![]() |
Magesyre og kunstig søtning
Har kommet til at de merkelige magesmertene jeg har hatt i det siste, og som har eskalert de siste ukene, rett og slett kommer av overproduksjon (eller noe sånt) av magesyre, evt. at den lurer seg litt opp av magesekken ved press på magen. Har funnet ut at jeg reagerer på søtt (har ikke vært helt lavkarbo nei...) og på te. På te! :hylgrine: Jeg som glatt kan drikke halvannen liter i løpet av en dag... Men jeg skjønte jo at all den smådrikkingen av te ikke kunne være bra i lengden. :rolleyes:
Prøver meg på fruktte/urtete men det blir ikke det samme. :( Tenker å holde meg helt unna svart te i noen uker og så se om det går bra i små kvanta. Men jeg leste også ett eller annet at kunstig søtning er ugunstig for magesyreproduksjon og da sliter jeg for jeg må ha littebitt søtt i teen. Må vel rote meg til å bestille noe stevia på iherb kanskje. Kjapp levering? Betaler man med paypal eller visa? |
Sv: Magesyre og kunstig søtning
jeg har det motsatte problemet, for lite, magnesium kan du prøve, det nøytraliserer syra.
jeg er nødt til å ta det(magnesium) utenom måltidet for at det ikke skal gå utover fordøyelsen av maten. om du drikker te til måltidet utvannes syra, det er det jeg gjør, og det er jo ikke så lurt. |
Sitat:
|
For noen kan også stress, for mye fett, syrlige matvarer osv trigge "oppstøt". Jeg får det ofte når jeg trener, og i perioder hvor jeg stresser litt ekstra. Jeg har kjøpt noen billige tyggetabeletter på apoteket som døyver det litt..
|
Sitat:
Nå har jeg i alle fall bestilt stevia på iherb, men vet ikke helt hva jeg skal bruke det til om jeg ikke kan drikke te. :confused: |
stevia kan brukes i bakst, sjokolade etc.
å spise rett før leggetid, er det det du gjør? |
Sitat:
|
hvordan drikker du din svarte te da? med natreen og fløte? jeg blir kvalm om jeg drikker den bar, men kan drikke masse om jeg bruker soyamelk oppi, og natreen
|
Du kan prøve drikket et glass med eplecidereddik før måltidet. Det skal reduserer syra.
Utspedd cider seff. :p Skal også funke med sitronvann. |
Sitat:
|
Sitat:
Men om jeg reduserer syreinnholdet i magesekken på den måten, vil ikke da kroppen fortsette å produsere bare mer syre og problemet opprettholdes? Eller vil syretilførsel gjøre at kroppen roer ned syreproduksjonen? Det høres jo mer logisk ut. |
Sitat:
|
visse nøtter, som hassel, para og mandler skal redusere magesyre, grønnsaker også, og ja, melk er ikke så lurt men soyamelk og mandelmelk går fint. Akupunktur kan gi energi til magen, for mye magesyre er nemlig tegn på for lite energi/svekket mage. Søte ting styrker magen, men ikke kunstig søtning, men mer ting som minimais, gulrot etc.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Var hos legen i dag og fikk resept på ranitidin (150 mg) tabletter som skal tas ved behov. Jeg glemte å spørre om disse kan tas forebyggende - om jeg vet jeg skal i et selskap der det serveres kaker og te f.eks.? Kan jeg da ta en tablett før jeg drar i håp om at det skal hjelpe?
Oppdaget i dag at når jeg spiser noe surt, f.eks. en kiwi, så går det fint å spise en sjokoladebit etterpå. Skulle jo teste ut tablettene tenkte jeg og spiste to ruter melkesjokolade, men fikk jo ikke vondt da selvfølgelig! :p Ellers prøver jeg meg frem med kostholdet for tiden. Spiste en pose med nøtter, rosiner og tørkede tranebær i går, det var mye rosiner i den posen. og fyttikatta! Hadde vondt i en times tid etterpå! Har aldri reagert på rosiner tidligere, men det er ikke noe stort tap akkurat det da. :) |
Du er klar over at for lite magesyre har samme symptomer som overproduksjon? Og at for lite/for svak magesyre antakelig er vanligere enn overproduksjon? Når du sier at det å spise syrlige ting først hjelper så tenker jeg "lav" heller enn "høy"...
|
Sitat:
|
Sitat:
Om dette blir en permanent tilstand - og det kan det lett bli om man pøser på med syrenøytraliserende og problemet er omvendt - så kan man bane veien for h.pylori og få magesår. http://articles.mercola.com/sites/ar...-too-much.aspx http://www.healthenlightenment.com/reflux.shtml Sure oppstøt er det altså to meninger om - skolemedisinens: mener at det er overproduksjon -> bruke syrenøytraliserende for å dempe - "andres": det er som regel et symptom på gjæring igjen som følge av for lite magesyre Jeg vil nå si at sånn som magen din oppfører seg når den får surt... peker i retning alternativ 2. Blir du verre av melk - som er syrenøytraliserende - så vil jeg kalle det enda en pekepinn. Det beste er nok at du tester ut dette selv - gjennom å se hva som hjelper og hva som ikke hjelper? Og kanskje du bør få sjekket at du ikke har magesårsbakterien om du ikke allerede har gjort det. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Re: Magesyre og kunstig søtning
Sitronvann anbefales for å gjøre kroppen mer basisk, ja. Selv om sitronvann smaker surt er det uansett mer basisk enn magesyre, så hvis du drikker det til maten vanner du bare ut magesyra. Til og med ren sitronsaft er mer basisk enn "frisk" magesyre.
Ville heller unngått å drikke noe som helst i forbindelse med måltider, og unngått meieriprodukter, ihvertfall i store mengder.. Drikker du noe med PH tilsvarende den som skal være i magen vil det uansett ødelegge tenna dine veldig kjapt. Kanskje det finnes noe tilskudd eller apotekremedier som hjelper magen å produsere mer syre? |
Jeg hadde en periode hvor jeg slet med å bryte ned maten... Da brukte jeg disse:
http://www.bigvits.co.uk/product.asp...id=19&tid=&bid= De inneholder også Hcl (saltsyre = magesyre). Etter en periode ble jeg så god at jeg har droppet dem. |
Sv: Re: Magesyre og kunstig søtning
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48. |