Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   "Nugatti" Fudge Cake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51386)

shailene 19-03-12 20:32

"Nugatti" Fudge Cake *med bilde*

Bunnen:
2,5 dl fin- og grovhakkede hasselnøtter
1 ss kakao
1 ss Natreen
1 eggehvite

Fyllet:
100 g sjokolade (70%)
100 g usaltet smør
3 egg
1 ts vaniljepulver
2-3 ss Natreen
2-3 ss Sukrinmelis
Liten klype salt
1/2 ts bakepulver
2-2,5 dl finhakkede hasselnøtter

Glasuren:
50 g sjokolade
50 g kremfløte
Evt. litt Natreen
+ Grovhakkede hasselnøtter på toppen

Kjør først 250 gram hasselnøtter i en food processor til nøttene stort sett er finhakkede. Sil ut de groveste nøttebitene fra nøttemelet, de bruker du i kjeksbunnen og som dekorasjon på kaka (spar en liten dæsj til slutt).

For å lage bunnen: Bland ca. 50/50 fin- og grovhakkede hasselnøtter med resten av ingrediensene, og trykk deigen utover en liten smurt springform. Stekes i ca. 10-12 min på 170 grader.

For å lage fyllet: Smelt smøret i microen til det bobler skikkelig, brekk sjokoladeplata opp i småbiter og la det smelte i smøret. Bruk evt. microen til hjelp, men blandinga må IKKE bli kokvarm. Pisk eggene lett sammen. Hell sjokoladeblandingen sakte over eggene mens du pisker/rører godt. Ha så i resten av ingrediensene. Vent gjerne med søtningen til sist så du kan smake til hvor søtt du vil ha det. Hell over i springforma og stek videre i ca. 15 min (den skal være fuktig og "mousse-aktig" når den er nystekt).

For å lage glasuren: Kok opp 50 g fløte i microen, ta skåla ut og smelt 50 g sjokoladebiter i fløten og rør til en jevn og fin sjokoladesaus. Ha i litt mer søtt hvis du vil (smak til). Smør på den avkjølte kaka og strø litt grovhakkede hasselnøtter på toppen.

Anbefaler å servere den oppvarmet eller romtemperert med pisket krem eller is til :)

Edit: Prøvde å fryse denne, og den var faktisk mye bedre tint og varmet i microen enn den var nystekt!

http://forum.lavkarbo.no/attachment....1&d=1332599526

Dietta 19-03-12 20:44

Sv: "Nugatti" Fudge Cake

:sikle: *stønner*

Charlott 19-03-12 21:23

:sikle:

shailene 19-03-12 23:11

Re: "Nugatti" Fudge Cake

Ja.. beste lavkarbo-sjokoladekaka jeg har laget så langt! Sitter og nyter et stykke nå med masse piska krem.. Nam! :D

Ikke fullt like tung og mektig som andre oppskrifter jeg har prøvd, men jeg skal eksperimentere enda litt til for å få den litt mildere og mer melkesjokolade-aktig når denne kaka er oppspist. Så er mulig oppskrifta blir endra litt etterhvert, kanskje det gjør seg med mer nøtter og en skvett fløte i.

Frøken H 01-04-12 22:48

Hei,
tenkte å prøve meg på denne....:-) Lurer bare på om du brukte flytende natreen??

Charlott 01-04-12 23:20

Hvorfor i all verden har jeg ikke kjøpt hasselnøtter !? *ærremuliåværrasådum*

Dietta 02-04-12 07:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1324610)

Ja absolutt uten problemer. Ingen hasselnøtter her heller :eek:

shailene 02-04-12 10:10

Re: Sv: "Nugatti" Fudge Cake

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøken H (Innlegg 1324596)
Hei,
tenkte å prøve meg på denne....:-) Lurer bare på om du brukte flytende natreen??

Bruker pulver! Du kan helt sikkert bruke flytende også, det står vel på flaska hvor mange dråper som tilsvarer 1 ss pulver?

shailene 02-04-12 10:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1324610)

Hehe :D

For skikkelig hasselnøttsmak tror jeg dere trygt kan bruke enda mer finmalte nøtter i denne, selv hadde jeg ikke mer da jeg laga den, men tror den hadde blitt bedre da.

smgj 02-04-12 10:22

Du rører bare eggehviten inn i bunnen? Ikke noe stivpisking?

shailene 02-04-12 10:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1324707)
Du rører bare eggehviten inn i bunnen? Ikke noe stivpisking?

Ingen stivpisking, nei. Bare rør/kna til en jevn deig :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.