![]() |
Er det ikke veldig usunt med så mye smør?
Gir ikke smør, ost, fløte og den slags en økning i det dårlige kolesterolet? Bør man ikke ko sekvent velge annet type fett som nøtter, avokado, sunne oljer osv?
Er det så lurt å anbefale og "skryte" av at man spiser 70-100 g smør, massevis av fløte osv? Mener ikke å kritisere assa, men det er så mye jeg ikke har lært enda... (Og håper selvfølgelig at det er het fint å spise masse smør, det er jo så godt:) ) Det finnes helt sikkert massevis av tråder om dette, men jeg er så dårlig til å søke opp akkurat det jeg leter etter :( |
Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?
Jeg har spist massevis av fett i alle mulige former i hele mitt liv og har alltid ELSKET meierismør!
Jeg har kolesterolverdier langt under den anbefalte referanseverdien!;) Du kan jo lese i denne tråden! |
Smør og andre kilder til det sunne og gode mettede fettet, gir litt økning i både det gode og det dårlige kolesterolet. MEN, du må fortsette med å dele det dårlige kolesterolet opp i to typer: Type A er store og luftige molekyler som ikke har noe å si for sykdommer osv. Det er denne delen av det "dårlige" kolesterolet som øker, ikke de farlige, små, tette type B kolesterolmolekylene. Dessuten er det ikke dette kolesterolet som er farlig for hjerte og kar. Har du en lege som sier dette så må be ham om å oppdatere kunnskapen sin vesentlig!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Heller smør enn det som gjerne markedsføres som "sunne" oljer iallfall.... :p
Her varer vel smørpakkken i en måneds tid i en 2-mannshusholdning hvor det meste av middagsmat stekes i smør og middagsmat spises iallfall til 2 måltider om dagen (middag + restelunch). Etter at jeg begynte med dette kostholdet har jeg opprettholdt normalt kolesterol, men med bedre ratio mellom HDL & LDL og veldig lave triglyserider, såkalt under normalområdet... Så så veldig galt har det ikke virket for meg. Fløte bruker vi lite av, mest fordi jeg ikke tåler melkeprodukter så veldig godt (spiser heller ost som virker bedre for meg), og ingen av oss er sausemennesker i noen særlig grad. |
Sitat:
Det jeg uansett mener er at jeg er skeptisk til å "fylle opp døgnkvoten" med smør når man ikke har fått i seg nok. Er det ikke bedre å få i seg fett fra naturlig fete matvarer og oljer? Og hvorfor mener du at smør er bedre enn oljer? |
Sitat:
Jeg bruker relativt lite av både smør og oljer, det fettet jeg trenger får jeg gjennom maten. Og den der Magic Bullet kaffen høres bare kvalm ut... |
Sitat:
Jeg tar gjerne en kaffe m/cocosa og/eller smør, - greit siden jeg ikke er glad i konsistensen på fett i kjøtt, og i kyllingskinn. (Det er ikke hverdags"kost", men det skjer seg.) Smør og cocosa er ikke kvalmt eller usunt i mitt hodet ;) |
Sitat:
Da er både mbc en fin tilførsel. På lik linje som man skjuler fettet i suppe ved å tilføre olje og bruke stavmixer for å blande oljen. Da får man ikke smaken, eller konsistensen av oljen i munn ( jeg klarer ikke ren olje, da brekker jeg meg) |
Jeg bruker MBC hvis jeg har dårlig tid å ikke rekker å lage meg mat til frokost. I går for eksempel ,oppe grytidlig og hodet fullt av jobb,lagde meg en kopp MBC med en stor spiseskje cocosa,en halv paprika i biter og en halv fennikel ved siden av ,god og rask frokost som kan tas med i bilen hvis tiden blir for kort.
Ernæringsmessig kan jeg ikke se noe galt ved dette.:) |
Det er overhodet ingenting som tyder på at smør har noen som helst negativ helsemessig effekt – what-so-ever! Det vi vet, er at smør har svært mye vitaminer, mineraler, sporstoffer etc. som kroppen trenger.
Det eneste man kan tenke seg som negativt er jo selvsagt hvis man spiser så mye smør at det fortrenger annen nærningsrik mat. Det vil føre til at man ikke får i seg alt kroppen trenger. Men dette gjelder jo praktisk talt all mat hvis man spiser svært ensidig kost. Hvis man ønsker å gå ned i vekt er det jo heller ikke gunstig å spise en halv kilo smør om dagen. Da vil jo kroppen ha mer enn nok energi fra fetttet man spiser, og slett ikke behøve å brenne fettet som er lagret på kroppen. For å sitere Annika Dahlqvist: «Smör er livseliksir» - |
Min erfaring på ketolyse, er at jo mere fett jeg spiser (riktig fett), jo mer klarer jeg å gå ned. Forloveden min er helt lik, i de periodene han tar en skje cocoas eller to om dagen, har han et bedre vekt tap. Nå ligger vi ganske lavt i karber da:)
Uansett, lykke til på din lavkarbo vei TS :) |
Sitat:
Jeg mener at smør er bedre enn olje fordi - Smør inneholder en del vitaminer - Smør er mettet fett I motsetning tili en del "sunne" oljer som: - er høyprosesserte - inneholder altfor mye omega6 - i forhold til omega3 Både omega6 og omega3 er essensielle fettsyrer, men siden billige, industrielle oljer brukes i "alt" av ferdigmat og i mye dyrefor så blir balansen mellom disse fettsyrene i vår egen mat altfor skjev. Dessuten er det grenser for hvor mye omega6 man trenger. Både omega6 og omega3 er umettede fettsyrer som lett oksiderer. (=skades/harskner). Harske oljer gjør ikke kroppen godt. På den måte har mettet fett en stor fordel, det er stabilt og oksideres saktere. Men - om man velger å tro på den medisinske teorien som tilsier at: 1) mettet fett i kosten fører til forhøyet kolesterol 2) forhøyet kolesterol (av feil type) er en syksomsårsak (og ikke et symptom) Så er det klar at fett er skremmende. Jeg vil heller fokusere på at 1) Kolesterol er et livsnødvendig transportstoff i blodet (Foster uten evne til å danne kolesterol spontanaborteres tidlig i svangerskapet) 2) (Riktig) Fett er mat for hjerne og hud 3) Fettsyrer dekker myelinet vårt - de delene som transporterer signaler overalt i kroppen... (Spesielt viktig er enumettet fett og omega3) 4) Sykdommer som parkinsons og alzheimer knyttes til fettmangler 5) ... og når det gjelder overlevelsesraten for eldre så er det bedre å ha høyt heller enn lavt kolesterol Vel... Kan det bli for mye av det gode (også av fett)? Ja, selvfølgelig. :) Men jeg ser ikke noe galt i å ta en MBT-kaffe som hurtigfrokost en gang i mellom (selv om jeg ikke liker det selv) om man ellers har et bredt og næringsgivende kosthold framfor f.eks en porsjon cornflakes med sukker og skummetmelk... for å sette det på spissen. Hele poenget med å spise er jo å få i seg nok vitaminer, mineraler, sporstoffer og andre esensielle stoffer - OG nok energi til forbrenning. Når det gjelder hvor energien hentes fra kan det være greit å skjele til at forbrenning av ulike former for karbohydrater, proteiner og fettsyrer virker ulikt i kroppen. Blant annet mhp insulin og andre ting. Når vi ser på karbohydrater vs protein vs fettsyrer tenker vi som regel på insulin... men jeg tenker altså også på at ikke alt fett virker likt i kroppen. Edit: Må legge til denne lenka som forteller en del om hvor viktig riktig fett i så noenlunde riktig balanse er for hjernen vår http://www.fi.edu/learn/brain/fats.html .. selv om artikkelen ikke sier noe om at alle som konsumerer ferdigmat i den vestlige verden i dag får mer enn nok omega6... uten å tenke over det fordi dette er skjulte kilder. |
Sitat:
|
Leit at det skal bli sånn i tråder hvor man kanskje er litt uviten... Kan vi ikke heller bare informere, også "leave it at that"?
|
Tusen takk til dere andre:D
Det med forholdet mellom omega 3 og 6 var interresant! Ser også poenget med at det er vitaminer i smør:) skal lese mer om det, mye interessant å sette seg inn i! Jeg synes det er vanskelig å slå meg til ro med at fett er sunt, også mettet, når det er forskning som peker begge veier, og fagfolk er så uenige. ...og så er det jo noe med uttrykket at når noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det:p og når jeg endelig kan spise alt det jeg elsker å spise, så virker det for godt til å være sant:p |
Sitat:
Mennesket har ernært seg på fett siden tidenes morgen, det er det kroppen vår er designet for. Så, i løpet av de siste 150 årene eller så har forbruket av karbohydrater skutt i været, sammen med sykdommer som sukkersyke, hjerte-og karlidelser etc. Og naturligvis overvekt, som har blitt et kjempeproblem de siste 20-30 årene. Veldig mye av dette kunne ha vært unngått om vi hadde holdt oss til vårt opprinnelgie kosthold, og det er dette lavkarbovariantene prøver å tilpasse seg. Det kan da ikke være feil det? |
Et viktig poeng er også at mange viktige vitaminer er fettløselige, og man risikerer å få mangel på et magert kosthold. Dette gjelder vitamin A, D, E og K.
|
Sitat:
Det er jo dette du sier her jeg stusser litt på også, for jeg har hørt det fra flere.. Jeg trodde at mennesker spiste karbohydrater i sin tidligste opprinnelse? Bær, nøtter, frukt, grønnsaker, insekter osv... De ble jo ikke kjøttetere før de hadde redskaper til jakt, og begynte med hold av husdyr/nyttedyr, og dette skjedde jo ikke før langt uti evolusjonen våres? Jeg mener ikke å være vanskelg assa, men dette er altså spørsmål og tanker jeg sitter med. (Og jeg er mye mer kritisk til de som hevder at karbohydrater er livsviktig og det eneste rette å basere kostholdet sitt på:p) |
Sitat:
|
Sitat:
Der sier du noe. Det er kanskje ikke BARE mer innearbeid og mer solkrem som har ført til at d-vitaminmangel har skutt i været de siste 20 årene... |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32. |