![]() |
Ferdig slanket og fortsatt på streng lavkarbo?
Er det sånn at du må begynne å spise mer karbohydrater enn anbefalt på ketolyse/skaldemann for ikke å bli super mager? Eller beholder du fett på kroppen med nok mat? Det er påstått at man kan leve slik for alltid, men hvorfor sier da Torkil at man etter kuren skal velge noe lik fedon eller atkins da? Er det fordi han tror de fleste ønsker mer karbo i kosten eller fordi det er mer helsemessig riktig?
|
Sv: Ferdig slanket og fortsatt på streng lavkarbo?
De sier jo at det er best å lene seg litt mer mot fedon for vedlikehold, men nå er jo ketolyse f.eks bare vektregulerende, så du ville ikke fortsette å bli slankere og slankere om du ikke slutter, men litt mer karber enn 15g er jo greit å kunne unne seg når man ikke er på 'slankekur' lengere. Har ingen proffe ord å komme med eller en fasit, men jeg har lest litt rundt og det er dette som blir sagt i såfall.
|
Jeg drar igjen fra PB-filosofien.
http://i247.photobucket.com/albums/g...9/Picture2.png Jeg synes dette er veldig illustrerende. Hvor den enkeltes vedlikeholdsområde er vil være personlig, men som regel et sted mellom 100-150gram karbohydrater daglig. Har man diabetes er sannsynligheten stor for at man er i nedre del eller under 100gram - og at de karbohydratene man velger må være lav GI. Mark sier også at om man trener mye cardio så kan opp til 100g karbohydrater pr time trening være en veiledning. |
Tusen takk! Jeg trodde liksom hele tiden at vekta skulle stanse siden ketolyse skal være vektregulerende, men vekten kryper saaaakte ned likevel. Da vet jeg at jeg gjør rett ved å innta litt mer karbo,da. Koselig med gulrot og nøtter igjen:) En sakte opptrapping vi jeg ta. Inntar nå dobbelt; 30 gram karbohydrater. Jeg må kanskje øke enda mer etterhvert. Får se om jeg beholder vekta eller ikke. Vil jo gjerne ha kontroll over dette.
|
Jeg er ferdig slanka, men tør rett og slett ikke legge meg høyere på karbene da jeg er livredd for å gå opp igjen.
Kan man virkelig vedlikeholde på 100-150 gr karbo til dagen ? For meg høres det helt fantastisk ut!!! Tenk så variert jeg kan spise da!!! Men nytter ikke det når jeg ikke tør! |
Sitat:
|
Hva med å øke med 10-15 gram i dagsgjennomsnitt i 4 uker og så se? 4 uker er litt lite, men man får kanskje en indikasjon hvilken vei det går... (Sier hun som har sett slutten på candidadietten, vært på ferie og har svigers = sukkermonster på besøk... disse 6 ukene forteller meg at jeg nå spiser for mye karbohydrater iallfall... !!! :p Skjerpings! )
|
Sitat:
Ja, takk, jeg skal ta 4 uker med 30 g karbo dgl og se om vektnedgangen stanser eller om jeg går opp og fortsette om ingen endring skjer til jeg ser resultatet av det og regulere utfra det. |
Yrla: etter de menyene osv du har lagt frem så spiser du ikke så ille mye og da vil vekta gå nedover:) Lavkarbo er vektregulerende når man spiser nok, ikke når man spiser for lite.
Enten må du spise endel mer generellt, eller så må du øke på karbohydratene. |
Sitat:
Også så lenge jeg prøver å bli kvitt dette så "slanker" jeg meg jo på en måte enda fordi jeg trener og prøver å spise ketont enda... Men det går sakte ned altså.... Og jeg er IKKE undervektig-har et godt stykke igjen dit.....har forøvrig ingen planer om det heller altså.... he, he... |
Sitat:
|
Sitat:
|
De 21 grammene er vel en ganske generell greie:) Din forbrenning kan lett være slik at den regelen utgår for deg.
|
Sitat:
|
Sitat:
Les mer her http://fitnfly.com/nutrition-basics/...nance-calories om ulike måter å beregne basalforbrenning på. Ligger en sånn kalkulator på medlemssidene til GR også, forresten... :D |
I tillegg er jo de 21 kcal per kilo ment for vektnedgang og ikke stabilisering ;) 30 kcal er vel sagt å være målet for stabil vekt. Uansett er disse reglene altfor generelle og usikre.
Det fins nok desverre ingen fasit her, du må rett og slett bare prøve selv. Har du sett på Atkins stige for innføring av mer karbohydrater? Jeg tror denne er fin for å finne sitt eget personlige toleranseområde. |
Sitat:
|
1200 kcal høres ekstremt lite ut. Sikker på at du ikke har regnet feil? Dessuten, om du ligger over dette og fortsatt går ned betyr jo det at det er feil også ...
|
Sitat:
|
Det høres fortsatt veldig lite ut syns jeg, og med den ekstremt lave vekta må du i hvert fall passe på å ikke få i deg for lite. Prøv denne i stedet.
Personlig syns jeg du skal forsøke å drite i både kalorier, karbohydrater osv. og heller forsøke å finne et kosthold som gjør deg godt og hvor du holder vekten (helst skulle du vel gått opp noen kilo ;)). Ingen kalkulatorer i verden har fasiten på hva som vil være et passende nivå å legge seg på for akkurat deg. |
Sitat:
|
Glemte å si at du må bruke den i IE. Den fungerer ikke i Firefox. Mulig den funker med andre nettlesere også, men det er bare de to jeg har prøvd.
|
Sitat:
Jeg vet at jeg aldri hadde greid og vedlikeholde på 100-150 gram. Med så mye KH om dagen glir jeg rett inn i fella igjen. Been There, done that, aaaalt for mange ganger nå. |
Man kan vel vedlikeholde rundt 100-150, men må vel føle på og finne frem selv om man takler det eller ei. Det er nok veeeeeeeldig individuelt. Men det må vel ikke være enten 15 eller 150 heldigvis:)
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36. |