![]() |
Istanbul - reisetips?
Vi skal på cruise i juli, og jeg er mest gira på Istanbul a plassene vi skal besøke. Men, vi har jo kun ca 7t i land! Hvordan få med seg mest mulig? (vi har i tillegg med en ettåring...)
Åpen for tips om Venezia, Bari, Olympia, Izmir og Dubrovnik også. |
Sv: Istanbul - reisetips?
Istanbul:
Du må dessverre få med deg Topkapi-palasset. Dessverre fordi du slett ikke er alene der og må regne med kø. Forsøk å være så tidlig ute som mulig. Fin utecafé der med flott utsikt over Bosporos-stredet og den asiatiske delen av Istanbul. Rett ved siden av Topkapi finner du Hagia Sophia som er et must hvis du er det minste interessert i ekstremt overdådige katedraler. Imponerende. Det samme med den blå Moské. Klarer dette i løpet av 7 timer med en ettåring på slep er du god! Venezia: Rusle rundt i byen, få med deg de to ”Markusene” (Markusplassen + Markuskirken). Har du tid til overs etter det, så ta en båttur på kanalene. Dubrovnik: Her er det enkelt. Her er det bare gamlebyen som gjelder, og den er veldig kompakt. Den var helt unik og godt bevart – festningsverket hadde aldri vært i krig inntil serberne bombet byen i 1991. Jeg har ikke vært i Dubrovnik etter 1991, men skadene er visstnok reparert på en fin måte. Jeg har ikke vært i Bari, Olympia eller Izmir. Håper du ikke har lett for å få heteslag! God tur! - |
Ja, det er en idiotisk tid å reise på, men faren min spanderer fordi han blir seksti. Så man overlever nok :D. Satser på aircondition på båten.
Og ettåringen stroppes i bæremeis så han får henge på uansett. Og jeg og sambo er mestere i hurtigsightseeng! :D Men er det sant at det svømmer rotter rundt båtene i kanalene i Venezia? Eller er det bare skremselspropanganda? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Nyt turen! Alle mine tre vil gjerne tilbake til Venezia. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04. |