![]() |
Å kutte ut alt søtt
Hvor lang tid tar det å få apetitten på mat igjen uten å ha noe søtt , inkl. kunstig søtt? og hvor lang tid tar det til man glemmer at man vil ha noe søtt?
|
Sv: å kutte ut alt søtt
Sitat:
|
Sv: Å kutte ut alt søtt
Du kan nok sammenlikne det med generell avhengighet. Holder man seg unna søtt, vil det ta fra en dag til flere uker før man ikke fyser, men spiser man da søtt EN gang... så trigges hjernens sug tvert etter min mening. Opptil et år har Foseide sagt i sin bok (spisdegslank-mannen) :)
|
Tar meg to uker å "glemme" søtsuget, hver eneneste j... gang jeg er dum nok til å falle for fristelsen...:( vet jo at det ikke er verdt det, for kroppen har det så MYE bedre uten alt det sukkeret!!
Men er enig med Nerthus; det er individuelt hvor lang tid det tar. |
Jeg har funnet ut at for meg er 1-2 dager uten sjokolade nok om jeg har spist det én dag. Har jeg holdt på lenger så er også "abstinesperioden" lenger. Jeg teller ikke så mye annet søtt fordi det er ikke så avhengighetsskapende for meg. Jeg kan godt spise en håndfull plommer én dag og la være neste dag uten å tenke mer over det.
|
Re: Å kutte ut alt søtt
Når jeg er skikkelig ute og kjøre tar det ofte flere uker. Men tror ikke det er direkte "absinenser" etter søtt, heller at jeg får søtsug pga. stress, depresjon, etc. og at suget opprettholdes til jeg har det bedre psykisk. Det blir jo en slags ond sirkel da, for søppelmat er jo absolutt ikke bra for hverken psyken eller kroppen. Etter en eneste "sprekk" på sukker, søppelmat, lavkarbosnop, etc. tar det vel rundt en uke før det er helt glemt, hvis det ikke er noe annet som ligger bak.
|
Jeg kjører en måned helt uten søtt (blant annet) med jevne mellomrom - er midt inni en sånn en akkurat nå. (Inntar ikke store mengder ellers, heller.) Selv i slike perioder kommer det noen dager med sterk sjokoladelengsel i forkant av menstruasjon - for meg. Vi er nok forskjellig bygd på den måten også. :cool:
|
For meg er paprika mer enn søtt nok. Små perletomater er nydelige. Jeg har heldigvis aldri hatt trangen til søtt og kaker frister sjelden. Sjokolade har jeg omtrent ikke spist.
Satt på spissen så synes jeg at det å lage søtsaker med alternativt sukker, hvis man er avhengig av sukker, er som å gi en røykavhengig nikotinplaster eller tyggis i stedet for røyk. Hvor lenge kan man bruke dette plasteret og hvor lenge skal man trigge seg selv med alt dette alternative sukkeret?. Det må da være mye bedre å bare kutte ut alt med sukker og heller finne naturlige søtsaker ala paprika, eller? |
Hvis jeg er skikkelig motivert har jeg ikke noe søtsug i det hele tatt, etter en periode med sukker! Hvis ikke kan det være gruuuusomt i flere dager. Akkurat den der er vel 90% psykisk?
|
Sitat:
Ved å spise juksesøtt kan man begrense eller unngå (kommer an på søtningstype, mengde og den kroppen som spiser) en del av de fysiske virkningene av å spise en større mengde karbohydrater og tilfredsstille det psykiskt søtsuget/lysten på noe "godt". På den annen side opprettholder man kanskje suget etter noe "godt". Så kanskje det er halvparten så dårlig som å spise det samme med insulinvirkningen? Det er jo en ulempe å spise noe som man synes er så godt at man har lett for å overspise/eller fortrenge "ordentlig mat" okke som, men kanskje enda verre om man legger på insulintopper og -daler? *Funderer høyt* |
Sitat:
Sambo er sånn sukkermåltidmann, men han er tynn som en strek og ser ingen grunn til å kutte noe av det. |
Sitat:
|
Sitat:
Uten at jeg skal si hva foseide har sagt mener jeg det gjelder all søtsmak uavhengig av kilde :) |
Re: Å kutte ut alt søtt
veldig interessant!
Håper noen finner ut om det gjelder sukker eller søtsmak :) |
Sv: Re: Å kutte ut alt søtt
Sitat:
|
Interessant det du skriver der, Yrla. Jeg leste ett eller annet sted at vår smaksans for søtt egentlig er utviklet for å få oss til å spise proteiner. For i et steinalderkosthold er det ikke mye som vil vil kalle søtt på våre breddegrader iallfall, annet enn i en kort sesong med multer, bringebær, markjordbær og blåbær.
Når det gjelder det psykologiske aspektet med søtt lurer jeg på - har ikke sett noe skrevet om dette - hvor mye vi kan psykosomatisere. Dvs at psyken kan påvirke kroppen. Kan det hende at noen av de som opplever insulinutskillelse på en del søtstoffer ikke egentlig har en fysisk virkning av selve søtstoffet, men somatiserer en respons basert på en psykisk forventing? Altså - dette er tankespinn, men interessant er det. Uansett vil insulinutskillelse kunne føre til fettlagring så lenge det finnes *noe* å lagre i blodbanen... og det gjør det jo. |
Sitat:
|
Re: Sv: Å kutte ut alt søtt
Sitat:
|
Sv: Re: Sv: Å kutte ut alt søtt
Sitat:
|
Re: Sv: Re: Sv: Å kutte ut alt søtt
Sitat:
|