Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Hvordan tilbereder man jordskokk? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48164)

FrkMarge 26-09-11 16:51

Hvordan tilbereder man jordskokk?

Overskriften sier vel alt... MÅTTE bare kjøpe i dag etter å ha lest så mye om dem her inne:p.
Tenkte å plante noen få og ha resten til middag i dag... Men hvordan?:confused:

TigerTove 26-09-11 16:55

Sv: Hvordan tilbereder man jordskokk?

Vi koker dem bare til de er møre og skreller dem. Nydelig med smør på :)

Evt kan du lage jordskokkpurrè eller jordskokkchips.

FrkMarge 26-09-11 16:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TigerTove (Innlegg 1216478)

Evt kan du lage jordskokkchips.

:confused: Hvordan lager jeg det?

arnakristin 26-09-11 16:57

Hei,
Du finner noen forslag her, http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...55&postcount=7

Kanutten 26-09-11 17:03

Jeg var å så etter jordskokk i dag. Men de jeg fant var knapt større enn ei ingefærrot så jeg gadd ikke... :( Vil så gjerne teste ut jeg også. :ja:

marjusen 26-09-11 17:17

Dem jeg lager bare vasker jeg godt og skjærer opp i skiver med skallet på. Så steker jeg dem i litt oliven olje. Krydrer med godt krydder og nyyytes

TigerTove 26-09-11 19:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1216480)
:confused: Hvordan lager jeg det?

Vask og skjær i tynne skiver, stek i ovnen på olje på :) mener å ha sett oppskrift på det her inne.

smgj 26-09-11 19:04

Jordskokkmos:
Kok møre i litt melk og mos ned. Smak til med salt og pepper. Tilsett ev. fløte om den er tørr.

ireile79 28-09-11 12:14

Noen som har prøvd å lage den som grateng, ala fløtegratinert jordskokk??
Og hva smaker det egentlig som.... :)

smgj 28-09-11 12:22

Denne
http://www.frukt.no/kokeboka/supper/jordskokksuppe/

Hopper over helmelken og bruk i stedet fløte. Valnøttoljen er ikke nødvendig. Varier med stekt kantarell i stedet for kruspersille (jeg liker kantarell bedre).

Garantert nydelig.

TigerTove 28-09-11 12:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ireile79 (Innlegg 1217877)

Litt nøttete, som det indre i stilken på blomkål eller brokkoli. Deilig!

FrkMarge 28-09-11 22:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1216496)
Dem jeg lager bare vasker jeg godt og skjærer opp i skiver med skallet på. Så steker jeg dem i litt oliven olje. Krydrer med godt krydder og nyyytes

Laget dette idag, med stort helle egentlig :)
Stekte dem i rikelig med rapsolje jeg da (var det jeg hadde) og hadde slat og pepper på. Alle syntes de var knallgode:D

Men HVORDAN får man dem til å holde seg sprø??? De ble ganske så blaute etter bare 5 min ute av panna.
Jeg har aldri laget chips før, så jeg kan ikke hemmelighetene.:confused:

nightly 28-09-11 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ireile79 (Innlegg 1217877)
Noen som har prøvd å lage den som grateng, ala fløtegratinert jordskokk??

JA! Og det er helt utrolig nydelig! Syns faktisk det er bedre enn fløtegratinerte poteter:D

Men her er det ikke å oppdrive lenger.. Ikke meny engang har de!:mad:
Er det ikke nå sesongen begynner da?

smgj 29-09-11 08:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nightly (Innlegg 1218357)
Er det ikke nå sesongen begynner da?

Litt tidlig ennå, ,egentlig. Gi det 1-1 1/2 måneder så bør de være å finne.

nightly 29-09-11 10:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1218438)
Litt tidlig ennå, ,egentlig. Gi det 1-1 1/2 måneder så bør de være å finne.

Men de hadde jo i haugevis i august.. Fine store norske jordskokker, mens nå i sept har de hatt noen små franske greier, som knapt er lengre enn 4-5 cm.. Og nå er de også borte..

Får håpe du har rett da, for jeg savner de! :)

smgj 29-09-11 10:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nightly (Innlegg 1218529)
Men de hadde jo i haugevis i august.. Fine store norske jordskokker, mens nå i sept har de hatt noen små franske greier, som knapt er lengre enn 4-5 cm.. Og nå er de også borte..

Får håpe du har rett da, for jeg savner de! :)

:eek: Norske - i august? Jaja... mine er ikke utvokst ennå. Vi spiser dem fra oktober "til bøtta er tom" sånn ca i januar/februar... (Høster dem og legger dem i en bøtte med tørr torvstrø i garasjen siden de tåler frost helt fint.)

men seriøst - om dere liker jordskokk og har en jordflekk så er det en veldig enkel sak å ha selv, altså.

Imse 29-09-11 10:19

Gratinert jordskokk er kjempegodt!

Det er ellers vanskelig å sprøsteke jordskokk, da den mangler stivelse( kabohydratene) som gjør poteter sprø feks. Derfor gratinerer jeg de eller lager mos..

Jeg har bare sett de tynne jordskokkene i butikken, skulle gjerne hatt den varianten som ser mere ut som potet, lettere å skrelle. Jeg leter desperat, for jeg skal sette jordskokk i høst håpet jeg.. Den kan settes i kald jord, og kommer opp om våren og er ivsstnok fryktelig vanskelig å utrydde.

smgj 29-09-11 10:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1218540)
Den kan settes i kald jord, og kommer opp om våren og er ivsstnok fryktelig vanskelig å utrydde.

Du bør spørre på hageselskapet sitt forum, eller på www.hagegal.no/hagefora - der er det sikkert noen som vil selge/bytte. Jeg har hatt den hvite, runde men den "vil ikke" så mye som den røde lille, så jeg har knapt nok hvit igjen - og vet heller ikke under hvilken stilk... :o

Den er vanskelig å utrydde fordi at "en liten knortete rotstilk "alltid" blir igjen og kommer opp neste år. :D

ireile79 29-09-11 12:45

Finnes de å fåes kjøpt i vanlig matbutikk eller må man på et gårdsutslag??

smgj 29-09-11 12:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ireile79 (Innlegg 1218659)
Finnes de å fåes kjøpt i vanlig matbutikk eller må man på et gårdsutslag??

Meny og litt større matbutikker har pleid å ha her på Østlandet iallfall. Mitt inntrykk er at det er en grønnsak som holder på å bli mer kjent og dermed også mer vanlig. :)

FrkMarge 29-09-11 20:18

jeg kjøpte min i ferdigpakkede plastposer på meny. brune poser med ca 1 kg i (har kastet posen)

nightly 30-09-11 18:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1218539)
:eek: Norske - i august? Jaja... mine er ikke utvokst ennå. Vi spiser dem fra oktober "til bøtta er tom" sånn ca i januar/februar... (Høster dem og legger dem i en bøtte med tørr torvstrø i garasjen siden de tåler frost helt fint.)

men seriøst - om dere liker jordskokk og har en jordflekk så er det en veldig enkel sak å ha selv, altså.

Jaaa... Mener på det.. De var store og fine, i 500g skitten-rosa plastposer, med gammelengelsk sort skrift på..
Men nå ble jeg usikker.. Nei jeg har sikkert bomma, men da aner jeg ikke hvorfra de kom altså:o

FrkMarge 30-09-11 20:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nightly (Innlegg 1219647)
Jaaa... Mener på det.. De var store og fine, i 500g skitten-rosa plastposer, med gammelengelsk sort skrift på..
Men nå ble jeg usikker.. Nei jeg har sikkert bomma, men da aner jeg ikke hvorfra de kom altså:o

Samme posen jeg kjøpte det sikkert. Sånn fin skjønnskrift på den :p

smgj 30-09-11 21:10

Sitat:

Eh - det kan godt hende det, altså. Jeg ble bare overrasket. Jordskokkåkrene her nede er iallfall ikke høstet ennå. (Kjører forbi et par på e6 -faktisk.)

Carisma 30-09-11 23:06

Sitat:

Oppskrifta på posen var på dansk, så jeg gjetter på at de var danske.
Sambo mente forøvrig han heller ville slikke på plenen enn å spise jordskokk igjen.. :o. Jeg syntes derimot det var kjempegodt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.