg er på 3. dagen og har gått ned 1,4 kg (vann?) siden torsdag morgen. Er det mulig at jeg kan fortsette med helmelken min i kaffien, eller bør jeg strengt talt bruke kremfløte/ingenting??? (tusen takk for svar)

unaturligslank 24-07-11 02:38

Sv: Ketose?
 
Gå inn på riktig underforum og trykk på ny tråd øverst til venstre.

Hvorvidt du kan fortsette med helmelk kommer jo an på hvilket nivå karb pr dag du har valgt å legge deg på, mengden melk du bruker, og hva annet du spiser. Regn på det :-)

Er det noen spes grunn til at du ikke ønsker å bruke fløte?

Btw noen opplever melkeprod som partystopper. (og noen må pøse på med masse fett, andre må tenke kcal i tillegg til karbo, vi er alle forskjellige, du må teste ut hva som funker for deg)

Netteliten 24-07-11 18:41

Sv: Ketose?
 
Takk for svar!

Jeg tester ut - både fløte og ny tråd!

:rolleyes:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no