![]() |
Tacopai!
Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å lage en lavcarbo "Pie-crust" - paibunn. Og gjett om det funka! :D Bunnen har totalt kanskje 1g karbo (vegefuel soyaprotein 0 g kh per 100g)
Bunn: 3 dl soyaprotein 100 gram smør 1 eggehvite 1/2 ts salt Bland mel og salt i en bolle. Tilsett kaldt smør i biter og eggehviten, og kna deigen jevn. La den stå kaldt en liten stund (15 min). Trykk deigen ut i paiformen, og dekk med aluminiumsfolie. Stekes ved 200 grader i ca 15 minutter. Ta bort folien og stek videre i 10-15 minutter til. Fyll: 200 gram kjøttdeig (eller annet kjøtt) evt 1/2 løk (om karbo-budsjettet tillater det) tacokrydder uten sukker evt hvitløk 1 tomat en neve oliven (helst grønne) en neve jalapenos en neve ruccola eller spinat 3 egg 1 dl fløte (evt creme fraiche) 1ss fersk persille 300 g ost Server med frisk salat og rømme! (og evt tacosaus) Stek kjøttdeigen (og løk) og bland inn krydder. Legg fyllet på paibunnen. Legg biter av ruccola/spinat, jalapenos, oliven og tomat oppå. Bland eggene med fløten og persillen, og hell over fyllet i paibunnen. Strø over med ost. Stek videre i ovnen i 20-30 minutter. Bunnen blir skikkelig crispy og god! Bon Appetit! :cool: Man kan selvfølgelig variere fyllet som man vil! En løk, litt tomatpure, en tomat, krydder, ost og kanskje noen oliven, og du har en kjempegod ostepai! Næringsinnholder er ca slik: 3200 kalorier, 17g karbo (med ketolyse soyaprotein, ikke medregnet krydder. Deler paien i 8, har du 400kcal og 2,2 g karbo per stykke. Husk å telle evt rømme, salsa eller salat du har ved siden av. |
Nam! (igjen) Ble deigen bra?
|
Deigen ble kjempebra! Er såååååå fornøyd!! Crispy og god! Tilsett forresten gjerne krydder og urter i bunnen! Gir en enda større smaksopplevelse!
|
kan atkins bakemix brukes?
|
Det kan den helt sikkert, men den inneholder mye mer karber! :p
|
Har testet den og den var kjempegod!
Jeg brukte Atkins bake mix. Det var første gang jeg brukte den så jeg har ikke veldig god erfaring i å bruke slike erstatninger. Paien ble sprø i kantene, men ikke i bunnen. Deigen var ekstremt klissete å gni utover i formen, så jeg ville nok senket smørmengden noe. Dessuten vil jeg kutte ut saltet neste gang. Jeg brukte ordentlig smør og det ble salt nok. Men smaken? Den er det absolutt ingenting å si på! Fantastisk! Ps. Jeg blandet osten i egge/fløteblandingen og hadde også i revet parmesan. NAM! |
denne skal på bordet i helga!;)
|
Ja smørmengden kan nok reduseres litt. Jeg tok utgangspunkt i det som normalt står i oppskriftene på paibunner. Det hjelper å ha vann på fingrene når du trykker ut deigen. Jeg bruker usaltet smør, så hvis man bruker normalsalta smør kan man kutte ut ekstra salt, helt enig!
Så fint at du likte den da! :D |
Sv: Tacopai!!!!!
Denne skal jeg prøve i morgen. :D
|
Denne ble ganske god den...Neste gang skal jeg ha presset hvitløk i bunnen:)..Hadde ikke hvitløk i dag nemlig...
Smakte litt osm pizzaen, men bunnen ble sprøere! Tror jeg skal bruke denne paibunnen som pizzabunn framover;) Pizzabunnen min har en tendens til å bli litt våt og "hengslete" |
Synes 3 dl soyaprotein ble ganske mye??
|
Denne tror jeg at jeg må prøve i dag! *abbonere*
|
Tror jeg låner denne paibunnen og lager en broccolipai som jeg er så glad i. Takk for lånet.
|
Høres helt nydelig ut!
|
Sv: Tacopai!
namnam, dette ser godt ut!! Må prøves en dag ja!
|
Denne høres knallgod ut! Skal absolutt testes! :D
|
godt! Tror jeg prøver meg på liiitt mindre smør i deigen nete gang.
|
usj, har bare soyamel, kan den brukes???
|
Kan man bruke ketolyse bakemiks tro???????
|
Dette blir middagen i dag!!! :sikle:
|
Da er den laget - og spist. DEN VAR GOD JA!!! Og så mett som jeg ble.... den skal vi ha flere ganger, tusen takk!
|
Denne skal lages i morgen :)
|
denne hørte knallgod ut.....den skal prøves, men hvor får jeg kjøpt soyaprotein?? er helt fersk i gamet, begynte min lavkarbodiett idag!!
|
Å nammis! Denne skal jeg prøve snarest!
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41. |