![]() |
Fjerne spy-lukt fra stoffsofa?
Min kjære sønn sliter med ettervirkningene av et uhell en gjest hadde i sofaen, mest sannsynlig type dritafull på nachspiel :p
Først vasket han med Zalo, så gjentatte ggr med eddikk, men det lukter fortsatt. Sofaputa er ikke løs. Noen som har noen lure tips? |
Sv: Fjerne spy-lukt fra stoffsofa?
Sitron skal ta sterk lukt, men om det hjelper mot spy det veit eg ikkje :p
Spørs vel litt kor langt ned i puta det har trekt seg også. |
Kan foreslå at han tar en sitron, deler den i to og gnukker i vei ... :)
Alt er verdt et forsøk! |
kanskje om du væter det og tar på noe kjerringråd-aktig pulver, natron eller noe, som trekker til seg lukt. sikker på at det finnes noe, om ikke akkurat natron. kanskje andre som vet, og så tenker jeg på sånn desinfiseringsspray som dreper 99% av alle bakterier
|
Ja, Kanskje bakepulver eller natron kan fungere om han bløter det litt igjen :)
Desinfiserende spray var heller ikke dumt! |
Jeg har en sprayflaske i skapet somm heter X-it. Den er super mot sur lukt. Bruker den i sko etc. Min flaske er gammel, så jeg vet ikke om det er i handelen ennå. Kjøpte den på Meny en gang i tiden :)
|
Skumrens beregna til bilseter:)
|
Videresender forslagene til den håpefulle :D
|
Tror ikke X-it finnes lenger, men Clas Ohlson har en luktfjerner. Den funker på samme måte :)
|
Takk for tips Huldr - den jeg har er nesten tom, så da blir det en tur på CO :blomster:
|
Natron eller kattesand.
Lag en haug og la alt stå til det tørker, minst en dag el to. |
Spylukt pleier å sitte tragisk godt. Spesielt ille er det når det er "fyllespy".
Hvis det har trukket langt inn i puta tror jeg nesten aldri det vil gå bort. Men jeg hadde nok renset hele sofaen... |
Sitat:
|
Sitat:
Så merkelig - da jeg skulle gi deg, fikk jeg ikke skrevet noe i kommerntarfeltet, måtte trykke "go" uten noe. |
Sitat:
Sitat:
|
Re: Sv: Fjerne spy-lukt fra stoffsofa?
Sitat:
|
Sitat:
Og så legge på, og vi snakker en hævv altså; seks-åtte sånne små poser natron eller en halv boks kattesand. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ringe vedkommende som "la igjen en pizza" og kreve at personen fjerner lukt og rester? :rolleyes:
|
Sitat:
|
UUUUÆÆÆÆÆÆ SIIIIIITROOOOOOON.............. får ikke håpe at du har brukt det alt på sofaen din. Sitron har blekende effekt.....
Nei du noe så enkelt so god gammel vaniljesukker fjerner det meste av lukt. Dryss på og gni det litt ned i stoffet, la det ligge der gjerne over natta, så støvsuger du bare enkelt og greit bort dagen etter, wola...... Må gjerne gjenntas om lukta er inntens. Jeg bruker alltid å sette et tefat med vaniljesukker på kjøkken når vi har hatt fiskemiddag eller andre matretter som ikke lukter særlig etter inntak, så lukter det nydelig vanilje i hele huset. Fjerner også gammel kjellerlukt og festlukt. Det er faktisk det eneste vi bruker vaniljesukker til her i huset etter at vi la om til lavkarbo i 2007:p Kun utvortes:p Leste en gang for maaaange år siden at fiskebilene ble vasket, drysset med vaniljesukker og spylt igjen, så var lukta borte. Iallefall verdt et forsøk. |
*grøss*
De flinke vaskedamene Aggie og hvaheterhunandre? på tv drysser alltid natron på ekle puter, og støvsuger det opp etterpå. Men hvis det fremdeles er rester av "gaven" igjen, så må de nok til med såpe og vann først. |
Ta kontakt med en malingsforretning eller liknende, de har som regel møbelrensere (en støvsugerliknende maskin!) til leie - det koster noen få hundrelapper inkludert såpe.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36. |