![]() |
Flott innlegg om kostdebatten
Hanne Storhaug, ernæringsstudent på helsehøyskolen, har skrevet et flott innlegg om kostdebatten. Innlegget finnes her:
http://levmeddiabetes.no/2011/10/kos...il-kostholdet/ |
Sv: Flott innlegg om kostdebatten
Syns hun var for negativ til mettet fett jeg.....:eek:
|
Likte godt de 6 tipsene til et variert og balansert kosthold. Det er jo grunnoppskriften på LAVKARBO :D:):D
|
Sitat:
Hun jo følgende: Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er selvfølgelig enig i at gressforet er bra. Korn og soya har mange negative konsekvenser for helsen vår, så det bør begrenses. Jeg synes fremdeles ikke det er belegg for å påstå av artikkelforfatteren er negativ til mettet fett. |
Sitat:
|
Å "anbefale folk å spise mer flerumettet fett på bekostning av det mettede" innebærer jo faktisk å "redusere det mettede fettet".
|
Hun har et hovedpoeng jeg er enig i, at mettet fett ikke fikk noen bra erstatning. Jeg ville tillagt at det ikke bare er sukker men også dårlige planteoljer som ble erstatningen for mettet fett. Hun virker ikke spesielt redd eller spesielt glad i mettet fett, hun mener nok vi trenger alle tre fett-typer, tror jeg. Et variert kosthold. Hun er altså hverken fiende eller venn med mettet fett. Hun er nok skeptisk til et ensidig kosthold med bare mettet og det har hun all grunn til da det er essensielle fettsyrer i planteoljer.
|
Sitat:
Jeg kjenner forfatteren fra før, og kan garantere at hun ikke er mot mettet fett på noen måte :) |
Sitat:
|
Sitat: "Derimot kan vi, med støtte i litteraturen, anbefale folk å spise mer flerumettet fett på bekostning av det mettede. Dette ser ut til å gi gunstige effekter på hjerte- og karsystemet."
Sitat:
|
Sitat:
En samleanalyse fra 2010, som konkluderer med at man ved å bytte ut litt av det mettede fettet med flerumettet fett reduserer risikoen for hjertesykdom, mens man ved å bytte ut litt av det mettede fettet med karbohydrater øker risikoen for hjertesykdom. Men jeg regner egentlig med at du avskriver denne studien som dårlig, siden den ikke støtter ditt syn om at mettet fett er det sunneste i hele verden... Sitat:
En ting er at mettet fett med stor sannsynlighet er ufarlig for mennesker, hvertfall med tanke på hjertesykdom, men det betyr ikke at mettet fett er sunnere enn f.eks. enumettet fett. Å drive såkalt cherrypicking, at man bare vektlegger studier som støtter de meningene man har fra før, er det som har ført til de siste tiårenes syn på mettet fett. Om vi skal komme noen vei med å endre på dette synet, så kan vi ikke gjøre det samme andre veien, men heller ta hensyn til all forskningen som gjøres. |
Sitat:
Vi får bare vente og se, du....er tilhenger av at tiden ordner ting for meg .... He, he, he....... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15. |