Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49017)

TrillTrall 29-10-11 10:42

Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Jeg spiser IKKE lavkarbo og lavkarbo er bare tull! sier Hellstrøm. Og legger til at han spiser frukt og grønnsaker, ren fisk og rent kjøtt og ikke halvfabrikata. Såvidt jeg har fått med meg bruker han også smør og ikke margarin.

Øh. :confused: Jeg tror ikke den godeste Hellstrøm har den ringeste aning om hva lavkarbo er jeg gitt! :lol: :cool:

nellie 29-10-11 11:55

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Vis meg en kokk som bruker margarin isteden for smør.. Da har han i tilfelle ikke fulgt med noe særlig på det der kulinariske instituttet sitt:p Tipper ikke engang margarinkokken bruker margarin.

Man ser jo ganske tydelig at Hellstrøm ikke spiser lavkarbo. Tynn som en strek over og under magen også en skikkelig god karbovom.

Vet ikke helt jeg. I programmet sitt, detta "Hellstrøm rydder opp hjemme", er jo det aller meste han lærer bort og lager lavkarbo/lav GI. Så han er vel bare ikke fan av begrepet lavkarbo og alt det bærer med seg da. Det er nok mange som har en forestilling om hva lavkarbo er og derfor holder seg langt unna å ville assosieres med det begrepet. Tror mer på det jeg ser enn det jeg leser i VG, for å si det mildt.

Dietta 29-10-11 11:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1241050)
Man ser jo ganske tydelig at Hellstrøm ikke spiser lavkarbo. Tynn som en strek over og under magen også en skikkelig god karbovom.

He, he. Kanskje vi skulle tipse han om: Wheat Belly Blues - sangen :p

nellie 29-10-11 12:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1241054)
He, he. Kanskje vi skulle tipse han om: Wheat Belly Blues - sangen :p

Tror selv ikke den får en gammal ungkar til å gi opp øl`en.:p

Supah 29-10-11 22:19

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10023151

Sukk!

Når jeg leser artikkelen så virker det ikke som han er mot lavkarbo likevel. Masse grønnsaker og rent kjøtt. Ja takk, sier jeg :smile:

Dolsi 29-10-11 22:46

Selvfølgelig vet Hellstrøm hva lavkarbo er, mannen er kokk, og er det noe kokker kan, så er det kosthold og ernæring.
Det er vel neppe generell lavkarbo Hellstrøm uttaler seg om,men ekstreme varianter som LCHF.
Det er vel heller ingen her inne som med handa på hjertet kan si at de tror at LCHF er sunt i lengden, altså at man kan leve på det resten av livet uten at det får konsekvenser. Det tror iallefall jeg :)

Supah 29-10-11 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1241409)
Det er vel heller ingen her inne som med handa på hjertet kan si at de tror at LCHF er sunt i lengden, altså at man kan leve på det resten av livet uten at det får konsekvenser. Det tror iallefall jeg :)

Her tror jeg du tar veldig feil. Tror det er mange her inne som vil si at det er sunt, og kommer til å følge det hele livet. Jeg er en av dem!

langaard 29-10-11 23:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supah (Innlegg 1241412)
Her tror jeg du tar veldig feil. Tror det er mange her inne som vil si at det er sunt, og kommer til å følge det hele livet. Jeg er en av dem!

Jeg kommer definitivt og spise lchf resten av livet!! Skulle ønske jeg hadde oppdaga det for lenge siden! Har aldrig hatt det så bra som nå!

aslaug 29-10-11 23:39

Sitat:

Selvfølgelig vet Hellstrøm hva lavkarbo er, mannen er kokk, og er det noe kokker kan, så er det kosthold og ernæring.
Det er vel neppe generell lavkarbo Hellstrøm uttaler seg om,men ekstreme varianter som LCHF.

Dette skjønte jeg ikke? Fint hvis du kan forklare hvorfor LCHF er ikke sunt i lengden.

Jabba 30-10-11 00:19

Sitat:

Jeg har INGEN planer om å gå over til høykarbo igjen iallefall!!!

Katta66 30-10-11 00:29

JEg blir så sint!! Er så lei av tabloidenes vranglære når det gjelder lavkarbo. Og dette her Hellstrøm, er det mest selvmotsigende intervjuet jeg noensinne har sett!! Det avslører bare at du ikke kan en skitt om lavkarbo kosthold!! Skam deg!

Supera 30-10-11 01:26

Sitat:

Kjendiskokken har ikke lest en eneste lavkarbobok, men registrerer at dette er noe som selger godt.
Det kan jo være greit å vite litt om noe man uttaler seg bastant om kanskje?

Og hvorfor påstår journalisten at farsemat er lov på lavkarbo? Hun burde spesifisert at det må være farsemat av høy kvalitet - altså som ikke er vannet ut med stivelse.

Og så skjønner jeg ikke hvorfor Hellstrøm absolutt skal ha rent kjøtt. Det gjør meg ingenting om det er litt diverse andre rester av dyret så lenge det smaker godt og er spiselig. Jeg liker ikke at samfunnet bare vil ha det rene kjøttet.
Sitat:

Ikke? Snakker vi om samme forum? Jeg er overbevist om at LCHF er sunt i lengden. Hvorfor skulle det ikke være det?

Carisma 30-10-11 01:52

Sitat:

at man kan leve på det resten av livet uten at det får konsekvenser.

Jeg håper da for Guds skyld at det får konsekvenser at jeg lever på det resten av livet. Konsekvenser som et lengre og sunnere liv, lavere vekt, bedre humør, ingen betennelser....
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1241487)
Og så skjønner jeg ikke hvorfor Hellstrøm absolutt skal ha rent kjøtt. Det gjør meg ingenting om det er litt diverse andre rester av dyret så lenge det smaker godt og er spiselig. Jeg liker ikke at samfunnet bare vil ha det rene kjøttet.

Jeg har forstått det som at han mener rent kjøtt uten tilsetninger. Han har flere frakter snakket om de ulike delene vi ikke bruker nok av osv.

BenteR 30-10-11 02:03

Sitat:

Håper inderlig du tar feil, fordi både diabetesen min og andre auto-immune dritter trenger at jeg lever LCHF, og de sykdommene kommer til å være med meg resten av livet (akkurat som LCHF).

Men jeg ser jo av og til disse smarte kommentarene at om man er syk på en eller annen måte så er det trygt, sunt og uten bivirkninger og leve LCHF. Men er man fysisk frisk, så er det farlig, spesielt over lang tid.

Skjønner ikke den logikken at min skranglete kropp skal takle det "livsfarlige" fettet så mye bedre enn de av dere som er friske:confused:

nellie 30-10-11 03:36

Folk får spise som de vil:) Ketogen kost er ikke noe for meg, men jeg tror ikke det er usunt. Og noen her kommer til å spise ketogent om ti år(photo):p. Veldig mange ikke. So what? dø av sunn mat kommer ingen til å gjøre:)

nellie 30-10-11 03:37

Synes det er heeeeelt kurrant at Hellstrøm ikke vil ha noe med lavkarbo å gjøre:) Det er hans fulle rett og det skal "vi" bare drite i....

FruFrydenstrup 30-10-11 08:36

Sitat:

Akkurat det er ikke helt sant. Det er riktignok kostholdslære, men det er bare en brøkdel av utdannelsen. I resturantbransjen vet mange ikke om hygienereglene med bla cøliaki. Lavkarbo er heller ikke noe som er en del av utdannelsen og melange er definnitivt billiger enn smør. Alt handler om penger og økonomi.

nellie 30-10-11 09:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1241499)
Synes det er heeeeelt kurrant at Hellstrøm ikke vil ha noe med lavkarbo å gjøre:) Det er hans fulle rett og det skal "vi" bare drite i....

Omg. Alkolås på forumet, please.

Aline 30-10-11 09:30

Jeg bladde såvidt innom intervjuet og i første spm svarer han noe som dette: folk flest kan ingenting om kosthold! Og jeg har ikke lest en eneste av disse lavkarbobøkene. Men folk kan for lite om kosthold! Det er sitert etter hukommelsen, memo budskapet tror jeg stemmmer ganske bra... Så nei, han kan ikke noe om lavkarbo. Han har ikke lest noe!

Carisma 30-10-11 09:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline (Innlegg 1241545)
Jeg bladde såvidt innom intervjuet og i første spm svarer han noe som dette: folk flest kan ingenting om kosthold! Og jeg har ikke lest en eneste av disse lavkarbobøkene. Men folk kan for lite om kosthold! Det er sitert etter hukommelsen, memo budskapet tror jeg stemmmer ganske bra... Så nei, han kan ikke noe om lavkarbo. Han har ikke lest noe!

Nettopp! Også sier han at han er for ren mat, mye kjøtt og grønnsaker og lite ferdigmat, ikke disse ekstremkurene.... :cool: Det beviser at han snakker sant når haan sier han ikke veit noe!

Supera 30-10-11 10:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1241492)
Jeg har forstått det som at han mener rent kjøtt uten tilsetninger. Han har flere frakter snakket om de ulike delene vi ikke bruker nok av osv.

Ah, da er vi enige. Gah, han bør sette seg inn i hva lavkarbo faktisk er.

janmesi 30-10-11 17:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1241016)
Jeg spiser IKKE lavkarbo og lavkarbo er bare tull! sier Hellstrøm. Og legger til at han spiser frukt og grønnsaker, ren fisk og rent kjøtt og ikke halvfabrikata. Såvidt jeg har fått med meg bruker han også smør og ikke margarin.

Øh. :confused: Jeg tror ikke den godeste Hellstrøm har den ringeste aning om hva lavkarbo er jeg gitt! :lol: :cool:

Helt enig, jeg tror han som kokk, bare hater alt som kan kalles "diett". Og VG gjør jo sitt for å få frem i STORE overskrifter og FETE typer at han er skeptisk. Karbohydratavisen VG - aldri en dag uten karbo!
(Vgs vektklubb, er avisens tredje største inntektskilde. Nå skjønner du sikkert hvorfor de alltid skriver negativt om lavkarbo.)

janmesi 30-10-11 17:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Katta66 (Innlegg 1241465)
JEg blir så sint!! Er så lei av tabloidenes vranglære når det gjelder lavkarbo. Og dette her Hellstrøm, er det mest selvmotsigende intervjuet jeg noensinne har sett!! Det avslører bare at du ikke kan en skitt om lavkarbo kosthold!! Skam deg!

Jeg tror det er VG som på forhånd har bestemt seg for hva slags sak de ville ha ut av dette. De vet kokker generelt sett er ganske negative til dietter/kostprogram osv. De la ordene i munnen på Hellstrøm, kanskje? Overskriften stemmer jo lite med det Hellstrøm faktisk sier. Han sier jo at lavkarbo unektelig er bra for overvektige og diabetikere.

Det er bare VGs vektklubb som ikke har skjønt at lavkarbo er bra diabetikere og overvektige. Bli medlem nå!

God søndag!

Tirililltove 30-10-11 18:31

Sitat:

Hånda på hjertet, dette skal jeg leve på resten av livet!!!:)

Vegard L 30-10-11 22:45

Sitat:

Kan du vise meg hvor i kokkeutdanningen de lærer om hvordan maten påvirker hormoner og fysiologiske prosesser i kroppen?

Er det noe kokker kan, så er det å lage mat. Er det noe ernæringsfysiologer kan (eller bør kunne), så er det kosthold og ernæring.

I den episoden der Hellstrøm drar hjem til en familie der datteren har diabetes (link i en annen tråd her på forumet), sier han jo at han slettes ikke vet noe om diabetes, og derfor blir med på sykehuset for å lære om hvordan sykdommen fungerer. Der får han en innføring i insulinmekanismene, og konkluderer med at datteren må redusere kraftig på inntaket av karbohydrater.

Greit nok at Hellstrøm er en fantastisk kokk, men jeg ville ikke derav plassert han som ernæringsekspert...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.