![]() |
En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...
Dette med forbrenningng... Man sier jo at på lavkarbo så bruker man energi fra kroppens festtaler, dvs man forbrenner fett? Men hva med det fettet man spiser i maten? Vil ikke kroppen bruke av dette først? Og er det ikke da viktig å tenke på ant kcal man får i seg iløpet av dagen? For hvis kroppen får tilstrekkelig energi fra maten så vel den vel ikke forsyne seg av fettlagrene våre?
|
Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo...
For å si det veldig enkelt: det fettet du spiser, brukes til å forbrenne fettet på kroppen!
Det er nemlig en veldig energikrevende prosess å omdanne fettet på kroppen til ketoner som kan brukes til drivstoff for kroppen! Til vanlig regner man ikke kalorier fordi at dersom du spiser deg passe mett på fett og proteiner bare hver gang du er sulten, vil du ikke spise mer enn at du havner i kaloribalanse/-underskudd! |
Du kan ikke spise mer enn du forbrenner. Sånn er det uansett hvordan du spiser.
|
Sitat:
Men hvis man har en kropp som bruker lite energi, sånn som min, så vil jeg vel ikke bruke mer energi på lavkarbo? Og da må jeg jo likevel telle kcal? Eller bruker kroppen så mye energi på å forbrenne og spalte fett at energiforbruket totat sett blir mye høyere? Legger på meg om jeg er over 14-1500 kcal til vanlig... Det som jeg synes er snodig er at jeg på tross av utskeielser hele uken, spesielt i går, så viser vekten nå 200 gram ned fra i går, og er lavere enn den har vært de siste 9 mnd, så det er vel ikke bare pga naturlige svingninger? Synes liksom at dette virker for godt til å være sant, og da bruker det jo også å være det:p Men et annet spørsmål. Vil kroppen også forbrenne mer under trening enn den gjør på vanlig kosthold, og man ikke er i ketolyse? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Ikke hvis du stopper opp i en uke eller to.. |
Sitat:
Jeg skal ikke ned mye, bare ca 4 kg til, og har stått på stedet hvil/ gått opp i et år nå, så nå er jeg utålmodig, og har ikke tenkt å vente i noen uker;) nå skal jeg ned! Lei av å gå i joggebukser fordi jeg ikke får på meg buksene mine.., så da teller jeg heller kcal til jeg har nådd målet, og så får jeg heller finne ut av hvor mye jeg kan ligge på uten å legge på meg etter det :) Det er ikke alltid så lett å vite når man er mett heller :rolleyes: |
Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...
Syns det er veldig greit å telle kallorier jeg :) så får man litt oversikt! :)
|
Sitat:
Når du spiser fett i stedet for karbohydrater blir du fortere mett av fett, derav spiser du vanligvis ikke mer kalorier om du bytter ut karbohydratene med fett. Ønsker du å spise mer enn hva kroppen din normalt forbruker av energi, ja så må du trene mer.. Kroppen din må ha ett vist antall kcal hver dag, hvis du går under dette kan du gå i sparebluss og vektnedgangen stopper opp. Anbefaler Diett.no til kostregistrering :D |
Sitat:
Ang. Å forbrenne fettet på lavkarbo. La oss fortsette med onv-tankegangen. Hvis du legger i litt ved i en ovn, akkurat nok til å holde glørne ved like vil du få litt varme over lang tid. Hiver du innpå masse ved vil du få høy varme raskt. Samme med kroppen. Strammer du inn på både fett og karbo vil kroppen sette ned forbrenningen tilsvarende. Når du gir den fett kan den bruke dette som brensel til å opprettholde andre funksjoner som forbrenningen. |
Skal vel ikke være så vanskelig å bestemme seg for et visst antall kalorier per døgn, f.eks. 1200, samtidig som de 1200 kcal skal bestå av akalorier fra fett med 70%, protein 25% og karbo 5%? Da MÅ man jo gå ned, eller?
|
Sitat:
|
Sitat:
(Men det er klart, det er også forskjell på en kropp som har 30 kilo for mye og en som har kanskje 5. Igjen; Ingen fasit...) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Lavkarbo gir tilsvarende 250 kalorier per dag i "gevinst" gjennom økt fettforbrenning ved 0 gram kh, til null gevinst ved +70 gram kh. Du kan altså kose deg med 250 kalorier ekstra hvis du ikke spiser karbohydrater i det hele tatt, men du går ikke ned i vekt hvis du inntar mer enn du forbrenner. Så enkelt, og så kjedelig. Og dette er ikke spesielt vondt ment. Hørte fra et annet tidligere medlem at det var blitt så døllt her på forumet, så kanskje vi trenger litt diskusjon igjen :) |
Sitat:
Vel, kroppen min har dessverre aldri forholdt seg til de teoriene du og ernæringsrådet operer med. Den er faktisk til og med så frekk at den responderer positivt på naturmedisin. (definitivt ikke placebo, siden jeg ble med på prosjekt for å være kontrollperson for en student pga manglende tiltro.... ) Men siden jeg definitivt ikke er særlig unik, kan det jo hende andre også må sjokkere i gang forbrenningen fremfor å sulte den ned på minimum. |
Haha - here we go. Jeg skal tørre å sette 50.000 kroner på at hvis vi finner en person med din vekt og fettprosent, og gir henne 1200 kalorier om dagen og deg 2500 i en måned - begge to med, si, 20 gram karbohydrater per dag, så vil hun ha gått ned mer enn deg. Vedde i mot?
(Og så sparer vi placebodiskusjonen til senere - gleder meg :)) |
Sitat:
|
Ok. Beklager om jeg er ignorant og under ditt nivå. Var som sagt ikke vondt ment, bare moro. *lister seg stille ut fra rommet med den sinte damen i*
|
Sitat:
|
Bare vent... de fleste vil før eller siden finne ut at det er forskjell på teori og praksis... (og gode og dårlige teorier) og at de fleste er individer og ulike, heller enn like.:cool:
Og for alle som lurer på dette med sparebluss under kalorirestriksjon bør faktisk søke opp noen av de forsøkene som Angel Keyes gjorde (han som gjorde seg kjent gjennom å bevise at kolesterol ikke er særlig bra for kaniner... :p). Han hadde faktisk mennesker som han sulteforet under kontrollerte forhold for å se hva det gjorde med vektreduksjon. En del av det han oppdaget var at om man skal regne "kalorier inn/kalorier ut" så må man OGSÅ være svært nøye med å ta med i beregningen hvordan kroppen selv tilpasser seg endringer i kaloritilgangen... Noe de aller fleste tilhengere (IKKE alle) av kalorier inn/kalorier ut-teorien ser ut til å glemme. |
Sitat:
Jeg spiser over 3500 kalorier pr dag, 20-25 gram karber, 100-110 gram protein, resten fett og likevel går jeg ned. Nå har jeg altså masse hormonubalanse og er svært lite aktiv men er altså havnet i den situasjon at jeg stadig mister vekt selv om jeg nå er nede på 43-tallet. Jeg vet det ikke er normalt og at vekttapet mitt skyldes at kroppen min trøbler, men sånn kan det jo være når man er i den andre enden av vektskalaen og deseprat prøver og finne hva som skal til for at kroppen vil slippe vekt. |
Sitat:
Når jeg ser i den tabellen for skjemaet ditt og tar utgangspunkt at jeg er rolig( faktisk har jeg trent 5 dager i uka i 3 mndr),så burde jeg med mitt matinntak( som jeg har veid OG telt OG skrevet ned hver dag siden mars) ha gått ned 40kg siden mars. Noe jeg ikke har, jeg har gått ned 20kg. Faktisk har jeg mange av dagene spist under de 1800kaloriene skjemaet ditt gir for min vekt pr i dag( ergo jeg kunne ha spist litt mere for 15kg siden). Men det stemmer ikke, sett over tid så har jeg ikke gått ned 40kg, kun halvparten. Og jeg var ikke stillesittende i sommer, vi snakker aktivt villmarksliv med bæring av kano, gåing, padling 8 timer om dagen mm. Men det stemmer altså ikke på meg. Og jeg har dessverre ikke telt og skrevet ned feil. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46. |