![]() |
Om det fettet ...
Jeg har vært hos en av landets "lav-karbo leger" og har blitt rådet til å kutte ut melkeprodukter.
Jeg har tidligere fordelt kostholdet mitt med 70% fett, og (ca) 15% med karbo og 15% med proteiner. Dette har til nå fungert fint og jeg har i snitt gått ned ett kg i uken, de seks ukene jeg har holdt på. Så jeg synes det er litt vanskelig, med dette fettet. Som (helst) skal være i form av animalsk fett (iflg legen). Jeg må være forsiktig med proteiner, da jeg har dårlige nyrer. Vet jo at det er flere her som har kuttet ut melkeprodukter. Og da lurer jeg på hva dere spiser av fett, og hvor mye? Jeg har gått til innkjøp av cocosa, men må si den var vanskelig å få ned :eek: Ellers "jukser" jeg litt og har smør på knekkebrødene, men fortsatt vanskelig å komme opp i de 70% med fett. |
Sv: Om det fettet...
nøtter, frø, avocado, fet fisk, bacon, majones og gode oljer på salater.
|
Sv: Om det fettet...
Sitat:
|
Sv: Om det fettet ...
Takk for svar. Nå er det sånn at jeg også må være forsiktig med nøtter. Generelt forsiktig med proteiner, også den som er i fisk. Da ser det vanskelig ut å komme opp i 70% fett :mad:
Kokosmelk bruker jeg en del da. Men er usikker på om det svarer seg å følge legens råd i det store og hele, når jeg har gått ned 6 kg på fett fra melkeprodukter. Får vente å se hva blodprøveresultatene sier |
Jeg orker heller ikke Cocosa, men denne MCT-oljen fra Iherb (sjekk linken nedenfor) gir deg det samme fettet som i Cocosa. Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om da jeg fortalte at jeg brekker meg når jeg prøver å spise Cocosa... Den smaker ingen ting, har grei konsistent, jeg klarer faktisk å få den ned med bare vann!
http://www.iherb.com/Life-Enhancemen...-95-Liter/2767 |
Re: Om det fettet ...
Bare for å være helt klar så mener du 70% av energien skal være fett og _ikke_ gram-fordeling?
Salat (400g=40kcal) + 4ss olivenolje (44g=400kcal) + Kyllingfilet (125g=130kcal). 400kcal fett/(400+130+40)kcal totalt=70% fett/totalt Grammessig så er fett (400kcal/9 kcal/g) / (400kcal/9 kcal/g + 40kcal/4 kcal/g + 130kcal/4 kcal/g) = 44g/(44g+10g+32g) = 51% Så 70% av energien av fett betyr 50% gram fett vs totalt gram (fett, protein og karbo). (NB:dette er et måltid jeg spiser med noe mer proteiner og noe mindre karber enn det du sier du skal spise. Man kan legge i noen paprika/tomater for å få flere karber og spise noe mindre kylling) |
Sitat:
|
Re: Om det fettet ...
jeg spiser fett fra:
koteletter avokado mandler hasselnøtter bremykt majones olivenolje cocosa ...spiser du en del rødt kjøtt(ikke renskåret) så er det utrolig hvor mye fett som kommer med der :) Lykke til! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16. |