![]() |
LCHF - med mest umettet fett
Jeg får vel kjeft for denne - men jeg har savnet et oppskriftstråd som fokuserer på lavkarbo/høy fett der fettet i størst mulig grad er umettet, gjerne flerumettet. Og ja, jeg vet at de fleste her mener det er helt unødvendig. Men noen - særlig vi som har påvist genetisk anlegg for høyt kolesterol - vil gjerne ha med oss fordelene av lavkarbo, uten å bekymre oss syke over økt kolesterol ;). Og, ikke minst, det er hyggelig å kunne servere mat til gjester som holder seg langt unna mettet fett, uten at vi må servere "med og uten mat".
Så la oss ta mettet/umettet-diskusjonen et annet sted, og forsøke oss på en tråd for oppskrifter og smarte tips for umettet lavkarbo. Her er en knallgod salat: 2 store avocadoer 2 tomater 1 rød paprika 1/2 rød løk 1 rød chili evt litt vårløk 1 fedd hvitløk 1/2 potte koriander (blader) Skjær alt i små biter, chili og hvitløk finhakkes evt en neve ristede gresskarfrø saften av en presset lime litt fiskesaus... ...blandes inn. Passer godt til det meste, aller best til fisk :sikle: Skal være litt sterk! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13. |