![]() |
En sjokolade i uken
Hvor ille tror dere det vil være for vektnedgang/lavkarbokostholdet å spise en 86% sjokolade (100g, som man kjøper på meny) i uken, som lørdagsgodteri...?
|
Sv: En sjokolade i uken
Sitat:
|
Jeg har brukt mye den, og synes den er kjempegod! Men personlig spiser jeg ikke mer enn 3 ruter.. Nå aner jeg ingenting om atkins da, men en hel plate har jo 20 karbo, og det opptar jo størstedelen av kvota som bør inneholde grønnsaker.
|
Hva det vil si for vektnedganger er det egentlig bare du som kan svare på.
Noen kan spise en sjokolade hver lørdag uten at det har negativ effekt på nedgang, andre kan ikke. Siden dette er så individuelt, må du nesten bare prøve deg fram. Hvis du starer med en plate sjokoladekos en dag i uken og vekta stagnerer eller nedgangen går saktere - har du svaret. Merker du ingen forskjell er du heldig og kan kose deg med lørdagsgodt :D |
Så da er det bedre hvis jeg spiser to stk atkins decadence-barer i stedet? Synes det er så vanskelig å begrense meg til antall ruter når jeg først har sjokoladen i hus :(
|
Hadde jeg spist to atkins decadence ville jeg ikke vært i nærheten av noen andre.... Jeg er en av dem som reagerer negativt på malitol.
|
har du smakt cavalier sin mørke sjokolade? :)
|
Sitat:
Jeg vil anbefale deg å spise litt, enten av den ene eller andre typen. Litt. Hvorfor skal du spise 2 barer eller 100g sjokolade? Det virker som du må endre litt tankegang, og uvane. Slik som mange må (meg selv inkludert) . Nyt de bitene su spiser. Prøv å stå i mot om det er mer igjen. Få ev. noen til å gjemme resten. Seieren over å ha brutt en vane/uvane slik, smaker mye bedre enn sjokoladen ;) |
Det handler nesten mer om at jeg vil ha en dag der jeg vet at jeg kan kose meg litt... Jeg vet at tankegangen min er helt feil, men jeg er en person som må sette "regler" og så faste rutiner som mulig for meg selv. Typ, "jeg får lov til å spise en sjokoladeplate i uken" eller "jeg får lov til å spise en halv sjokoladeplate i uken og en atkinsbar". Vet det er veldig teit, men det er det som får meg til å ha bedre samvittighet, spise riktig de andre dagene og føle at jeg har alt under kontroll...
|
Da jeg gikk ned mest hadde jeg lørdagskos: 1/2 liter brus, 1 liten pose potetgull (f.eks taffelsticks... de poosene finnes vel ikke mer) og 1 sånn 60g sjokolade (japp, eller bounty). Men da trena jeg annehver dag kardio og annehver dag styrke og hadde en 20årings forbrenning.
Regler er ok, men er de for slakke i forhold til hva du ønsker kommer du ingen vei. :) Mulig 100g sjokolade er det du trenger nå? Jeg synes kanskje det er litt mye, men det kommer jo an på hvor streng du er ellers og hvor aktiv du er... |
Hva med en atkinsbar og en halv sjokolade? Det vil kanskje hjelpe litt mer...? Tusen takk for godt svar smgj!
|
Trenger hjelp, klarer ikke å bestemme meg for om jeg burde spise sukkerfri sjokolade (tåler maltitol relativt godt, så det er ikke så stort problem), atkins decadence bar eller en plate 86% sjokolade fra freia :O
Nå skal det sies at jeg ikke spiser NOE sjokolade resten av uka! |
Vel, maltitol gir også blodsukkerstigning, og det er vel det det bunner i når d gjelder vektreduksjon.
|
Så det er det samme hva jeg velger mellom sukkerfri/86%, rett og slett fordi det er "like ille"?
|
Det kan jeg ikke svare på. Jeg ville valgt ren, mørk sjokolade uten sukkeralkoholer. Det fordi at søtsmak avler søtsug. MÅ man ha sjokolade er 86% såpass mørk at den ikke gir store "sukkerkicket".
|
Sitat:
Som du sier, spiser du ikke noe sjokolade resten av uken, og ingen av de sjokoladene du nevner er spesielt ille, så jeg ville valgt den jeg hadde mest lyst på :) I hvert fall hvis du ikke får negative reaksjoner på noen av dem. |
Jo mer du spiser jo mer har du lyst på:p. Iallefall for min del...
|
Sitat:
|
Om du spiser ei plate 86 %-sjokolade i uka, og det er motivasjonen du trenger for å være "flink" resten av uka - sier jeg go for it! Bare vær obs på, som andre nevner her, om vekta stagnerer. Dette er en livsstilsendring, ikke en diett (håper jeg :D), så unne deg de 20 g karbo du får av sjokoladen på lørdager du! Om du følger Atkins ville jeg venta med sjokoladen til du er ferdig med induksjonen, slik at du følger reglene der til punkt og prikke - for det er rom for sjokolade senere i "programmet"!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
(Mistenker at det ikke er meg som får blomst hehe) |
Sitat:
atkins decandense inneholder 395 kcal pr 100 g, karboinnhild kan diskuteres. Jeg ville kjøpt den mørke tagatosesjokoladen som har søtning med GI 2 |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05. |