![]() |
Forskjell på mandelmel?
Det forrige mandelmelet mitt så ut som superfinhakkete mandler, samme farge og (grove) konsistens. Det nye ser mer ut som brunt mel, og er som hvetemel i konsistens. Det nye er dog økologisk, men det bør vel kanskje ikke ha så mye å si?
Er det en av de typene som er mer "rett" en den andre? Jeg likte best den grove typen jeg da.. |
Sv: Forskjell på mandelmel?
Mandelmel er et produkt av malte mandler der fettet er nesten fjernet.
Vanlig malte mandler er og blir malte mandler og ikke Mandelmel,de har helt forskjellige egenskaper. |
Men nå snakker jeg ikke om malte mandler, men mandelmel :)
|
Jeg har sett mange utgaver av såkalt mandelmel på helsekosten som rett og slett er malte mandler. De kaller det mandelmel, men næringsinnholdet er det samme som for mandler. Du ser det på fettinnholdet, er det mye fett, så er det bare malte mandler. I usa ser jeg mange kaller malte mandler for mandelmel. Men egenskapene er jo helt forskjellige. Mandelmel trekker til seg MYE væske, det gjør ikke malte mandler.
Jeg svarte som jeg gjorde, fordi jeg fikk inntrykk av at du har vært borti slikt såkalt mandelmel jeg har sett på helsekosten( som viste seg å være bare malte mandler og ikke et virdereforedlet produkt). |
Ok, da skjønner jeg :)
Da foretrekker jeg langt på vei malte mandler, tydeligvis. Får man kjøpt det noen plass? |
Sitat:
|
Sitat:
Vil denne oppføre seg som fettredusert mandelmel med tanke på baking tror du ? I tilfelle vil vel denne være å foretrekke :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Har du prøvd å søke her inne, kanskje noe andre har prøvd det? Jeg hadde ikke hørt om den varianten med litt mindre fett, jeg har nemlig vært borte fra forumet en stund og har nok gått glipp av noe.
|
Sitat:
Du er forøvrig ikke den eneste som har vært fraværende en stund. Tror vi "ble borte" og "dukket opp igjen" ganske samtidig :p |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02. |