Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Får ikke til biff (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47674)

Bønna200 08-09-11 20:20

Får ikke til biff
 
Jeg får ALDRI til biff!! Uansett hvor mange oppskrifter jeg prøver blir den bestandig seig. Og da MENER jeg seig...
Hvordan skal det egentlig gjøres?

Furine 08-09-11 20:43

Sv: Får ikke til biff
 
La biffen ligge innepakka i romtemperatur i kanskje 20 min, steik den IKKJE direkte frå kjøleskapet. Steik den på kvar side (eg likar min bleu, så eg steiker den ikkje lenge) - la den så stå i omnen 2-3 minutt på 50 grader innpakka i aluminiumsfolie, etter at du har steikt i steikepanna. (Panna skal vere HEIT - smøret skal vere noisette - altså nøttebrunt) - då får kjøtet slappe av litt. Eventuell væske frå kjøtet kan brukast til saus. Nam!

Bønna200 08-09-11 21:03

Sv: Får ikke til biff
 
Okay. Så da skal den altså ikke steikes helt klar i panna? Det er jo det jeg alltid gjør..

langaard 08-09-11 21:12

Sv: Får ikke til biff
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1202602)
Okay. Så da skal den altså ikke steikes helt klar i panna? Det er jo det jeg alltid gjør..

Jo, du kan steke den ferdig i panna.( Hemmeligheten) er å la kjøttet "hvile" etterpå:)
Kjøttet skalvære temperert når du legger det i panna.

Bønna200 08-09-11 21:19

Sv: Får ikke til biff
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1202612)
Jo, du kan steke den ferdig i panna.( Hemmeligheten) er å la kjøttet "hvile" etterpå:)
Kjøttet skalvære temperert når du legger det i panna.

Jeg lar det alltid hvile. Og det er nogenlunde temperert.
Kanskje jeg skal begynne å ta ut kjøttet fra kjøleskapet mye tidligere? :)

Furine 08-09-11 21:24

Sv: Får ikke til biff
 
Som sagt, eg likar mitt kjøt bleu, så det er ikkje så lenge det steiker. Veit ikkje kor steikt du skal ha det? Men romtemperatur, og kviling er lurt.

Bønna200 08-09-11 21:28

Sv: Får ikke til biff
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1202625)
Som sagt, eg likar mitt kjøt bleu, så det er ikkje så lenge det steiker. Veit ikkje kor steikt du skal ha det? Men romtemperatur, og kviling er lurt.

Jeg vil ha det uten at det renner blod over hele tallerken:rolleyes:
Men ikke for godt stekt heller, for da blir det jo som en skosåle:p Medium da, tenker jeg.

Jorkla 08-09-11 21:31

Sv: Får ikke til biff
 
Hei :-)

Sånn steker man biff (jeg siterer kjæresten, for jeg har ikke peil på å steke biff)

Først må man ha god råvare (da uten veldig synlige "trevler" disse må evt skjæres bort)

Kjøttet må romtempereres
Før kjøttet skal stekes, må pannen varmes godt opp tilsett smør, smøret skal oppi og bli nøttebrunt før kjøttet legges i panna.

Stek biffen(e) ett minutt på hver side slik at den får en fin stekeskorpe, slå deretter varmen ned og snu biffen(e) ofte, steketide skal totalt være på 3-5 min (kommer ann på tykkelsen)

Legg biffen inn i stekeoven i ca 4 min på 150grader.

Jeg får ihvertfall servert go`biff..

Lykke til

Bønna200 08-09-11 21:32

Sv: Får ikke til biff
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jorkla (Innlegg 1202632)
Hei :-)

Sånn steker man biff (jeg siterer kjæresten, for jeg har ikke peil på å steke biff)

Først må man ha god råvare (da uten veldig synlige "trevler" disse må evt skjæres bort)

Kjøttet må romtempereres
Før kjøttet skal stekes, må pannen varmes godt opp tilsett smør, smøret skal oppi og bli nøttebrunt før kjøttet legges i panna.

Stek biffen(e) ett minutt på hver side slik at den får en fin stekeskorpe, slå deretter varmen ned og snu biffen(e) ofte, steketide skal totalt være på 3-5 min (kommer ann på tykkelsen)

Legg biffen inn i stekeoven i ca 4 min på 150grader.

Jeg får ihvertfall servert go`biff..

Lykke til

Takk:) Prøve det:)

Furine 08-09-11 21:35

Sv: Får ikke til biff
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jorkla (Innlegg 1202632)
Hei :-)

Sånn steker man biff (jeg siterer kjæresten, for jeg har ikke peil på å steke biff)

Først må man ha god råvare (da uten veldig synlige "trevler" disse må evt skjæres bort)

Kjøttet må romtempereres
Før kjøttet skal stekes, må pannen varmes godt opp tilsett smør, smøret skal oppi og bli nøttebrunt før kjøttet legges i panna.

Stek biffen(e) ett minutt på hver side slik at den får en fin stekeskorpe, slå deretter varmen ned og snu biffen(e) ofte, steketide skal totalt være på 3-5 min (kommer ann på tykkelsen)

Legg biffen inn i stekeoven i ca 4 min på 150grader.

Jeg får ihvertfall servert go`biff..

Lykke til

Det var omtrent som det eg sa, berre at eg lar min kvile i omnen på lavare temperatur.

FrkMarge 08-09-11 21:42

Sv: Får ikke til biff
 
For det første HVILKEN del av dyret har du kjøpt?
Biff er ikke bare biff....
*Den møreste, den som smelter på tunga er inderfilleten.
*Yttrefillet er vel en god nr 2, også forholdsvis mør, men en del grovere trevler i kjøttet.
*Entrecôte er det masse hinner i og da blir det seigt. Det hvite er ikke bare fett. Denne må virkelig bankes om den skal bli spiselig.
*Mørbrad er ganske grov og trenger å bankes litt, men har ikke så mye hinner og har veldig god smak.
*Flatbiff kan også brukes, er trevlete, men ganske lett-tyggelig allikevel.

Alle biffer blir best når de har ligget og mørnet en stund. De er ikke best når dyret er nyslaktet. En god slakter filleter ut biffene og legger dem tl lagring på kjøl i noen dager. helst skal et slaktet dyr henge til mørning før det deles opp også. Regelene er at det skal henge i 40 "døgngrader" før det deles opp. Biffmørning kommer da i tillegg :)

Ellers fikk du veldig god beskrivelse av steking osv over her.
Jeg liker min biff blodig... Da skal den bare brunes i 2-3 min på hver side i godt og varmt smør. Snu biffen når det pipler ut kjøttsaft oppå er en regel jeg har hørt en gang :)

Bønna200 08-09-11 21:49

Sv: Får ikke til biff
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1202650)
For det første HVILKEN del av dyret har du kjøpt?
Biff er ikke bare biff....
*Den møreste, den som smelter på tunga er inderfilleten.
*Yttrefillet er vel en god nr 2, også forholdsvis mør, men en del grovere trevler i kjøttet.
*Entrecôte er det masse hinner i og da blir det seigt. Det hvite er ikke bare fett. Denne må virkelig bankes om den skal bli spiselig.
*Mørbrad er ganske grov og trenger å bankes litt, men har ikke så mye hinner og har veldig god smak.
*Flatbiff kan også brukes, er trevlete, men ganske lett-tyggelig allikevel.

Alle biffer blir best når de har ligget og mørnet en stund. De er ikke best når dyret er nyslaktet. En god slakter filleter ut biffene og legger dem tl lagring på kjøl i noen dager. helst skal et slaktet dyr henge til mørning før det deles opp også. Regelene er at det skal henge i 40 "døgngrader" før det deles opp. Biffmørning kommer da i tillegg :)

Ellers fikk du veldig god beskrivelse av steking osv over her.
Jeg liker min biff blodig... Da skal den bare brunes i 2-3 min på hver side i godt og varmt smør. Snu biffen når det pipler ut kjøttsaft oppå er en regel jeg har hørt en gang :)

Ytrefilet, mener jeg. Jeg er ikke så inni det her, så tar det som står i boka:o Men dette var utfyllende, så skal kjøpe indrefilet neste gang. Og steke som det står her:)

BenteR 08-09-11 21:56

Sv: Får ikke til biff
 
Har stekt biff i alle år, og enda ikke fått noen klage, men jeg har aldri noensinne brukt stekeovnen etterpå.
Jeg krydrer og lar biffen ligge i romtemperatur en halvtime til time. Legger den aldri i panna før den er varm nok, dvs at det lille smøret jeg har i panna er nøttebrunt (biff skal stekes og ikke kokes i smør eller olje).
Steker med høy varme og snur når det er blitt pen stekeskorpe. Steker til jeg får fin stekeskorpe på den siden også.
Legger biffene over i ei skål (her brukes suffleformen), og legger en tallerk over som lokk.
Har fløte i panna og koker godt opp, krydrer og tømmer over biffene i skåla. På med tallerkenen igjen og la de ligge fem minutt der før maten serveres.
Med mindre jeg treffer på kjøtt fra et stressdyr, så blir dette garantert mørt, saftig og godt. Kjøtt fra stressdyr kan aldri bli en mør biff uansett hva man gjør, dessverre.

Furine 08-09-11 22:15

Sv: Får ikke til biff
 
Har ein mann som helst vil ha "filet puur", altså indrefilet, så det går mest i det her. Det går fint å steike utan omn også, det vi har gjort mest, men fekk eit tips om det med "avslapning" på lav temperatur, og det har definitivt ikkje gjort saka verre!

Carisma 08-09-11 22:38

Sv: Får ikke til biff
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1202650)
*Entrecôte er det masse hinner i og da blir det seigt. Det hvite er ikke bare fett. Denne må virkelig bankes om den skal bli spiselig.

Jeg tror du må ta deg en tur på Trancher i Oslo, så endrer du raskt mening :D http://www.trancher.no/

Og btw, indrefilet smaker lever :eek: Vi spiser stort sett bare entrecote, og den er aldri seig. Og veldig sjelden senete. Kjøper de hele fra First Price eller Nordfjord. Gilde sin er garantert seig uansett. :rolleyes:
For medium biff, stek til konsistensen er som når du klemmer på den tykke delen av hånda under tommelen :ja:

Furine 08-09-11 22:45

Sv: Får ikke til biff
 
Lever?! Då har du ikkje møtt rette slaktaren.

Bonitta 10-09-11 22:51

Sv: Får ikke til biff
 
Entrecotè er ikke biff etter min mening. Fysj!
En skikkelig biff skal komme av indrefilèt. Skikkelig varm panne og romtemperert kjøtt, det er cluet for en god, mør og saftig biff.

Lulla84 11-09-11 00:35

Sv: Får ikke til biff
 
Indrefile smaker IKKE lever altså. For jeg klarer ikke smaken av lever, og det indrefile har ikke den smaken. Jeg er også idiot på biff steking, så kjører stort sett alltid opp i strimler :p Men nå har jeg fått til meg noen tips oppi her, så da skal jeg prøve det rett og slett nesten gang :)

Bønna200 11-09-11 15:58

Sv: Får ikke til biff
 
For medium biff, stek til konsistensen er som når du klemmer på den tykke delen av hånda under tommelen :ja:[/quote]

Det var jo en fin huskeregel:)

Kanutten 11-09-11 16:11

Sv: Får ikke til biff
 
Jeg ble fortalt at man kan la biffen stå i timesvis på ca 60 grader i stekepose/ildfast form med lokk i stekovnen eller i en pose som tåler 60 grader i en kjele med vann som holder konstant 60 grader. Når man da skal spise så tar man frem biffen og freser den i full fart på stekepanna. Da blir den ca rå/medium. For dem som vil ha den mer stekt er det bare å frese den litt ekstra. Biffen ER jo ferdig, det er bare skorpen som mangler. Det er derfor man kan få biffer som er flere cm tykke, men den er like mør og fin hele veien igjennom. :ja: Jeg gjør det noe ala denne måten med biff jeg også. Men da steker jeg hele lunsa og deler opp i skiver etterpå.

Anne 11-09-11 16:47

Sv: Får ikke til biff
 
Jeg synes biffen med mest smak er Entrecoten...og den skal ikke bankes.
Spis rundt eventuelle sener. Det som ikke er sener er fett som skaper den gode smaken.

Kan stekes på forskjellig vis syns jeg.. Store stykker til mange personer, kan langstekes på ca 60 grader. Bruk termometer. La hvile før den skjæres i passe bifftykkelser. Fres rask i panne for å gi stekeskorpe...eller stekes ca 2 min på hver side.

Tommeltipset som Carisma nevnte over her er lurt å bruke. Snu hånden og kjenn på muskelen under tommel. Myk= relativt rå. Stram litt= medium. Stram mye= Gjennomstekt:)

Kanutten 11-09-11 16:50

Sv: Får ikke til biff
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1204500)
Tommeltipset som Carisma nevnte over her er lurt å bruke. Snu hånden og kjenn på muskelen under tommel. Myk= relativt rå. Stram litt= medium. Stram mye= Gjennomstekt:)

Eller enda bedre... Ta tommel lett mot pekefinger; kjenn på muskelen under tommelen, biffen er rå/medium.
Tommel+langefingeren, biffen er medium. Tommel+ringfinger, biffen er medium til godt stekt. Tommel+lillefinger, biffen er godt stekt til ihjelstekt.

Anne 11-09-11 16:56

Sv: Får ikke til biff
 
Godt beskrevet, Kanutten. Det er sånn jeg gjør det. Ble bare så klønete forklart:D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no