Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Lavkarbosnop og bakst (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51912)

psychgeek 26-04-12 14:02

Lavkarbosnop og bakst
 
Jeg kjenner jeg sliter med å spise så mye kjøtt og fet mat, at bakst og "søtsaker" (bakt med sukrin, agavesirup, osv) er en velsignelse.
Men hvor forsiktig bør jeg være med disse tingene? Bør jeg holde søtsakene til lørdager eller kan jeg unne meg det oftere?
Så langt har det blitt mektig mye mandelmel, sesamfrø, linfrø, solsikkefrø osv i løpet av en uke pga all baksten.

Jaudå 26-04-12 14:50

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Tror det er veldig individuelt..:)
Jeg stagnerer hvis det blir for mye, sånn over en gang eller to for uka. Men spiser nannas knekkebrød 1-2stykk, frokost og lunch, uten at det har noe å si...

Standardsvaret "Her må du nok prøve deg fram" er nok det rette her også;)

smgj 26-04-12 16:07

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Hvorfor ikke erstatte noe bakst med salat i stedet? Jeg har f.eks i dag spist en diger salat av 3 slags salat, løk, paprika, agurk, kapers, tomat, soltørket tomat, sukkererter, mais, litt druer, en neve gresskarkjerner og en boks tunfisk. Som dressing tok jeg aioli som jeg hadde en dært i et hjørne av og økte på/reduserte etter lyst. Kokt egg er også snaskens i en slik salat.

Hvor fett det er avhenger av dressingmengde. Du kan bruke en vinagrett eller majones...
Dette er ikke et måltid som kjennes tungt ut. Gjør det samme med kylling - filet eller med skinn...

psychgeek 26-04-12 16:15

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1338539)
Hvorfor ikke erstatte noe bakst med salat i stedet? Jeg har f.eks i dag spist en diger salat av 3 slags salat, løk, paprika, agurk, kapers, tomat, soltørket tomat, sukkererter, mais, litt druer, en neve gresskarkjerner og en boks tunfisk. Som dressing tok jeg aioli som jeg hadde en dært i et hjørne av og økte på/reduserte etter lyst. Kokt egg er også snaskens i en slik salat.

Hvor fett det er avhenger av dressingmengde. Du kan bruke en vinagrett eller majones...
Dette er ikke et måltid som kjennes tungt ut. Gjør det samme med kylling - filet eller med skinn...

Jeg har IBS og tåler derfor ikke så godt salat og kan ikke spise for mye av det.

smgj 26-04-12 19:26

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av psychgeek (Innlegg 1338540)
Jeg har IBS og tåler derfor ikke så godt salat og kan ikke spise for mye av det.

Det begrenser saken. Hva med grønnsaker som er kokte da? Det jeg tenker på er at mye av den maten du spiser havner i "partystopper"-kategorien for mange (men ikke for alle).

psychgeek 26-04-12 23:28

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1338640)
Det begrenser saken. Hva med grønnsaker som er kokte da? Det jeg tenker på er at mye av den maten du spiser havner i "partystopper"-kategorien for mange (men ikke for alle).

Kokte grønnsaker er helt klart bedre: bryter jo ned mye av de tungt fordøyelige fibrene:) men kjedelig med bare grønnsaker, da:-/ men kjenner jeg dere rett, har dere fristne vrier på det òg. Helt utrolig så oppfinnsomme folk her inne er:)

Runegutt 26-04-12 23:44

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av psychgeek (Innlegg 1338540)
Jeg har IBS og tåler derfor ikke så godt salat og kan ikke spise for mye av det.

Kan du forklare en teit mann hva IBS er for noe?

Mariann S 26-04-12 23:51

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1338815)
Kan du forklare en teit mann hva IBS er for noe?

Google er tingen ;) men ingen er vel teit vel :)
http://www.apotek1.no/mage-tarm/irritabel-tarm-syndrom

Runegutt 26-04-12 23:55

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Takker Mariann S. Hvorfor bruke Google, når du svarer like raskt :)

Mariann S 26-04-12 23:57

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1338823)
Takker Mariann S. Hvorfor bruke Google, når du svarer like raskt :)

Eg brukte google, for eg var like teit som du :D

psychgeek 27-04-12 10:02

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Dere er egentlig ikke teite noen av dere: IBS er merkelappen leger setter på magelidelser de ikke finner ut av. Det er legenes måte å si "hakke peiling". De har ikke gitt noe annet råd enn "prøv å holde deg unna det du føler du ikke tåler", og listen ble lengre og lengre. - Helt til jeg oppsøkte en ernæringsfysiolog. Utrolig flink dame! Hun fikk meg til å eliminere korn fra kostholdet og være forsiktig med rå grønnsaker, og jeg er et nytt menneske!

Bella1 28-04-12 13:10

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
eg spiser bakst litt for ofte tror eg. merker det holder meg mett lengre en middagen. Men er nødt til å bli strengere med meg selv. Er viktigere å få i seg karbo gjennom grønnsaker en bakst:)

Jammo 23-08-12 18:35

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Jeg spiser lavkarbobakst :) Som feks. lavkarbobrød, mye bedre enn vanlig brød :D Nå skal jeg prøve meg på vafler på lavkarbovis, fant oppskriften her inne: http://lchf-bloggen.blogspot.no/2012...bo-vafler.html Mye inspirasjon å hente her :)

streber 23-08-12 19:15

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Jeg har hatt ibs i en årekke, har måttet bruke mageregulerende midler som fiberhusk og annet jeg har kjøpt på apoteker. Vært gjennom 3 typer kosthold på disse årene-"vanlig"/høykarbo, Ingers rugbrøddiett/kosthold/lavkalori og lavkarbo.Jeg har ikke brukt noe "medisin" daglig nå på en stund, for første gang på alle disse årene. Nå lever jeg liberalt i forhold til ketolyse, som magen ikke fungerer på- for meg. Magen fungerer stort sett optimalt nå, så lenge jeg spiser mye kokte grønnsaker, noen biter sukkerfri sjokolade eller lavkarbobrød-spesielt brødet ser ut til å være bra for helsen min, men vektnedgangen er det verre med om jeg spiser mye slikt. Dette fungerer for meg, spørr meg ikke hvorfor?!:confused: Salat går helt fint, spiser det nesten hver dag.En og annen meget sjelden dag med forstoppelse nå, men da har jeg fiberhusk i bakhånd.

Yrla 23-08-12 22:45

Sv: Lavkarbosnop og bakst
 
Noe av baksten er svært kaloririk, den er lurt å spise lite av, mener jeg. Og om du vil spise hver dag eller kun i helgen har med mengde å gjøre, tenker jeg. Jeg tenker sånn at enten spiser man lørdagsgodt eller så fordeler man mengden til litt hver dag. Agave og annet søtning med energi ville jeg unngått helt, bare brukt sukrin og stevia istedet. Brukt proteinpulver, ikke bare kaloririkt nøttemel i bakst og hjemmelaget snop. Det beste er å avvenne seg å måtte ha sånt. Finne søtsmaken i mat. Erstatte sjokolade med ost. Salte for å bringe frem smaken i maten.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no