![]() |
21 kcal per kilo kroppsvekt ...
betyr det at jeg med mine 73 kg skal ha 1550 kalorier daglig? Det er jo som GR det jo, og det er jo uten fettet? Da hører jo dette plutselig litt vanskelig ut syns jeg med så lite kalorier og så mye fett vi skal ha i oss!
|
Sv: 21 g pr kroppsvekt i kalorier..
Dette er det dr. Torkil sier om den saken:
Sitat:
|
Sitat:
På en annen måte, du holder deg mye lengre mett med stabilt blodsukker og fett som energikilde. Men å telle kcal på lavkarbo skal ikke være nødvendig |
Jeg har sett at det er enkelte som kommer med denslags råd til nybegynnere, og personlig synes jeg det er helt feil, telling av kalorier vil bare stresse deg, du vil nettopp som du sier føle du er på et GR-opplegg, og sjansen for å misslykkes blir mye større.:rolleyes:
Tenk på å holde kh nede, få i deg mest mulig av kh ene fra grønnsaker, få i deg passe mengde proteiner og rikelig med fett. -Og drikk 3 l vann hver dag. Spis når du er sulten og slutt når du er passe mett. For de aller aller fleste holder det, etter hvert vil du føle mindre sult når du får i deg nok fett, og matinntaket regulerer seg naturlig til et nivå som er passe for kroppen din;) Det med å telle kalorier gjelder bare for noen få personer, de som vet de har gjort alt riktig, har testet ut de vanligste partystopperene og allikevel har stillstand i vekten i mange uker.:ja: Så fortsett slik du har begynt du, pass på at du følger alle rådene i den kostholdsfilosofien du har valgt, spis når du er sulten og spis deg passe mett - og overse det med kalorier, nyt maten din og ditt nye liv:D |
Jeg lurer på hvor Torkil har dette fra,jeg. Det er jo et lavere tall enn noe annet sted jeg har sett man skal ligge på når man ikke slanker seg. Er det et slanketall bare? Jeg må spise 300-400 kcal mer enn det jeg liksom skal ligge på, ellers er jeg sulten som bare det.
|
Sitat:
|
Ja, jeg vet det. Men det er likefullt et utsagn fra han.
|
Sitat:
|
Som et lite apropo: Dette med 21 kcal per kilo kroppsvekt ble nevnt på "Legene" her om dagen, så han tar det nok ikke rett fra lufta, og jeg vil tippe at det er et generelt anbefalt kalorinivå å legge seg på for et forsvarlig vekttap (uavhengig av hva slags type kosthold man har). Fant dette på et kjapt googlesøk:
Sitat:
|
Sv: 21 kcal per kilo kroppsvekt ...
Sitat:
En DEL har problemer med vektnedgang på lavkarbo, da snakker jeg om at man har holdt på i månedsvis uten vekttap selv om man har gjort alt. Flere av disse får seg aha-opplevelser når de sjekker kaloriinntaket, ikke bare at de spiser enormt MYE - men mange spiser også ALTFOR lite :) Lavkarbo er ikke noe hokuspokus - følger man lavkarbo på 3 minutter ER det faktisk så enkelt som den lille pdf'en sier. Alternativt kan man følge en retning - og holde seg til de "reglene" som gjelder for retningen. Da er det viktig og ikke dra inn andre retninger eller råd for erfarne som har holdt på en stund når man er nybegynner, da blir man lett forvirret. Til informasjon vil jeg også si at det er ikke noe problem og være mer enn mett nok på 1500 kalorier pr dag med fordelingen 5% kh - 20% protein og 75% fett... :) Dette gjelder for MEG. DU må finne ditt akseptable inntak, i første omgang forsøkt basert på "magefølelsen" bokstavelig talt. Hvor mye mat pr måltid blir du mett av og holder deg mett i flere timer? Dette må du nesten finne utav selv - innenfor reglene for den retningen du har valgt og følge :) |
Vil tro at 21 kcal pr kroppsvekt er aktuelt dersom man skal vedlikeholde og stabilisere vekta ETTER vektreduksjon for å ikke gå opp igjen også.
De fleste overvektige veier jo betraktelig mer enn 73 kg og får dermed masse mer kalorier. Dette er vel en betraktning som hindrer folk på 150 kg å spise for mye. |
Kuul info dere. Takk. Ja, da er det vel for å gå ned da, tenker jeg. 27 er et bedre tall, synes jeg personlig,da men. Jeg ligger på det og går vel egentlig fortsatt litt ned med det tallet.
|
Tusen takk for mange flotte svar! Jeg er vel som de fleste nybegynnere som sluker all info vi kan finne, og blir tilslutt helt forvirret!
Skal rett og slett roe meg litt ned og nyte livet og den fantastisk gode maten jeg lager nå. Mannen min er stor fornøyd med at jeg har begynt med lavkarbo, har aldri hatt så god mat! Aldri mer lett-produkter! Ha en fin søndag alle sammen, nå er det kosings med nachos (uten nachos)! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg regnet ut basalindeks(?) og kom på ca 2300 kcal for å opprettholde min egen vekt mtp høyde på 176, vekt på 65 og trening tre dager i uken.
|
hmmm 21X kroppsvekt høres helt merkelig ut...om man vil ha vedlikeholdsvekt ja, kanskje det funker. men om man vil ned i vekt syns jeg det hørtes rart ut...er vel ikke heller meningen at man skal gange 21 med "ønsket vekt" ? Om jeg veier 135kg og skal ha i meg 2835kcla daglig. det tror jeg neppe man går ned på...
|
Hei
21 gram pr kilo AKTUELL kroppsvekt er ikke tatt ut av luften: Det kan lages en meget innfløkt formel for kaloribehov som tar høyde for basalforbrenning, mat man spiser, mosjon, BMI og mye mer. Tallet 21 er således en pekepinn og bør benyttes når man ikke klarer å bryte et platå i flere uker og representerer en nedre verdi. Går man under kan stoffskiftet reduseres og da er man like langt. MANGE tåler å ligge høyere enn 21. Trener man mye kan man plusse på noen gram og har man høy forbrenning et par gram til. De 21 gram er ikke hellige, men en pekepinn som er basert på flere antakelser og gjennomsnittsverdier. Min erfaring er at mange som går godt ned i vekt på ketogen diett, blir overrasket over hvor mange kalorier man faktisk kan spise og likevel gå ned i vekt. Vennlig Hilsen Torkil:) |
Sitat:
Vel på ketogen diett med den anbefalte mosjon går du antakelig ned. Det kreves mye energi bare for å "holde 135 kilo kropp i gang". Vennlig Hilsen Torkil:) |
Sitat:
|
Sitat:
|
21 pr kilo kroppsvekt uten fett ville vel blitt ganske alvorlig lavt?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:31. |