Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52330)

bouboulette 01-06-12 20:31

Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
Om ikke jeg tar helt feil, anbefales det at vi får i oss rundt 500 gram grønnsaker daglig. Det er VANSKELIG, kan bare innrømme det. Og jeg liker grønt veldig godt, så det er ikke der problemet ligger:D.

Jeg ligger på rundt 300 gram daglig, kan komme opp i 500 om jeg har veldig gode cherrytomater liggende:).
Hva med deg ?

langaard 01-06-12 20:35

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig ?
 
Tipper jeg ligger på rundt 300g jeg også:)

Mariann S 01-06-12 20:46

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig ?
 
Trur nok eg ligg på rundt 300 g her også :)

senorita 01-06-12 21:19

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig ?
 
på ingen måte, nei spiser altfor lite grønnsaker. er jeg flink får jeg i meg 100 gram om dagen..

Superkresen, men har prøvd å like alt mulig rart. foreløpig klarer jeg å trykke ned aparges og brokkoli..

bouboulette 01-06-12 21:21

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig ?
 
Hm, hva skal vi gjøre for å få i oss mer ??:)
Det sitter langt inne å spise grønt til frokost og lunsj, nemlig....:-) Får det liksom ikke ned:o.

senorita 01-06-12 21:27

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig ?
 
Nei jeg har kokt, spist det rått, moset, raspet, gratinert.. det frister bare ikke, men jeg er vokst opp med å ikke spise det, dessverre, så det er vanskelig å få seg til å spise ting jeg ikke liker smaken på..

men jeg har vært og tatt blodprøver og aaalt var bra, utenom at jeg hadde vitaminmangel.. Så jeg bør virkelig trykke i meg noe grønt og ;)

Reason 01-06-12 22:23

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig ?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bouboulette (Innlegg 1353649)
Hm, hva skal vi gjøre for å få i oss mer ??:)
Det sitter langt inne å spise grønt til frokost og lunsj, nemlig....:-) Får det liksom ikke ned:o.

Jeg spiser grønt til så godt som alle måltider; tror mest det er en vanesak. Blir nok 300-600 gram daglig, mest blomkål og brokkoli fordi disse er favorittene. Men jeg spiser alltid varm frokost, og oftest varm lunsj, så da føles det mer naturlig å ha grønnsaker til.

Eksempel: frokost = speilegg. Mens eggene er i pannen, kutter jeg opp 150-200g blomkål/brokkoli, og slenger i microen. 3*40 sekunder på 850W, litt salt og smør på toppen, og for min del er det det perfekte tilbehør :D

FrkMarge 01-06-12 23:33

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
Vet ikke hvor mye jeg får i meg jeg.. men jeg spiser fort vekk 1/2blomkål eller brokkoli til middag, og en liten tomat veier jo fort vekk 100 g alene.
jeg spiser ca1 tomat pr dag sammen med egg til frokost, og kokte grønnsaker til middag og gjerne salat til lunch eller kvelds... tror jeg nærmer meg de 500 grammene i alle fall :)

Yrla 01-06-12 23:52

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
ja, i ett og samme måltid t.o.m. Salat. 110 g isberg, 110 g agurk, 20 g løk, 90 g tomat, 90 g stangselleri, 30 g paprika og 50 g gulrot. presis 500 g.

BenteR 02-06-12 00:42

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
Jeg spiser nok minimum 400 gram grønnsaker til dagen + bær og også litt frukt, så jeg havner over 500 gram uten problem
Til frokost går det med paprika, vårløk og tomat, til lunsj agurk, tomat, paprika, salat
til middag blomkål, broccoli, gulrøtter, sellerirot, kålrot, og masse annet alt etter sesong og tilgang.
bær og bøtter som tv-kos
smoothie med bær og frukt til kvelds

nellie 02-06-12 08:34

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
Frukt går utenom de 500 grammene. 500 gram grønnsaker+250 gram frukt er anbefalingen.:)

LaLa77 02-06-12 08:38

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
Ja, ihvertfall 90% av tiden. Lunsj er ofte en stor salat med f.eks romanosalat / spinat, tomat, løk, agurk, paprika og f.eks reddik eller karse og litt kjøtt og ost. Til middag så er sikkert halvparten av porsjonen grønnsaker. Så jeg tror faktisk at jeg ligger godt over sånn til vanlig :)

VSB 02-06-12 10:00

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
På vanlige dager, en salat med ca 200g og minst like mye til middag. Ellers litt smått av bær og knaskegrønnt som sukkererter, cherrytomat osv så ja, vil tro det går 5 av ukens 7 dager eller så.

bouboulette 02-06-12 16:05

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
Åh, flinke jenter, altså:), godt å ha noe å strekke seg etter:D.
jeg utstår bare ikke tanken på å knaske grøntfor til frokost og lunsj, så jeg må nok bare lesse på til middag......:D

Kanutten 02-06-12 16:26

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
Knasker glatt en brokkoli eller to hver dag.

Benzo 02-06-12 18:44

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
Et lite tips er å bruke rå brokkoli i smoothien, f.eks. frosne blåbær, ett rått egg, et par små brokkolibuketter, usøtet soyamelk, en dæsj fløte og sukrinmelis. Brokkolismaken kjenner du ikke.

senka 02-06-12 19:07

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
Nei,det får jeg ikke i meg,dessverre,skal jobbe med det;)

Makat 03-06-12 09:05

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
500 gram? Seriøst??? Ånei...nei det gjør jeg nok ikke til daglig!:(
Jeg har også vært på blodprøvetaking, og legen spurte om jeg åt litt lite grønnsaker...JA! Jeg gjør visst det. I tillegg en bitteliten økning i kolesterol, så der er kanskje nøkkelen?
Søren å...det er ikke lett å få i seg nok når ikke vanen er på plass. Dersom jeg spiser hos mor, er det alltid MASSE grønt! Må ta meg på tak å få i meg mer. Det ser jeg! Nå er det jo sesong igjen, og takk for det, så da kommer nok lysten på grønt lettere også:)
Takk for påminnelsen og motivasjonen! Ha en herlig sommer dere, med masse grønnfòr på menyen:goodluck:

Malice 03-06-12 09:32

Sv: Får du i deg dine 500 g grønnsaker daglig?
 
Stort sett så har jeg ingen problemer med å få i meg 500 gram grøntfor daglig, mesteparten til middag, men ofte tomat, avokado, agurk ++ til frokost også.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no