![]() |
Jordskokk?
Vet det er flere tråder om dette og har prøvd å lese meg til dette men er enda forvirret.
Jeg har vinter jordskokk i kjøleskapet. Har kuttet dem og laget fløtegratienerte jordskokk ala Lena Beatrice (fantastisk godt). På hennes side står det at de inneholder 3kh pr 100g trooor jeg.. Var så mye informasjon at jeg ble litt forvirret. Her inne har jeg lest at de inneholder 12g kh. Vet at de inneholder inulin (som er bra) og inntil 25 % sukker (som er ikke bra) og at kh mengden forandrer seg etter koking, frysing, oppbevaring osv.. Hjelp.. Kan noen bare si det enkelt? At de inneholder såsåmange kh og gjøre det enkelt for meg? Teskje please? |
Sv: jordskokk...
iflg. matvareguiden: http://www.matvareguiden.no/sokemask...k&type=matvare
|
huff det var jo enda mer der...
|
Jordskokk inneholder ca 3g sukrose...resten av karbohydratene er inulin...
http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...r-i-jordskokk/ |
Sitat:
Og jeg blir så himle mett av jordskokk. (Kan også ha med det faktum å gjøre at Husets Herre pleide å lage jordskokksuppe med fløte og baconcrisp.... :D *nammenam* |
Jeg har satt jordskokker i år...ble høye fine planter som sikkert har laget seg egne barn, men jeg lar dem stå til neste år før jeg høster noen av dem.....:D
|
Sitat:
|
Kan man plante slike man kjøper på butikken rett og slett?
|
Jepp, var det jeg gjorde....De kan plantes høst og vår..... Nå er det høst, så sett igang........:p Jeg satte mine i vår, så jeg venter med å høste til neste sommer for å være sikker på at de er store nok...Kan jo ikke se under jorda....:D
|
Sitat:
Ellers går det gjerne fint å sette butikkskokkene, men om man vil ha jordskokk som også blomstrer om høsten bør man lete etter norskprodusert skokk av navnesortene "Dagnøytral" eller "Bianca" (om jeg ikke husker feil). |
Er kh fra inulin noe jeg kan trekke fra? Eller ER det så mange kh som skrevet over?
|
Sitat:
|
Jeg elsker jordskokker, problemet er bare at jeg ikke får tak i dem! Hvor kjøper dere jordskokker?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sv: Jordskokk?
Bestemamma: ja det var det jeg også stusset på... Dersom jeg trekker bort inulinen, hvor mange kh blir igjen? ca 3 pr 100g?
|
Sitat:
Ja, det er en del jobb med skrellingen. :o |
Sitat:
|
Sitat:
Om de du har er bedre og større kunne du sende meg et par skokker av din produksjon slik at jeg kan sette dem her?:D |
Bestemamma: ja var der jeg fikk infoen fra. Så da regner jeg ut fra det. 3pr 100kh er overkommelig!
Får se om ikke jeg også planter disse her snåle skapningene snart.. trenger de mye stell, vann, lys osv? jeg er en ekte plantekiller.... |
Sitat:
Ellers liker de husdyrgjødsel/kompost. Jeg har ikke hatt så gode resultat med kunstgjødsel. |
Sitat:
Har egentlig ikke gitt dem noe annet enn dyp mold...så at det var det de likte...Å hive på litt bæsj og mer mold må jeg vel til våren, vil jeg tro...:p |
Sitat:
|
Sitat:
Pm´r deg snart...:) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11. |