Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Ost, ost, ost og Balsfjord geitost (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49626)

Yrla 30-11-11 18:48

Ost, ost, ost og Balsfjord geitost

Hva er din favoritt-ost og hvorfor?
Har du smakt Balsfjord, den hvite geitosten?

http://www.tine.no/produkter/ost/gul...d-kvit-geitost
Smaker den noe i nærheten av vanlig brun geitost?

Har noen prøvd den økologogiske norvegian? Er den bedre enn vanlig, og er den annerledes enn engfrisk?http://www.tine.no/produkter/ost/gul...egia-okologisk

LineJM 30-11-11 18:59

Sv: Ost, ost, ost og Balsfjord geitost

Nei, det gjør den ikke. Det er en ost, ikke brunet myse som brunosten er. Hvis du forventer brunostsmak så blir ikke det en hyggelig opplevelse å smake på den. ;) Det er mer som en litt annerledes hvitost.

Min favorittost er alle typer blåmuggoster, fordi de er gode!:)

langaard 30-11-11 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 1259356)
Nei, det gjør den ikke. Det er en ost, ikke brunet myse som brunosten er. Hvis du forventer brunostsmak så blir ikke det en hyggelig opplevelse å smake på den. ;) Det er mer som en litt annerledes hvitost.

Min favorittost er alle typer blåmuggoster, fordi de er gode!:)

Mmm...samme her, blåmuggoster med deilig skarp smak:)

Aline 30-11-11 19:30

Deeeeilig myyyyyk Briiiiie :sikle: :sikle:

Kitsu 30-11-11 19:56

Chevre,, som for øvrig er hvit geitost. Nammis. Og cheddar. Og den valnøttsaken. Egentlig hele ostedisken. :P

LineJM 30-11-11 19:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1259416)
<znip>.... Egentlig hele ostedisken. :P

:lol:
men blåmuggostene vinner! :p

Sanney 30-11-11 20:01

muggost er vel noe jeg ikke har turt å smake. mugg på osten frister ikke. lillesøstra mi på 7 derimot eeeeelsker blåmuggost. jeg er kjedelig og foretrekker milde guloster som norvegia. gouda og jarlsberg er altfor sterk i smaken..

tine's smørbare cheddar er forøvrig suveren i eggerøre, saus og gratenger :D

LineJM 30-11-11 20:03

Åh, den smørbare har jeg ikke funnet noe sted enda. Har lett litt etter å ha lest om den på et nettforum... :p

Sanney 30-11-11 20:09

her har jeg bare funnet den på en av ca 7 butikker jeg har lett i. en rimi butikk. den hadde bare cheddaren, ikke de to andre.

hvis jeg noen gang finner en mini mini bit med muggost så kanskje jeg prøver det en gang. men å kjøpe en stor bit til over 50 kr frister liksom ikke...

smgj 30-11-11 20:16

Åh... har funnet upasturisert brie på Nordby. Ingen over, ingen ved siden, ingen før leeeenge etterpå...

Aline 30-11-11 20:18

Hvordan ser den smørbare cheddaren ut?

Sanney 30-11-11 20:25

sånn!
http://img.photobucket.com/albums/v7...Untitled-1.jpg

Kanutten 30-11-11 20:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1259444)

:eek: Så fine negler!!! Overhodet ikke misunnelig..:o

Hørte forresten i dag at en norsk blåskimmelost nettopp hadde vunnet en gjev pris:

World cheese!!!!

Aline 30-11-11 20:31

Takk :D Da har øynene noe håndfast å scanne etter :D

Sanney 30-11-11 20:32

erm.. litt off topic men som regel får jeg tyn fordi jeg har lange negler i ulik lengde.. veeeldig lange. men jeg klipte og filte dem til samme lengde til julebordet, så de er finere enn til vanlig nå xD

jarlsberg er jo verdenskjent, finner støtt jarlsberg i originalpakkning når jeg er i Jersey. noe jeg finner morsomt. samt vann på flaske av merket isklar, står norwegian glacier water på flaska, nydelig vann. men det har jeg aldri sett i norge.

Carisma 30-11-11 23:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1259435)
Åh... har funnet upasturisert brie på Nordby. Ingen over, ingen ved siden, ingen før leeeenge etterpå...

Kolibrie? Den var helt nyyydelig! Jeg kjøpte en kilo og delte med mamma, og angrer som ei bikkje på den halvkiloen jeg ga bort! Skal hamstre neste gang! Den blir jo bare bedre om den ligger litt. :ja:

smgj 01-12-11 08:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1259524)
Kolibrie? Den var helt nyyydelig! Jeg kjøpte en kilo og delte med mamma, og angrer som ei bikkje på den halvkiloen jeg ga bort! Skal hamstre neste gang! Den blir jo bare bedre om den ligger litt. :ja:

Husker ikke navn. Har bare funnet den i små 40sek-biter... Det er passe for meg som bor ved grensa og som ikke har andre brie-elskere i husholdningen.

Googlet bilder - nope, det er ikke kolibrie.

langaard 01-12-11 09:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1259431)
her har jeg bare funnet den på en av ca 7 butikker jeg har lett i. en rimi butikk. den hadde bare cheddaren, ikke de to andre.

hvis jeg noen gang finner en mini mini bit med muggost så kanskje jeg prøver det en gang. men å kjøpe en stor bit til over 50 kr frister liksom ikke...

Om du har en butikk med ostedisk i nærheten, så kan du nok få en liten smakebit:)

Dietta 01-12-11 10:09

Må med skam bekjenne at jeg ikke greier muggoster i det hele tatt. Synes rett og slett det smaker pyton :o

smgj 01-12-11 10:16

Jeg klarer ikke de blå muggostene, men hvit, kittost-typer eller andre hvitmuggoster er godt. Og chevre. Men (over-)modne, harde hvitoster liker jeg som regel ikke i det hele tatt.

Men måtte lære meg å like brie gjennom å spise "innmaten" først da. Det tok litt tid før jeg også likte utsiden.

langaard 01-12-11 11:59

Løtens pultost, den vokste jeg opp med:hearts:

shailene 02-12-11 02:13

Bare jeg som kan spise kirsebærosten som godteri? :o

Carisma 02-12-11 09:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1260076)
Bare jeg som kan spise kirsebærosten som godteri? :o

:nei: :D:

Yrla 02-12-11 12:20

Jeg får kanskje prøve Balsfjord jeg,da:) og gi dere tilbakemelding. Jeg liker greddost (og fløtemysost) og vil teste norvegia som er økologisk.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.