![]() |
Hvilket smør skal man velge?
Hvilket alternativ velger dere når det er umulig å få tak i vanlig meierismør?
Utsolgt over alt her, og jeg har ikke peiling på hva jeg bør kjøpe :eek: |
Sv: Hvilket smør skal man velge?
Sitat:
Det var det forresten på Rema her, damen så på Lille Gubben med store øyne og sa:"Det er helt tomt for alt! Selv det kjempedyre røros-smøret er utsolgt!" :) |
Har de fløte da? Om de har det, så er det gjort p¨å minutter å lage eget smør. Har de ikke fløte, så har de kanskje rømme, det funker like bra.
Jeg vet ikke om alle merkene på smør, men husk at smør er smør og er laget av fløte eller rømme og ikke noe annet. Til steking kan du bruke delfiafett eller den mere fine cocosaen. Kaldpressede oljer går også bra. |
Om du liker klarnet smør finnes det (ghee) i utenlandsk sjapper. Stek i raps eller olivenolje hvis du ikke vil ha ghee.
|
Jeg er klin gæern og steker i margarin ;)
|
Sitat:
|
Sitat:
Men, folk har overlevd margarinen i årevis, dette er bare for en (forhåpentligvis!) kortkort periode, og da gidder jeg rett og slett ikke å styre så mye med det ;) Bruker heller litt mindre og venter med lengsel på at meierismøret skal stå på sin faste plass i butikkhylla igjen :love: |
Sitat:
Også jeg som akkurat har tømt kjøleskapet for Melange da :p kanskje jeg også ender der for en kort periode :eek: |
Sitat:
|
Det er vel margariner som er sunnere enn andre og? Den derre hjertegod eller hva det var, kanskje ikke så verst? Jeg står over selv, altså, bruker hvetekimolje mens jeg venter og steker i rapsolje eller ghee.
|
Sitat:
|
Jeg steker ikke så ille mye nå, men skulle jeg gjort det ville jeg brukt enten ingenting/litt vann eller margarin. Orker ikke bli heeelt hysterisk her heller. Nå om dagen blir veldig mye ovnsbakt, pga denna smørmangelen.
|
Jeg har følgende prioriteringsrekkefølge på steking:
- meierismør - bremykt flytende - bremykt smør - rapsolje - olivenolje - cocosa (har ikke prøvd ennå) Problemet med smørmangel, er i grunnen mest hva jeg skal ha på frokostomeletten min hvis det blir helt smørtomt her - *avhengig* og *angst* |
Smørmangelen har ikke kommet til oss enda som jeg har fått med meg. Jeg har hatt null problemer med å få tak i smør...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
|
Her går det i melange så lenge. Overlever nok det og.
|
Mamma skal se om hun får tak i noen pakker i Danmark i helgen.Det er visst tollsats, 25 kr pr kg smør. Ikke rart det ikke er importert ennå. Hun fikk også vite at på Spar skal de få inn smør fredag.
|
Folk er gærne, er overbevist at en del av de kjerringene som hamstere på smør kommer til å ha svære lager til langt på nyåret, selv etter julebakst og jul. Man trenger ikke 5 kg smør selv om man skal lage 7 slag, ihvertfall i følge tanta mi som er et bakegeni.
Det er jo helt klart at av ulike gunner er smørproduksjonen mindre i år enn normalt og forbruket har gått opp. Men takket være hysterimeldinger i pressa, hamstrer jo folk også helt hysterisk. Husker for en god del år tilbake hvor det ble varslet at en streik i transportbransjen tror jeg det var, som kunne bli langvarig og gi bl.a. brødmangel. Folk hamstra jo brød som gærne og fyllte frysere med årsforbruk av brød. Huska jeg kom på butikken og det eneste som var igjen var noen få halvsteikte, frosne brød. Tok to sånne jeg og noen dager var streiken avblåst. Folk sleit jo med frossent brød i lange tider etterpå :D Samme er det med smør, hadde bare folk vært litt nøkterne og ikke hamstret hadde det ikke vært noe problem tror jeg. |
Jeg blir litt flau av å lese toppoppslag i avisa om smørmangel. Herreminhatt, vi har det bra godt i dette landet.
|
Sitat:
Man hugger jo ned regnskog og annen urskog i lange baner for å plante palmer for utvinning av palmeolje og det er jo ikke akkurat miljøvennlig. Nok en grunn til å ligge unna Vita. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58. |