![]() |
Myke knekkebrød
..men det fikk jeg. Hvordan beholder dere de sprø? Ble så skuffet når jeg våknet og de var myke. Hadde de på benken i en boks. Og jeg som var så stolt av å ha laget de*snufs*
|
Sv: ville ikke ha myke knekkebrød:(
Vent på andre svar men jeg tror man kan tilsette ekstra vann og/eller la de stå i ovnen lengre på lavere temperatur. Kanskje etter at de er ferdigstekt og varmen slått av med døra åpen f.eks og ikke legge de bort for tidlig i en boks. Jeg har det motsatte problemet fordi jeg bruker proteinpulver i baksten, da blir det tørt. Så det kan brukes for mer tørrhet. Mandelmel gjør kjeks mykere enn proteinpulver har jeg sett.
|
Ok takk. De noen timer på benken før jeg la de i boksen. Men kanskje jeg skal prøve proteinpulver:-) bruker du en nøytral smak da eller?
|
Sv: Myke knekkebrød
Jeg lar alltid mine ligge på benken å tørke over natten, og oppbevarer de aldri i plastikkboks.
Lar de også stå i ovnen for å tørke med ovsdøra på gløtt. Lykke til med neste forsøk :) |
Ok. Takk. Gir meg ikke og skal prøve igjen etterpå. De var jo grisegode:-)
|
Sitat:
Vaniljesmak er også anvendelig men det kan jo lett tilsettes også. |
Men jeg har ikke forsøkt proteinpulver i knekkebrød, og tror ikke jeg ville brukt det om jeg skulle bakt det. Jeg har bare brukt det i lefse, kjeks og kake.
|
Jeg bruker ikke noe proteinpulver i mine knekkebrød.
Kun frø + fiberhusk og vann ;) Men jeg oppbevarer de ikke i en tett boks. Kan fint være i plastikkboks, men ikke en som er helt lufttett. |
Sitat:
|
Blir knekkebrødene myke, så er de mest sannsynlig ikke ferdigtørket i ovnen
Jeg bruker varmluft. Først 45 minutt, så deler jeg dem og snur dem og tørker videre i 45 minutter til med ovnsdøren på gløtt. De blir skikkelig tørre og sprø og holder seg slik i allefall en måned (har aldri hatt dem lenger enn det, da er de spist opp) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:30. |