Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49434)

aslaug 19-11-11 09:37

De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i?

Smør er utsolgt i alle nærbutikkene her jeg bor,er det ok å steke i Coconut oil fra KTC?:confused:
Hvem har kjøpt opp alt smøret tro?:eek:

Photobscura 19-11-11 09:45

Sv: De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aslaug (Innlegg 1253321)
Smør er utsolgt i alle nærbutikkene her jeg bor,er det ok å steke i Coconut oil fra KTC?:confused:
Hvem har kjøpt opp alt smøret tro?:eek:

Det er HELT ok å steke i kokosolje! Den fra KTC er dessuten smaksfri. Kjør på!

Det er visstnok en kombinasjon av økt etterspørsel OG lavere produksjon på grunn av dårlig år (mye regn, dårlig fôr).

aslaug 19-11-11 10:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1253322)
Det er HELT ok å steke i kokosolje! Den fra KTC er dessuten smaksfri. Kjør på!

Det er visstnok en kombinasjon av økt etterspørsel OG lavere produksjon på grunn av dårlig år (mye regn, dårlig fôr).

Takk, da skal jeg gjøre det! Håper produksjonen snart kommer igang igjen!!!:)

elinm 19-11-11 10:34

Tine makter ikke å produsere nok smør står det på Meny butikken der jeg bor. Der har det manglet både bremykt og meierismør i over en uke.

Marina 19-11-11 12:52

Så rart :s På begge mine nærbutikker er smørhyllene smekkfulle! Kanskje jeg skal begynne å sende til folk? :p

ftdmia 19-11-11 12:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MieMari (Innlegg 1253395)
Så rart :s På begge mine nærbutikker er smørhyllene smekkfulle! Kanskje jeg skal begynne å sende til folk? :p

Hehe ja! Prisene på smør kommer vel til å gå litt opp for å balansere markedet, tenker jeg. Hvertfall på de stedene det er tomt (her er det ikke tomt, heldigvis!) Tror dere?

Dietta 19-11-11 13:34

Jeg kunne tenke meg å bytte bremykt og meierismør i smørbar cheddar :p

Kanutten 19-11-11 13:47

Da lager man smør selv!

Kjapt og godt! :sikle: Har nettopp laget.

Imse 19-11-11 15:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1253426)
Da lager man smør selv!

Kjapt og godt! :sikle: Har nettopp laget.

Så lenge man får tak i fløte så. Men det er mangel på smør pga mindre fløte... Men skulle butikken faktisk ha igjen fløte/rømme og ikke smør, så er det supert å kunne lage eget smør. Det tar maks 10 minutter og er kjempegodt!

Imse 19-11-11 15:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ftdmia (Innlegg 1253398)
Hehe ja! Prisene på smør kommer vel til å gå litt opp for å balansere markedet, tenker jeg. Hvertfall på de stedene det er tomt (her er det ikke tomt, heldigvis!) Tror dere?

Melkefettmangelen er nok kortvarig, det er et fenomen pga flere faktorer, ikke kun det at folk har begynt å spise smør istedenfor margarin. Melkemengden går ned på høsten av flere årsaker, i år er det flere faktorer som har kræsjet på en gang.

Vi har ikke merket så mye av dette enda, annet enn at det ofte er færre pakker smør og brekmykt og fløte enn det var før.

Kitt 19-11-11 15:41

Min kjære Rema hadde ikke noe Bremykt og kun noen få bordpakninger med meierismør igjen i dag.:eek:
Fløte var det derimot mer enn nok av. Fullt i alle hyllene!

Har kjøpt litt ekstra smør, jeg da, så det er ikke krise her enda!:D

Gracella 19-11-11 16:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1253466)
Så lenge man får tak i fløte så. Men det er mangel på smør pga mindre fløte... Men skulle butikken faktisk ha igjen fløte/rømme og ikke smør, så er det supert å kunne lage eget smør. Det tar maks 10 minutter og er kjempegodt!

Kan man bruke fløte som har vært frosset? Synes det ikke alltid er like lett å piske krem av fløte som har vært frosset.
Og hvordan er holdbarheten på hjemmelaget i forhold til datostemplingen på fløtepakken?
Har fryseren "full" av pakker som nesten er gått ut på dato og som jeg hadde tenkt til å bruke i sauser og gryter. Kunne vært artig å lagd smør hvis det går.
:)

Nerthus 19-11-11 16:09

Vi må vel snart kjøpe smør på svartebørsen... ;) Prisene kommer til å vokse seg hinsides! :eek:

Imse 19-11-11 16:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1253486)
Kan man bruke fløte som har vært frosset? Synes det ikke alltid er like lett å piske krem av fløte som har vært frosset.
Og hvordan er holdbarheten på hjemmelaget i forhold til datostemplingen på fløtepakken?
Har fryseren "full" av pakker som nesten er gått ut på dato og som jeg hadde tenkt til å bruke i sauser og gryter. Kunne vært artig å lagd smør hvis det går.

Jeg har ikke prøvd av frosset fløte. Men har du masse i fryseren, så hadde i allefall jeg prøvd det.

Holdbarheten burde jo være som kjøpt smør sålenge man lager smøret med rene hender og rent utstyr og lagrer på samme måte. Her varer uansett ikke en halvkilo smør i mere enn en uke, og smør kan opbevares mye lengere.. Jeg har hatt hjemmelaget smør på benken i en uke på vinterestid.. Men vi har det kjølig da, ikke snakk om å kunne smøre med smøret fra september til mai.. Derfor bruker vi bremykt til de som spiser brød.

Kanutten 19-11-11 16:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1253505)
Jeg har ikke prøvd av frosset fløte. Men har du masse i fryseren, så hadde i allefall jeg prøvd det.

Holdbarheten burde jo være som kjøpt smør sålenge man lager smøret med rene hender og rent utstyr og lagrer på samme måte. Her varer uansett ikke en halvkilo smør i mere enn en uke, og smør kan opbevares mye lengere.. Jeg har hatt hjemmelaget smør på benken i en uke på vinterestid.. Men vi har det kjølig da, ikke snakk om å kunne smøre med smøret fra september til mai.. Derfor bruker vi bremykt til de som spiser brød.

Jeg ville ha prøvd. For man klarer jo piske krem av frosset fløte. :ja:

Ser at både Imse og jeg skriver "frosset"... Jeg får omtrent spader når jeg leser "fryst".. fløte...kjøtt... eller hva det skulle være. Heter det frosset eller fryst?? Avsporing! Sorry! :rodme:

Kanutten 19-11-11 16:49

Fant noe til avsporingen min: :o

Sitat:

Fryst eller frosset?

Heter det "Vannet i springen har fryst" eller "Vannet i springen har frosset"?
Svar:

Det heter: "Vannet i springen har frosset." Verbet står uten objekt. Når det har objekt, bøyes
det 'fryst': "Jeg har fryst vannet."

Vennlig hilsen
for Riksmålsforbundet
Elin Frysjøenden

Kommentar:
Dumt at de i sin tid innførte FRYST som mulighet, synes jeg. Jeg er så gammel at jeg husker det. Nå får vi dras med den - valgfritt. Jeg synes stadig at DYPFROSNE VARER lyder bedre enn DYPFRYSTE VARER, men det er nok ikke alle enige i. Men at det må hete FROSNE VARER og FROSSEN FISK og FROSSET KJØTT, kan det ikke være tvil om.

Tor Guttu

Gerd 19-11-11 16:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1253486)

Tines i kjøleskapet, og bare lag smør av det :ja: Fungerer utmerket :)

Gracella 19-11-11 17:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1253510)
Tines i kjøleskapet, og bare lag smør av det :ja: Fungerer utmerket :)

Ok, takk skal du ha, Gerd.
Da skal jeg prøve det. Jeg fryser ned all fløte som jeg ser at jeg ikke rekker å bruke opp, og nå begynner det å bli "litt" i boksen :rolleyes:

aslaug 19-11-11 17:49

Veldig ok den kokosolja fra KTC, har nettopp stekt opp 3 kg oppskåret kyllingfilet! Det gikk ikke så mye med av den syns jeg, skal kjøpe mer av den! Billig var den også.

Bestemamma 19-11-11 18:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1253490)
Vi må vel snart kjøpe smør på svartebørsen... ;) Prisene kommer til å vokse seg hinsides! :eek:

Jeg skal i allefall hamstre både fløte, rømme og smør.....:p Kan Bremykt fryses?

aslaug 19-11-11 18:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1253562)
Jeg skal i allefall hamstre både fløte, rømme og smør.....:p Kan Bremykt fryses?

Ja her skal det også hamstres ved første anledning! Har igjen litt kviteseidsmør og litt setersmør, og det rasjoneres til smøret kommer tilbake her jeg bor.:D Egentlig litt komisk å tenke på, hadde det vært for 3 år siden så hadde jeg overhodet ikke brydd meg!

unaturligslank 19-11-11 18:44

Hva med å steke i olje? :-)
På Ultra var de tomme for alt, til og med melange uten melk!

Drømmepie 19-11-11 19:11

Tok de 3 siste pakkene på smart club i går :ja:

Så folk hadde rundt 10 pakker oppi kurven, så da løp jeg bort og tok det som var igjen :lol:

På butikkene her i byen er det tomt!

Gerd 19-11-11 19:12

Skulle det bli tomt her, så kommer jeg til å kjøpe margarin :ja:
Daua ikke av å ha brukt det i nesten 40 år ;)

Peppa Gris 19-11-11 19:48

Smør har steget med mange kroner allerede på nærmeste butikk her :/

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.