![]() |
Ang. diett.no
Jeg har nå flere dager lagt inn maten min på diett.no.
Men idag tok jeg en manuell utrekning av de energigivende stoffene som er: -Fett = X x 9 -Protein = X x 4 -Karbohydrater = x x 4 For det er kun disse som gir energi sant? Utregningene gir meg 2 forskjellige svar. Diett.no mener at jeg har en kcaltotal på 2137, mens min egen utregning gir en kcaltotal på 1912. Regner jeg eller maskina feil? |
Sv: Ang. diett.no
Har du noen alkoholenheter dissse dagene? ;)
I så fall gram alkohol x 7... Edit: Se også tabellen i wikipedia om kalorier i polyoler, fiber og organiske syrer.: http://en.wikipedia.org/wiki/Food_energy |
Ingen alkohol!
Så man skal faktisk telle kalorier av kostfibrene? (I så tilfelle blir jo alle mine egne "definerte matvarer" feil, og da er det mulig jeg gir opp:P ) Hva er organiske syrer? |
Det er noen feil i diett.no, så mulig du har tastet inn noen matvare som har et annet energiinnhold enn det du har regnet med. Litt her og der kan bli den forskjellen du fant.
|
Jeg sjekker jevnt over matvarene jeg bruker, og legger inn dersom jeg ikke finner det som stemmer overens med matvaredeklarasjonen på matvarene mine.
|
Næringsinnhold
Energi 2252 (Utregna av diett.no) Fett 166g x 9 = 1494 Karbohydrat 20.3g x 4 = 81,2 Kostfiber 0g Protein 104g x 4 = 416 = 1991, 2 Her er det e differanse på 260,8 kcal! |
De tallene du bruker (9,4,4) er ca-tall/gjennomsnitter, så det blir vanskelig å sammenligne hvis diett bruker mer nøyaktige tall for hver enkelt matvare.
Forøvrig regner man (igjen i gjennomsnitt) 2kcal pr gram kostfiber. Dette er - som sagt - et gjennomsnitt basert på et standard norsk kosthold, så noen fibertyper vil gi tilnærmet 0kcal, mens andre vil gi noe høyere enn 2kcal:) |
Ingen grunn til å gi opp for det vel. Går fint an å gå ned uten å telle noe som helst. ;)
(Å lage mettende, "kjedelig" mat av skikkelige råvarer... ikke melk, sukker eller mel, ingen alkohol, juice eller tørket frukt/nøtter (untatt macademianøtter) og maks 250g frukt daglig gjorde susen for meg. ;) ) |
Nei jeg gir ikke opp kostholdet, men etter et langt platå på 8 mnd, der jeg også har gått opp 4 kg, (etter 20 kg nedgang), så valgte jeg å bli bevisst på kaloriinntaket, og det å få en riktig balanse på næringsstoffene -> 75/20/5.
Derfor bruker jeg diett.no. Nå forstår jeg at kcal bare er en pekepinne, og at jeg fortsatt må lytte til kroppen. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Send en epost til diett.no. Jeg har tidligere kommentert link-feil i systemet deres, og fått hyggelig svar tilbake ganske raskt :)
Si gjerne fra hva de sier tilbake :) |
Da har jeg sendt mail!
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:29. |