![]() |
Diett.no blir betaling
Ja, har ikke tenkt å betale for det, da jeg bruker den i kortere perioder, men finnes det noe alternativ? (Utover penn og papir).
|
Sv: Diett.no blir betaling
Jeg bruker vektned.no, men den er ikke særlig god på diverse næringsstoffer og slikt, regner bare ut prosentvis hvor mye proteiner, karber og fett man har spist.
|
Huff da! dette var jeg ikke klar over. Det er ikke så mange dagene jeg var inne og la inn matopplysninger; og jeg kan ikke huske å ha sett melding om dette da. Men det er kanskje å forvente siden diett.no har inngått en samarbeid emd dr. Hexeberg som jo også "selger" lavkarbokosthold?
For veldig veldig lenge siden kom jeg over excel regneark (i forumet her et sted) hvor det var lagt inn matvarer med innhold og hvor jeg kunne legge inn mengde spist og få en oversikt. Jeg brukte den ikke da diett.no var mye enklere. Kanskje noen vet hvor denne er å finne (om den fortsatt eksisterer)? |
Bruker appen Shape up club. :) Gratisversjonen er mye bedre enn diett.no..
|
Ikveld har jeg flyttet over til Myfitnesspal. Bare synd at ikke oppskriftene jeg har lagt inn på diett.no kan flyttes. Så langt er jeg veldig fornøyd, det er gratis, har mange norske varer og jeg kan føre/tracke trening og cm mål på kroppen. Det er bedre muligheter til å sette mål på carbs, fett og protein enn på Diett.no og man kan ta ut rapporter på fra til dato.
My fitnesspal har også app. Jeg har ikke sånn fancy telefon så jeg bruker ikke sånt, men jeg har hørt fra andre at den er bra. |
Jeg har brukt GreteRoede, MFP, SparkPeople, Diett.no... Må si det att den beste er vel MFP, men den er veldig myntet på lavkalori da. Det er jo de fleste trackerne synes jeg. SparkPpl skal ha muligheten til å fikses så den teller karbs, istedenfor kalorier, men den funksjonen får jeg ikke til å funke.
Beste jeg har funnet er det regnearket, haha. |
Nå ble jeg SUR. De kunne da heller ha reklamefinansiert det... eller latt folk velge mellom reklamer og betaling.
Vanskelig å finne en god erstatter som har et like godt utvalg i norske matvarer. Skal ta en titt på de som er nevnt så langt. Kom gjerne med flere tips. :) Prøvde noen apper i går, og en som kunne fortelle meg at jeg burde spise 1250kcal per dag. HÆ? (En annen har foreslått 1350, og en annen 1560) Bare rot :p |
Hei!
Jeg har etterhvert laget flere versjoner av regnearket Tarato etterlyser, men jeg har vært borte fra forumet et par år (tilbake med nytt nick) og har derfor ikke lagt det ut før. Det inneholder hele matvaretabellen, pluss litt mer lavkarboteori enn tidligere (metabolsk fordel, kaloribalanse, forventet vektreduksjon m.m.). Ja - kalorier er også med. Oppsummert har 5 års erfaring med lavkarbo lært meg at det er viktig å se på både karbohydrater og kalorier. Men kanskje det viktigste er å følge med på proteiner så man ikke mister muskelmasse. Der bommet jeg veldig i begynnelsen. Mitt neste prosjekt var å lage dag-for-dag registrering med grafer, men det har gått litt i glemmeboken :) Det er altså foreløpig ikke anvendelig for å registrere over tid, men det er moro å leke seg med, og kan muligens gi noen a-ha-opplevelser. Det kan lastes ned herfra: http://db.tt/hroy4Nh3 Merk: Det tar ikke hensyn til vannreduksjon i starten av lavkarbodietten, men etter en stund ser det ut til å stemme forbausende bra. Merk2: Du må tillate makroer i Excel for at det skal fungere. Og for de som trenger bruksanvisning: Det er kun de grå feltene som skal fylles ut. Start med personlige data, og legg inn noen verdier under Input (gram), så vil du se hvordan dagens fordeling er, og hva du kan forvente av vektreduksjon om du holder deg på dette nivået. Gram/dag viser vektreduksjon for en dag. På ingen måte eksakt vitenskap, men ganske så treffende ut fra min erfaring. Alle verdiene er basert på tall jeg har hentet fra seriøs forskning. Helt nederst i matvaretabellen kan du også registrere egne matvarer. |
Herreminhatt for et godt stykke arbeid! O_O Bøyer meg i støvet.
Men jeg er usikker på om jeg har forstått overskriftene i den midterste tabellen til høyre rett. Kanskje du kunne forklare de nærmere? :3 |
Takk for det :)
Kcal=dagsforbruk basert på alder/kjønn/vekt MF = Metabolsk fordel ved lavkarbo Kaloribalanse = Kcal+MF = det man kan innta per dag uten gå opp/ned Kalorier +/- = kalorioverskudd/-underskudd per dag Gram/dag = vektøkning/reduksjon per dag i gram +1 uke og +1 mnd er hvor du ender opp med tisvarende inntak hver dag Jeg har beskrevet teorien bak regnearket her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32864 Ser at brukeren Val også har laget et regneark basert på utregningene mine, men det tror jeg ikke er lagt ut noe sted. |
Fortsatt litt forvirret jeg. xD Beklager.
Hva er det som viser kalorinivå man kan ligge på - For å gå ned på lavkarbo - For å holde vekta med lavkarbo? - For å gå ned uten lavkarbo? - For å holde vekta uten lavkarbo? Regner ikke med at du har alle representert der, men det var der jeg ble litt forvirret. :p |
Sitat:
< Kaloribalanse - For å holde vekta med lavkarbo? = Kaloribalanse - For å gå ned uten lavkarbo? < Kcal - For å holde vekta uten lavkarbo? = Kcal Rødt = Minustall. Kalori +/- viser om du ligger over eller under kaloribalansen (på lavkarbo). Tallene blir svarte når du går fra minus til pluss. Legg inn et par liter melk eller noe, så ser du hva som skjer. Men jeg skjønner problemet. Laget det for meg selv. Muligens litt geeky :) |
Sitat:
Har lekt meg litt med tall der også, for å forstå hvordan det fungerer. Kjempesmart! |
Det forrige regnearket brukte matvaretabellen 2006. Har oppdatert med matvaretabellen for 2012 her:
http://db.tt/py8ZeaHp |
Jeg velger faktisk å betale for diett.no, da de sier det første de vil komme med er en app til tlf, noe som sikkert blir helt supert! + at siden hjelper meg utrolig mye med å holde styr på ting og gir meg motivasjon! Så gjør meg faktisk ikke noe at de tar litt betalt, når de faktisk kommer til å lage app ++ :)
|
Sitat:
|
Jeg synes ikke 39,- mnd er så mye å betale for en tjeneste som er så bra som Diett.no.. Bakdelen med utenlandske tjenester er at de har jo ikke de norske matvarene liggende inne.. og da blir det så mye ekstra arbeid..
men jeg ble nyskjerrig på regnearket ditt CwG :D |
Sitat:
Men for en som ikke aner hva makroer, hva er det? Hva skjer når jeg da tillate det? Jeg bruker forøvrig open office.. Blir glad om du eller noen kan forklare meg dette, for jeg er helt blank.. |
Imse når du trykker Ctrl-S kommer det opp en søkeboks da?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men jeg forstår ikke helt det med makroer enda. Hva skal man med det, hva er det.. Penn og papir er jeg fortroelig med, regneark er gresk for meg:lol: |
En makro er ett lite "program" i programmet...
Det at det kommer opp en liten boks som gjør det enklere å søke det er en makro. Altså at en kan trykke en komando så startes det ett lite "program" som gjør det man vil. Er ikke så flink til å forklare, men håper du forsto.. fikk du lagret dem sånn at søkefunskjonen nå virker? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34. |