Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Cavalier søtet med Stevia (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51090)

maynard 26-02-12 09:37

Cavalier søtet med Stevia
 
Er det noen som har smakt steviasjokoladen til Cavalier?
Har handlet mange fra England nå. Er veldig spent :D

Yrla 26-02-12 09:51

Sv: Cavalier søtet med stevia
 
Nei, men det høres spennende ut. Men inneholder den kun stevia som søtningsmiddel?
Tror ikke det er så lett å få den ordentlig god da. Håper de tar den inn i Norge diverse steder snart.

Yrla 26-02-12 10:00

Sv: Cavalier søtet med stevia
 
Jeg fant, jeg fant.
Ingredients: cocoa mass, alimentary fibre (dextrin, inulin, oligofructose), sweeteners (erythritol, steviol glycosides), cocoa butter, emulsifier, soya lecithin, natural vanilla. Cocoa solids minimum 55%. Producted in a plant processing milk protein, wheat and nuts. Contains naturally occuring sugars,
Nutritional Information Per 100g Energy 411 calories (1722 kj) Protein 5.2g Fat, total
Fat, saturated 34.5g
21.6g Carbohydrates, total
Carbohydrates, of which polyols
Carbohydrates, of which sugars
of which lactose 18.6g
9.0g
3.0g
0.0g
Sodium (salt)
Fibre 5 mg
35g Her fant jeg det:http://www.ebay.com/itm/Dark-STEVIA-...item2ebbbcc5f2
Tenk, sukrin t.o.m. Ikke dårlig:)

Yrla 26-02-12 10:06

Sv: Cavalier søtet med stevia
 
og angående innholdet av Oligofruktose og inulin:
så bidrar det til bedre tarmflora, molekylene er så lange at bare en liten brøkdel kan brytes ned til fruktose i tynntarmen. Inulin og oligofruktose brytes ikke ned i kroppen slik som stivelse, men passerer ufordøyd fra munnhulen gjennom magesekken og tynntarmen til tykktarmen, der de fordøyes av tykktarmsbakteriene til eget bruk gjennom fermentering (også kalt gjæring). Begge blir fullstendig nedbrutt som kortkjedete fettsyrer og melkesyre som gir noe energi (1,5 kcal per gram).

Yrla 26-02-12 10:12

Sv: Cavalier søtet med stevia
 
dekstrin finner jeg ikke noe eksakt næringsinnhold av.

Rin 26-02-12 10:20

Sv: Cavalier søtet med stevia
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1306752)
og angående innholdet av Oligofruktose og inulin:
så bidrar det til bedre tarmflora, molekylene er så lange at bare en liten brøkdel kan brytes ned til fruktose i tynntarmen. Inulin og oligofruktose brytes ikke ned i kroppen slik som stivelse, men passerer ufordøyd fra munnhulen gjennom magesekken og tynntarmen til tykktarmen, der de fordøyes av tykktarmsbakteriene til eget bruk gjennom fermentering (også kalt gjæring). Begge blir fullstendig nedbrutt som kortkjedete fettsyrer og melkesyre som gir noe energi (1,5 kcal per gram).

Dette her vil gi mange (i alle fall meg) nesten akkurat de samme luftplagene som maltitol. :cool: Inulin/FOS kan "tilvennes" gradvis slik at man kan spise jordskokker og yaconsirup og greier uten problemer, men det krever altså litt tid og innsats. Og greit å være obs på, før man tar for gitt at sjokoladen vil være plage-fri. :p

Budeiea995 26-02-12 10:34

Sv: Cavalier søtet med stevia
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av maynard (Innlegg 1306736)
Er det noen som har smakt steviasjokoladen til Cavalier?
Har handlet mange fra England nå. Er veldig spent :D

Hvilken side bestilte du den fra?

Tiki 26-02-12 11:04

Re: Sv: Cavalier søtet med stevia
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Budeiea995 (Innlegg 1306763)
Hvilken side bestilte du den fra?

Dette er jeg også interessert i. Spennende.

maynard 26-02-12 13:01

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
http://www.confectionaffection.net/s...added-21-c.asp

Kjøpte den herifra. Fant den på ebay.co.uk, og på en annen nettbutikk, men der var frakten så dyr.

Yrla 26-02-12 13:14

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Så veldig bra! Ganske billig frakt der. Supert!!

maynard 05-03-12 18:30

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Da har jeg fått og testet sjokoladen.

For en time og førti minutt siden spiste jeg ca 130gram melkesjokolade for å teste hvordan den virker på meg.
Foreløbig er magen helt fint :D

Smaken er ikke som cavalier med maltitol. Den er endel mindre søt, og muligens litt bitter ettersmak (har ikke bestemt meg enda :P ) Sjokoladen inneholder erythritol og synes jeg kjenner igjen den litt skarpe kalde ettersmaken. Muligens det er derifra jeg innbiller meg bitter smak? Det gjør uansett at man ikke har lyst å spise hele platen.
Alt i alt er sjokoladen god, og for dere som er flinke å spiser lite søtt så vil jeg tro den er søt nok.

Jeg tåler generellt søtningsstoffer dårlig. Reagerer også på sukrin og tagatose så er fornøyd med at jeg tåler denne :)

Netto karbohydratinnhold etter sukkeralkohol er trekt i fra er etter det jeg greier å regne ut ca 22g/100g. Ikke ketosevennlig, iallefall ikke i store mengder. Ser ut som karbohydratene i hovedsak kommer fra melkepulver/laktose.

Er glad jeg har funnet en sjokolade jeg kan skeie ut med som ikke gir vanvittige blodsukkerstigninger, eller doturer resten av kvelden. Jeg kommer nok ikke til å sprekke noe mere nå tror jeg, etter jeg har funnet denne :D

Jabba 12-03-12 19:20

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Jeg har også testet Cavalier m Stevia. Kjøpte 7 forskjellige sjokolader - fra hvit sjokolade til mørk sjokolade. Og det som slår meg er at denne ikke smaker søtt. Og sjokolade skal jo smake søtt - iellafall synes jeg det.
Har smakt en bit av alle sjokoladene - og totalt inntak er mye større enn jeg er vant til - er nå spent på om jeg får noen reaksjonen (les: luft og magerumling) - det får jeg nemlig av maltiol.
Smaksmessig er jeg skuffet da denne ikke er søt nok for meg. Men kanskje jeg kan "venne meg til den" hvis jeg ikke får bivirkninger....altså at magen forholder seg fin...

Skal oppdatere i løpet av kvelden...... *ler*

Kitsu 12-03-12 20:12

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Jabba, hvor kjøpte du den fra?

Jabba 12-03-12 20:35

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1314588)
Jabba, hvor kjøpte du den fra?

http://www.confectionaffection.net/s...added-21-c.asp

Varene kom rimelig kjapt også--- :-)

sylwester 12-03-12 21:19

Re: Cavalier søtet med Stevia
 
Hva står det bak på pakka når det gjelder karbo/polyols/sukkerarter? Finner ikke den infoen noensteder under produktene på weben.

Kitsu 12-03-12 21:29

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Det står på hjemmesiden til Cavalier.

maynard 12-03-12 21:46

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Synes ikke den var så veldig søt jeg heller, men søt nok for meg.
Den hvite sjokoladen synes jeg var søtere enn melkesjokoladen.

Yrla 12-03-12 21:50

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
jeg har bedt de ta den inn på iherb , håpe håpe

sylwester 12-03-12 23:14

Re: Cavalier søtet med Stevia
 
Jeg er ikke så glad i for mye søtt så en sjokolade som er for lite søt kan være midt i blinken for meg :D

Jabba 13-03-12 17:00

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1314555)
Jeg har også testet Cavalier m Stevia. Kjøpte 7 forskjellige sjokolader - fra hvit sjokolade til mørk sjokolade. Og det som slår meg er at denne ikke smaker søtt. Og sjokolade skal jo smake søtt - iellafall synes jeg det.
Har smakt en bit av alle sjokoladene - og totalt inntak er mye større enn jeg er vant til - er nå spent på om jeg får noen reaksjonen (les: luft og magerumling) - det får jeg nemlig av maltiol.
Smaksmessig er jeg skuffet da denne ikke er søt nok for meg. Men kanskje jeg kan "venne meg til den" hvis jeg ikke får bivirkninger....altså at magen forholder seg fin...

Skal oppdatere i løpet av kvelden...... *ler*

Oppdateringen kommer heller dagen etterpå - glemte meg litt ut her....
Men sjokolade søtet med Stevia lager MYE mindre kvalm for mi del! Ingenting rumling i magen - og det er herlig å slippe! Ble bittelift luft i magen - men mye, mye mindre enn med Tagatosejokoladen og en god del mindre enn Maltiolsjokoladen....
Cavalier m Stevia hadde vært et soleklart førstevalg dersom dette hadde smakt mer søtt......

Yrla 13-03-12 17:07

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
da gidder ikke jeg kjøpe den heller, for jeg liker det kjempesøtt, nam:) men om den blir veldig billig på iherb etterhvert kan den smeltes og søtes:) men ghirardellisjokoladen er råbillig så det spørs om den blir billigere enn den.(under 3 dollar for 113 g) takk for opplysningen, forresten.

Borealis 13-03-12 17:27

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Takk for tips/info:)

Hva kom frakt/eksp.gebyr på da, - til Norge?

Jabba 13-03-12 18:38

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Tror jeg betalte rundt en femtilapp i frakt.....

fiaborinorge89 19-03-12 11:15

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Det er mange ting jeg ønsker kommer til Norge snart... :)

Thomasina 19-03-12 13:53

Sv: Cavalier søtet med Stevia
 
Trodde at Stevia var nok forbudt i Norge som matvare, men så at lavkarbo webshop selger Stevia-vanille og noen andre smaker.. det kan jo ikke selges for utvendig bruk??


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no