![]() |
Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for blodtype A?
Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A? Lurer veldig på denne. Har søkt litt på internett, men finner ikke noe særlig. Boken "Blodtypedietten" fra 1996 fraråder Blodtype A såkalt LCHF kost (bruker ikke det begrepet) men den boken er blitt kritisert for å basere mye av sine fremsatte fakta på svakt teoretisk grunnlag.
Noen som vet om noe nyere forskning som kan avklare dette? |
Sv: Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A?
Jeg aner ikke, men vil spørre tilbake; Finnes det seriøs forskning på kosthold og blodtype overhode?! Jeg har ikke peiling så spør mest av interesse. Har ikke sett at mennesker har blitt skilt ut fra hva slags blodtype de har i noen studie, eller gjengivelse av forskning.
OG om det ikke finnes empiri (forskningsbasert datamateriale) på blodtype (dette vet jeg som nevnt ikke noe om) OG det teoretiske grunnlaget er svakt ville ikke jeg basert min livsstil på dette. Jeg har blodtype A og synes jeg har gode resultater med lchf. |
Jeg har også blodtype A, og blitt symptomfrisk fra chrons, men sliter med og gå ned i vekt...
|
Jeg har også blodtype A og har det veldig bra på LCHF kosthold :)
|
Siden blodtypedietten ikke har noen forankring i vitenskapen, så har det vel ikke vært noen grunn til å forske på om "noe" kan passe/ikke passe på grunnlag av denne??
(Har lagt ut linker tidligere hvor blodtypedietten blir plukket fra hverandre) Grunnen til at slik dietter tilsynelatende "virker", er fordi man kutter ut mye usunt (for alle typene). |
Dette er tilbakemeldinger jeg har sett en del av på nett. Tilsynelatende er LCHF topp for blodtype A, og det er bra! :-) Synd ingen har valgt å fokusere studier på sammenhengen av blodtype og diett, slik at man kan avkrevfte (eller bekrefte?) denne myten en gang for alle.
|
Blodtype A her og -25 kilo på 11 måneder.
|
Blodtype A er vegetarianer og da blir det vel vanskelig å koble de to skulle jeg tro....
Har type A og LCHF er best for meg! |
Sitat:
Var bare en påminnelse at selv om man får presentert en studie som konkluderer med det ene eller det andre, er det ikke nødvendigvis slik at konklusjonen er riktig! Vær kritisk, uansett hvilke studier man ser på og uansett hva for svar man selv leter etter! |
Det er vel ingen som tar blodtypedietten seriøst lenger? Bortsett fra "Slumberslim" er det den dietten noe av det mest useriøse jeg har hørt om.
|
Selvfølgelig kan en bekrefte eller avkrefte noe med en studie! Det er tolkningen og overførbarheten som er problemet ;)
|
Sitat:
|
Umulig er det nok ikke, men om det er interresant nok er jo et spørsmål. Finnes det ikke god teori er det få som vil være villige til å betale, samt gjennomføre en slik studie.
|
Jeg ville finne ut hvilke matvarer alle blodtypene skulle unngå og hvilke alle ble anbefalt.
Her er resultatet: alle typene skal unngå: blå oster,maisolje, tistelolje,svin, gås, røkt, sprengt kjøtt,åttearmet blekksprut, røkt laks fordi den er røkt,hvete,sorte oliven,kokos, rabarbra,ketchup, alle anbefales som medisin: torsk, makrell, sardiner, gjedde, brisling, olivenolje,ezekielbrød, mannabrød,grønnkål, bladbete, brokkoli,persille, pastinakk,plommer, svisker,nype,ingefær,malt pepper. medisinsk betyrat det gir vektnedgang nøytral betyr at dette er hovedsakelig den maten du skal spise unngå: øker vekten og sykdom Type a som er vegetaren kan godt spise lavkarbo ved å erstatte kumelk med geitost (hvit) og bøffelmelk(mozarella), spise fisk, kalkun og kylling. |
Sitat:
Men så anbefaler de jo også ett kosthold med lite karbo til meg da :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:38. |