Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Dagbladets forside 04.01.12 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50194)

VistaX 05-01-12 10:51

Dagbladets forside 04.01.12

Hørte fra en kompis at det stod i Dagbladet om en som hadde blitt syk av lavkarbo. Noen som har sett/lest dette og kan forklare meg hva saken innebar?

Imse 05-01-12 10:59

Sv: Dagbladets forside 04.01.12

Aner ikke, men mange av oss blir jo skikkelig dårlig av mel og sukker også, uten å skrike opp i avisen om at kostholdet staten anbefaler med masse korn og gjerne 10g sukker hver dag og frukt mm gjør oss dårlige.

Jeg så overskiften, men husker ikke ordrett, men det var jo som alt annet, en mulighet for dagbladet for å trykke lavkarbokosthold ned i søla.

Carisma 05-01-12 11:17

Det sto et eller annet ala lavkarbo førte til smertehhelvete. Jeg tenkte jeg skulle sende de en mail og spørre om de vil slå opp min historie også: fulgte statens råd, ble uhelbredelig syk! :rolleyes:

Imse 05-01-12 11:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1276987)
Det sto et eller annet ala lavkarbo førte til smertehhelvete. Jeg tenkte jeg skulle sende de en mail og spørre om de vil slå opp min historie også: fulgte statens råd, ble uhelbredelig syk! :rolleyes:

Sikkert temmelig mange også som kan fortelle om hvor dårlig de blir av statens anbefalinger. Lurer på om Dagbladet er interessert i den vinklingen?

smgj 05-01-12 11:37

... jeg har hatt kronisk væske i mellomøret og bihulebetennelse i 18 år som følge av statens anbefalninger om korn...
Fant ut i fjor at korn gir meg væskeansamlinger i vevet som i sin tur gir meg (iallfall) disse plagene (og som muligens har bidratt til lavt stoffskifte)...

Så enhver må dessverre finne ut hva som passer for den enkelte - masseanbefalninger passer best trykket på dopapir...

Chamomilla 05-01-12 12:25

Leste ikke gårsdagens, men i dag står det om forskningsprosjekt som viser at lavkarbo kan gi bedre helse... dvs lavkarbo med lik fordeling av protein/karb./fett. Fedon var med så ikke overraskende at det ikke virker som alternativet "ekstrem lavkarbo" inngikk i forsøkene og likevel ble det ikke anbefalt... men de konkluderte vel selv med at det trengs mer forskning som grunnlag for å gi ernæringsråd.
Og så er det reklame for lørdagsdagbladet: Er lavkarbo skadelig for barn?? Kan jo bli interessant å se hva "konklusjonene" blir her...

Vegard L 05-01-12 13:01

Så såvidt på saken når jeg stod i kø i butikken, og det handlet om en svært overvektig kar som begynte på lavkarbo og fikk problemer med gallestein.

Så vaar det et intervju med en eller annen lege som forutså at det snart kom til å strømme folk til fastlegene med tilsvarende problemer etter å ha begynt på lavkarbo.... Verden vil bedras!

Peppa Gris 05-01-12 13:04

Om ikke annet får de meg til å le.

Carisma 05-01-12 13:24

Å himmel! Hva med alle de grete roede deltakerene som får gallestein da? Stod det noe om de?

Photobscura 05-01-12 14:00

Det er slettes ikke uvanlig at galleblæren begynner å produsere så mye galle at det blir tolket som at det er det som utløser stein i overgangen til et lavkarbokosthold om man har levd magert i forkant. Det er jo den magre livsstilen som gjør at det blir for lite galle og det dannes stein, økt fettinntak vil i sin tur tvinge steinene ut. Jepp, verden vil bedras! :cool:

Gla'laksen 05-01-12 15:46

Jeg fikk nettopp en telefon fra sjefen min ang dette. Har vært syk i forbindelse med infeksjon i skjoldbruskkjertelen og "skyhøyt stoffskifte" (endokrinologens ord), og klarer ikke riste av meg utmattelsen som har fulgt med. Sjefen mente nå at det jo kunne skyldes lavkarbo'n, fordi det sto det jo om i Dagbladet...:confused: Bortsett fra utmattelsen har ejg aldri hatt det så bra som nå. Magen er i form, leddene er mye bedre og migrenen er bedre. Kan noen forklare meg hvorfor jeg skulle bli utmattet av å spise mer grønnsaker og fisk enn jeg gjorde før?? Mulig det er en eller annen grønnsak jeg ikke bør spise, men er det sannsynlig at utmattelsen skyldes kostholdet? Dette ble visst egentlig mer enn svar på tråden...sorry:o

plastbox 05-01-12 15:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1276968)
Aner ikke, men mange av oss blir jo skikkelig dårlig av mel og sukker også, uten å skrike opp i avisen om at kostholdet staten anbefaler med masse korn og gjerne 10g sukker hver dag og frukt mm gjør oss dårlige.

10g sukker? Det må vel være en skrivefeil.. Mitt "vedlikeholdsnivå" er ca 2500kcal om dagen, hvorav Staten anbefaler meg å få 70% (60% er vanlig, 70% fordi jeg er diabetiker, go figure.. :rolleyes:) fra karbohydrater. Dette er 2500*0,7=1750 kalorier om dagen. Et gram karbohydrat gir 4kcal, så 1750/4=437.5g karbohydrat skal spises hver dag. Karbohydrater omdannes gram-for-gram til sukker (glukose, fruktose, osv.) i tynntarmen før det taes opp i blodet.

La meg gjenta: Staten mener jeg, som er diabetiker og dermed "karbohydratintolerant" skal spise 437.5g sukker hver dag. Ved normalt blodsukker har man ca 4-5g sukker i hele blodstrømmen. Hvordan kan folk påstå at dette er sunt er hinsides meg, men håpet for menneskeheta henger i et tynt snøre.. xP

Nerthus 05-01-12 16:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gla'laksen (Innlegg 1277238)
Jeg fikk nettopp en telefon fra sjefen min ang dette. Har vært syk i forbindelse med infeksjon i skjoldbruskkjertelen og "skyhøyt stoffskifte" (endokrinologens ord), og klarer ikke riste av meg utmattelsen som har fulgt med. Sjefen mente nå at det jo kunne skyldes lavkarbo'n, fordi det sto det jo om i Dagbladet...:confused: Bortsett fra utmattelsen har ejg aldri hatt det så bra som nå. Magen er i form, leddene er mye bedre og migrenen er bedre. Kan noen forklare meg hvorfor jeg skulle bli utmattet av å spise mer grønnsaker og fisk enn jeg gjorde før?? Mulig det er en eller annen grønnsak jeg ikke bør spise, men er det sannsynlig at utmattelsen skyldes kostholdet? Dette ble visst egentlig mer enn svar på tråden...sorry:o

En del infeksjoner tar lang tid før man "kommer" seg av, det er nok ikke lavkarboen sin skyld! Sjekk heller med legen om noe "henger" igjen siden du ikke er helt i form etter infeksjonen.
Du har nok mye erfaring, men spiser du nok fett for tida? Og nok proteiner? Eller har matlysten falt en del i forbindelse med sykdommen?

Kanutten 05-01-12 16:13

Burugla nede på min jobb er nok hellig overbevist om at det er lavkarboen som er årsak til at jeg har vært syk i over to år. :(

Dietta 05-01-12 16:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1277273)
Burugla nede på min jobb er nok hellig overbevist om at det er lavkarboen som er årsak til at jeg har vært syk i over to år. :(

Burugla kan ta seg en hvetebolle :mad:

Echo 05-01-12 16:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gla'laksen (Innlegg 1277238)

Du har ikke fått Graves sykdom da?

Gla'laksen 05-01-12 16:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1277270)
En del infeksjoner tar lang tid før man "kommer" seg av, det er nok ikke lavkarboen sin skyld! Sjekk heller med legen om noe "henger" igjen siden du ikke er helt i form etter infeksjonen.
Du har nok mye erfaring, men spiser du nok fett for tida? Og nok proteiner? Eller har matlysten falt en del i forbindelse med sykdommen?

Takk for støtte, Nerthus! Det er lett å bli forvirret midt oppi alt.. Var faktisk på sykehuset i dag for nye prøver. Prøvene har i grunn vært bra de siste gangene, men legen mener det er en liten "hang-up" i systemet. Kjørte meg nok i grøfta før jeg kontaktet lege da dette startet i høst. Matlysten har det vært så som så med, men jeg passer på å få i meg nok av det jeg trenger. Det er jo dager som er såpass tunge at jeg ikke orker stå på bena og lage middag, men de tar jeg heller en ekstra stor bit brie så jeg ihvertfall får i meg litt. Litt er mer enn ingenting...Ja, jeg vet; innmari dårlig filosofi, men...:o Det går nok over. Det jeg synes er så spesielt, er jo hvordan "alle" vet hva som er bra for oss, uten at de helt vet hva de snakker om...hvis dere skjønner hva jeg mener..

Gla'laksen 05-01-12 16:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Echo (Innlegg 1277316)
Du har ikke fått Graves sykdom da?

Nei, det har også blitt sjekket. De (legene) trodde det til å begynne med, men kunne utelukke det med utvidete prøver. Det er en form for akutt høyt stoffskifte. Sånn sett er jeg kjempeheldig.

Gla'laksen 05-01-12 16:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1277291)

Hahaha...godt sagt! Det er mange som burde gjøre det i stedet for å bruke tid på å uttale seg om alt mulig:p

Kanutten 05-01-12 16:55

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gla'laksen (Innlegg 1277329)
Hahaha...godt sagt! Det er mange som burde gjøre det i stedet for å bruke tid på å uttale seg om alt mulig:p

:lol:

Fedona 05-01-12 16:55

Jeg leste den.
Det var en overvektig kokk så vidt jeg husker. Han startet med egenkomponert LCHF, fulgte altså ikke en spesiell retning. Hadde bare lest litt på nettet. Fra før var han glad i fete sauser og fet mat... Og så fikk han magesmerter og problemer med gallen. Slutta etter 2 uker på "dietten"...

langaard 05-01-12 17:07

Sitat:

Ja, en stor en med skjokoladebiter :mad:

Dietta 05-01-12 17:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1277346)

:lol:

Hamster59 05-01-12 18:02

Her fins en god kommentar til oppslaget i Dagbladet:

http://lilalife.no/wips/754299265/b/...ete-for-vidar/

langaard 05-01-12 18:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1277346)

Sjokolade skulle det være:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.