![]() |
Hvordan tilbereder man jordskokk?
Overskriften sier vel alt... MÅTTE bare kjøpe i dag etter å ha lest så mye om dem her inne:p.
Tenkte å plante noen få og ha resten til middag i dag... Men hvordan?:confused: |
Sv: Hvordan tilbereder man jordskokk?
Vi koker dem bare til de er møre og skreller dem. Nydelig med smør på :)
Evt kan du lage jordskokkpurrè eller jordskokkchips. |
Sitat:
|
Hei,
Du finner noen forslag her, http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...55&postcount=7 |
Jeg var å så etter jordskokk i dag. Men de jeg fant var knapt større enn ei ingefærrot så jeg gadd ikke... :( Vil så gjerne teste ut jeg også. :ja:
|
Dem jeg lager bare vasker jeg godt og skjærer opp i skiver med skallet på. Så steker jeg dem i litt oliven olje. Krydrer med godt krydder og nyyytes
|
Sitat:
|
Jordskokkmos:
Kok møre i litt melk og mos ned. Smak til med salt og pepper. Tilsett ev. fløte om den er tørr. |
Noen som har prøvd å lage den som grateng, ala fløtegratinert jordskokk??
Og hva smaker det egentlig som.... :) |
Denne
http://www.frukt.no/kokeboka/supper/jordskokksuppe/ Hopper over helmelken og bruk i stedet fløte. Valnøttoljen er ikke nødvendig. Varier med stekt kantarell i stedet for kruspersille (jeg liker kantarell bedre). Garantert nydelig. |
Sitat:
|
Sitat:
Stekte dem i rikelig med rapsolje jeg da (var det jeg hadde) og hadde slat og pepper på. Alle syntes de var knallgode:D Men HVORDAN får man dem til å holde seg sprø??? De ble ganske så blaute etter bare 5 min ute av panna. Jeg har aldri laget chips før, så jeg kan ikke hemmelighetene.:confused: |
Sitat:
Men her er det ikke å oppdrive lenger.. Ikke meny engang har de!:mad: Er det ikke nå sesongen begynner da? |
Sitat:
|
Sitat:
Men de hadde jo i haugevis i august.. Fine store norske jordskokker, mens nå i sept har de hatt noen små franske greier, som knapt er lengre enn 4-5 cm.. Og nå er de også borte.. Får håpe du har rett da, for jeg savner de! :) |
Sitat:
men seriøst - om dere liker jordskokk og har en jordflekk så er det en veldig enkel sak å ha selv, altså. |
Gratinert jordskokk er kjempegodt!
Det er ellers vanskelig å sprøsteke jordskokk, da den mangler stivelse( kabohydratene) som gjør poteter sprø feks. Derfor gratinerer jeg de eller lager mos.. Jeg har bare sett de tynne jordskokkene i butikken, skulle gjerne hatt den varianten som ser mere ut som potet, lettere å skrelle. Jeg leter desperat, for jeg skal sette jordskokk i høst håpet jeg.. Den kan settes i kald jord, og kommer opp om våren og er ivsstnok fryktelig vanskelig å utrydde. |
Sitat:
Den er vanskelig å utrydde fordi at "en liten knortete rotstilk "alltid" blir igjen og kommer opp neste år. :D |
Finnes de å fåes kjøpt i vanlig matbutikk eller må man på et gårdsutslag??
|
Sitat:
|
jeg kjøpte min i ferdigpakkede plastposer på meny. brune poser med ca 1 kg i (har kastet posen)
|
Sitat:
Jaaa... Mener på det.. De var store og fine, i 500g skitten-rosa plastposer, med gammelengelsk sort skrift på.. Men nå ble jeg usikker.. Nei jeg har sikkert bomma, men da aner jeg ikke hvorfra de kom altså:o |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sambo mente forøvrig han heller ville slikke på plenen enn å spise jordskokk igjen.. :o. Jeg syntes derimot det var kjempegodt. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41. |