Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Fritering på lavkarbo/ketolyse (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50717)

Iseliin90 01-02-12 17:41

Fritering på lavkarbo/ketolyse

Har prøvd og søke opp dette i flere dager, men finner egentlig ikke noe bra svar :confused:

Lurer på om noen vet om det går og fritere kyllingnuggets (kyllingkjøttdeig med egg og bacongull rundt) på lavkarbo/ketolyse (maks 20karb.dagen) ? Eller er fettet for farlig ? Eventuelt hvilken olje bør brukes ?

Har hatt lyst til og prøve dette en stund, da siste nuggetsene mine ikke ble så bra på panna :(

Lyst på noe kosemat i dag :p

Zincite 01-02-12 17:52

Sv: Fritering på lavkarbo/ketolyse

Hva med å fritere i smult?

Dietta 01-02-12 17:55

Det går helr fint å fritere på lavkarbo. Du tilfører ikke noe mere kh selv om du fritterer i stedet for å steke i panna.
Odelia ha en rapsolje olje beregnet på steking. Mulig den egner seg godt til frityr også. Det er den jeg ville ha prøvd :)

Iseliin90 01-02-12 18:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1294412)
Hva med å fritere i smult?

Du vet vell ikke næringsinnholdet på den ? Klarte ikke og finne ut det :o Må vell på butikken og se tenker jeg :p
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1294417)
Det går helr fint å fritere på lavkarbo. Du tilfører ikke noe mere kh selv om du fritterer i stedet for å steke i panna.
Odelia ha en rapsolje olje beregnet på steking. Mulig den egner seg godt til frityr også. Det er den jeg ville ha prøvd :)

Åh, det er bra. Siden jeg har så utrolig lyst på det i dag :-p Den oljen er kansje god ja, dumt de ikke har den på butikken som jeg har i umiddelbar nærhet :-p

Zincite 02-02-12 08:48

Smult er rent fett.

Fra store norske leksikon:
Sitat:

smult. (av smelte), svinefett, salveaktig, hvitt fett som smelter helt ved ca. 30–35 °C. Fremstilles av svin, hovedsakelig av dyrets indre fettmasse (ister). Består av om lag 50 % oljesyre, 25–30 % palmitinsyre, 12–14 % stearinsyre, 7–12 % linolsyre, 1–2 % linolensyre og mindre mengder tetra-, penta- og heksaensyrer.
Smult brukes til frityrsteking og som fôrfett, dessuten noe til såpeproduksjon m.m.

Alynna 02-02-12 15:01

Tror de fleste uansett kostholdsretning mener at rapsolje egner seg godt til steking, ja :)

macadamia79 03-02-12 13:54

Kokosolje - men det er så ufattelig dyrt.

LenaBeatrice 03-02-12 14:50

Friterer gjør man på høy temperatur, og oljer blir da ødelagt, selv om det er rapsolje som er egnet til steking.

Bestemamma 03-02-12 15:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1294798)
Smult er rent fett.

Fra store norske leksikon:
Sitat:
smult. (av smelte), svinefett, salveaktig, hvitt fett som smelter helt ved ca. 30–35 °C. Fremstilles av svin, hovedsakelig av dyrets indre fettmasse (ister). Består av om lag 50 % oljesyre, 25–30 % palmitinsyre, 12–14 % stearinsyre, 7–12 % linolsyre, 1–2 % linolensyre og mindre mengder tetra-, penta- og heksaensyrer.
Smult brukes til frityrsteking og som fôrfett, dessuten noe til såpeproduksjon m.m.

Problemet med smult nåtildags er at det er vegetabilsk. I allefall er Flott det. :(

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.