Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49600)

Dangerous Nan McGrew 28-11-11 21:10

Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder)
 
"Ekte" sjokolademousse har egg som skal skilles og blandes hver for seg, og du ender opp med å bruke omtrent hver eneste bolle du har, mens denne enkle versjonen er snillere med oppvasken, og samtidig veeeeldig snill mot smaksløkene :) Den er mektig og god!

3 egg
2 dl fløte 3 - 4 ss kakao
2 - 3 ss sukrin
2 plater gelatin



Start med å legge gelatinen i en bolle med kaldt vann. Når den er blitt helt myk plukker du den opp, klemmer av vannet, og legger den i en kjele med pittelitt vann (eller eventuelt smelter den i vannbad). La gelatinen avkjøles mens du gjør resten.


Pisk eggedosis av eggene. I en annen bolle pisker du fløten til krem, og rører inn sukrin og kakao. Jeg brukte rå kakao som er ganske sterk i smak, nesten så den gir litt kaffesmak, men du kan bruke vanlig kakao, og smak til. Bland eggedosis og krem, før du tilslutt blander inn gelatinen i en tynn stråle under omrøring. Sett i kjøleskapet til den stivner.


Server med for eksempel pisket krem og bær.

http://3.bp.blogspot.com/-ms1gArvOFG...0/IMG_6870.JPG

Kuredu 29-11-11 00:02

Sv: Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder)
 
Nam! Det så godt ut:D skal testes!!!

Notabella 29-11-11 09:23

Sv: Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder)
 
Slik har jeg også laget den :) det er samme oppskrift som fromasj, bare jeg bruker 5 gelantinplater da er den ferdig på under 1 time ;). Kjempe godt å veldig enkelt. Veldig fine bilder :)

lille_trille 29-11-11 10:33

Sv: Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder)
 
Åh. Desserten til julaften er reddet :) Tusen takk.

Imse 29-11-11 15:22

Sv: Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder)
 
Da er denne laget til dessert. Spent på om ungene liker den. Det er få søtstoff jeg tillater ungene å spise, men litt sukrin og stevia får de en sjelden gang. Jeg hadde i litt mere søtt jeg, fordi jeg følte den kjentes litt bitter ut for ungenes skyld, selv om de liker 86% sjokolade, så blir kakao litt mere bittert.

Dangerous Nan McGrew 29-11-11 20:57

Sv: Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1258716)
Da er denne laget til dessert. Spent på om ungene liker den. Det er få søtstoff jeg tillater ungene å spise, men litt sukrin og stevia får de en sjelden gang. Jeg hadde i litt mere søtt jeg, fordi jeg følte den kjentes litt bitter ut for ungenes skyld, selv om de liker 86% sjokolade, så blir kakao litt mere bittert.

Ja, den var nok litt mer "voksendessert" sånn jeg lagde den, i og med at jeg hadde rå kakao i så fikk jeg nesten litt sånn kaffesmak på den. Håper de likte den da, jeg syns det var mektig, så resten ble dessert dagen etter :) Lett å lage da! :D

Dangerous Nan McGrew 29-11-11 20:57

Sv: Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lille_trille (Innlegg 1258616)
Åh. Desserten til julaften er reddet :) Tusen takk.

Kuuuuult! :):):D

Dangerous Nan McGrew 29-11-11 20:59

Sv: Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Notabella (Innlegg 1258591)
Slik har jeg også laget den :) det er samme oppskrift som fromasj, bare jeg bruker 5 gelantinplater da er den ferdig på under 1 time ;). Kjempe godt å veldig enkelt. Veldig fine bilder :)

Tusen takk :) Veldig enkelt ja, det liker vi :D Jeg blir litt nervøs når jeg skal bruke gelatin (selv om jeg har brukt det en del i pannacotta), men det skjer vel fortere at man bruker for lite enn for mye.. Men når det haster med dessert skal jeg putte i 5 plater neste gang ;)

Alynna 29-11-11 22:01

Sv: Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder)
 
Akkurat sånn lager jeg og, bare at jeg bruker hele kremfløtepakken, og har i litt natreen i tillegg, og vaniljepulver, siden ren kakao ikke har vanilje i seg, som sjokolade.

Kan absolutt anbefales!

Holtappen 01-12-11 16:36

Re: Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder)
 
Nammis.... enda ein god ein fra deg ;D takk så mye ! Syns det er supert at den også er så lett å lage, uten skilling av egg og mye oppvask :D me like!!!!

Holtappen 01-12-11 16:40

Re: Sjokolademousse på 1 2 3 (med bilder)
 
PS Imse: det er vel nesten så du håper ungene ikke liker den ? :D he he


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:13.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no