![]() |
Tilvenning og kastrering av katt
Jeg skal nå overta en hannkatt :) Denne er ikke kastrert, og for meg er det viktig å få dette gjort ganske kjapt. Men brde jeg vente ett par uker etter å ha overtatt den, slik at han er tryggere på huset og oss først?
Og hva kan jeg forvente etter kastreringen av ubehag/sykdom etc? Har bare hatt hokatter før, så er usikker på om det er verre for hannkattene? Og til sist, holder det å chippe katten? Eller burde den ha halsbånd? Jeg er egentlig imot halsbånd på katt, men her jeg bor er det mye villkatter som blir avlivet, og jeg vil jo at det skal være tydelig at denne katten er eid.. |
Sv: Tilvenning og kastrering av katt
Tror jeg ville vente til katten er trygg på dere og sitt nye hjem før kastrering.
Lite ubehag etter kastrering for hannkatter. Da jeg kastrerte min hannkatt var han helt seg selv etter at bedøvelsen hadde gått ut - ingen problemer :) Dersom det er flere villkatter som har blitt avlivet ville jeg hatt på halsbånd, men sørg for å bruke ett som går opp av seg selv hvis han setter seg fast. |
Sitat:
|
Jeg hadde kastrert den med en gang. Er det mulig å få den kastrert før dere får den i hus?
Det er jo et mye større inngrep når små pusefrøkener steriliseres (eller kastreres, man fjerner jo "alt") enn med pusemonsen, det er vel bare et par sting etterpå. |
Stakkars katt...
- |
Det er bare og kastrer, jeg tror ikke det vil utgjøre noe forskjell om du venter eller ikke! Å det er godt å se de som ser verdien av å kastrere både ho, og hankattene sine! Alle mine katter har vært det :)
Du må regne med å gi pusen fòr egnet til katter som er kastrert. Hankatter har stor sjansen for bli fete og late. Flertallet blir mer kosete å husvarme. Kastrering på hankatter er en utrolig lett prosedyre, å de kommer seg innen 1 uke! Som regel før også. :) |
Sitat:
|
Til resten av dere, katten ble overtatt fort grunnet allergi hos tidligere eier, men har tilpasset seg veldig godt. Det er sannsynligvis den latente, men mest stabile katten jeg noensinne har hatt. Han kastreres om en liten uke, men jeg har vent han til kastratfôret allerede ;-) han har blitt ett fullverdig familiemedlem. Jeg er fortsatt i tenkeboksen på halsbånd..
|
Det skulle selvsagt stå lateste, ikke latente. Autokorrekt på telefonen.
|
Ser andre har foreslått halsbånd med strikk, eller slik "Klikk" lås som åpner seg lett, skal pusen sette seg fast. Det anbefaler jeg! Jeg bruker det på min, å har brukt det på alle. Å jaggu har de satt seg fast, for halsbånd har jeg kjøpt nytt mange ganger. :P Monsen min har halsbånd til alle tider, har hatt det siden han var kattunge. Å klarer "jakte" rundt bjella på den også.
|
Sitat:
Ja. - |
Sitat:
Med mindre man driver godkjent oppdrett, syns jeg det skulle vært en plikt å kastrere kattene sine. |
Sitat:
Når jeg skriver "stakkars katt" mener jeg nettopp det. På individnivå. Det er mange problemer her i verden som kunne vært løst med kastrering - men det blir heldigvis ikke gjort. - |
Sitat:
Ja ok.. |
Hatt (og har) både ho og hann katter, men ikke hatt halsbånd på de siden jeg som 14-åring opplevde at katten kom hjem med pustevansker. Det var med strikk, men får ikke til å stole helt på de. Heldigvis gikk det bra da.
Våre er chippet, og med mindre de villkattene som blir avlivet av folk med gevær så burde det holde. Jeg er selv fra bygda, og vet at det ikke alltid er slik at katter avlives hos vetrinæren.. Mine er også utekatter, da vi ikke bor i sentrum eller langs hovedvei. Er villkattene avlivet hos vetrinær, så skal de være sjekket for chip først. |
Vi fikk en hunkatt omplassert til oss og vi steriliserte henne etter en uke. Det var akkurat som om hun forstod at dette ble gjort for hennes eget beste og hun ble totalt knyttet til meg med en gang hun våknet av narkosen. :)
Søøte Nastja-pusen min. :love: Når det gjelder halsbånd er jeg også veldig i mot det, for jeg har sett en som hang fast en gang. Men kanskje en grei løsning i dette tilfellet? |
Jeg må bare pirke litt. :P
Både ho, og hankatter blir pr. dags dato kastrert! Å sterilisere ho-katter har nesten ingen hensikt. Men man sier sterilisering for "Gammel dags skyld". Sterilisering er at man kutter egglederne, men disse kan like fort gro sammen igjen. Løpetiden forsvinner ikke, å sjansen for katte aids øker. Når de kastrerer fjerner de alt, noe som fjerner løpetid, utelukker sjans for livmor kreft, å totalt utelukker sjansen for kattunger. :) |
Sitat:
|
Sitat:
For nei! Det er hankatter som blir kastrert. :rolleyes: |
Mine foreldre sin katt ble kastrert, men hun har fortsatt fått løpetid. Vil det si at hun bare er sterilisert???
|
Re: Tilvenning og kastrering av katt
tips...be veternæren tatovere ID i øret på katten. da er det lettere for andre å vite at den er eid, og ergo levere den inn til veterinær for scanning av chip om den blir borte og noen finner den
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Re: Sv: Tilvenning og kastrering av katt
Sitat:
Det stemmer at katter som er nøytralisert kan vise innlært adferd i forbindelse med løpetid. dette er oftest hos eldre katter, som du sier har hatt løpe tid en del ganger før den ble nøytralisert. Det er altså ikke hormonstyrt, men innlært adferd som viser seg :) |
Da satser jeg på at du med udannelse har innsikt, og kan neste gang legge litt mer vekt bak den påstanden! :) Er ganske sikker på at mine har fått fjernet alt, mener det var det veterinæren sa, det var også et ganske omfattende inngrep. Det var ihvertfall forståelsen jeg fikk. Har derimot ingen oversikt over vanlig praksis.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:27. |