![]() |
Minsket hårvekst
Siden jeg startet opp på ketolyse igjen, har jeg bemerket meg 2 ting: Jeg har nesten aldri kviser lengre, og hårveksten som bare var økende i ansiktet, er på returen. Er dette noe andre kjenner til? Eller er det bare meg? Mens jeg før måtte nappe på haka ca annen hver dag, holder det nå med ca en gang i uka, og da er hårene finere og lysere.
Andre med erfaring rundt dette? |
Sv: Minsket hårvekst
Ikke personlig, men lavkarbokost har en "normaliserende" virkning på en del hormoner så det er ikke uvanlig. :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg spurte fastlegen min om å bli "sjekket" for PCOS da jeg hadde en hel drøss av symptomene, da 18-19 år gammel. Han tok blodprøve for å sjekke hormonbalanse, og sendte meg til gynekolog for å se etter cyster på eggstokkene. Om det er standard prosedyre vet jeg ikke, men iallefall slik det gikk for min del. Forøvrig holder legen min til i Askim, så mulig det blir samme greie for deg og :)
Kan nevne jeg fikk beskjed om at hormonene var fine, og gynekologen kunne ikke se om jeg hadde cyster, fordi jeg går på p-piller. Så ikke noen diagnose på meg. Men noen av symptomene har bedret seg etter jeg skiftet kosthold. Ikke i så stor grad som jeg skulle ønske, men noe. :) |
Jeg har nok aldri hatt PCOS eller noe sånt, men da jeg var på det største - før jeg endret kosthold - hadde jeg begynt å få sjenerende mørk hårvekst i typisk maskulint mønster, om enn ikke i ansiktet, heldigvis. Men dette forduftet etterhvert som vekta ble mer normal, hurra!
|
Sitat:
Jeg har blitt tatt ganske mye blodprøver av, skulle jo tro at de hadde fanget det opp. Det med hårveksten er utrolig merkbar altså, hadde aldri trodd at det skulle gjøre en så stor endring. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men jeg har nok en mildere form tror jeg for jeg har ikke påvist insulin resistens noe som også er veldig vanlig. Men kroppen min oppfører seg som om den har det men har ikke påvist det på noen prøver. Men alle andre symptom har jeg. Heldigvis så har lavkarbo hjulpet meg med hudproblemene. Har aldri hatt så fin hud før. Og hår vekst? Tja jeg har ofte tenkt på at jeg syns det vokser saktere. Er på en måte ikke så voldsomt. :D |
Sitat:
|
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Som de andre over her sier så sjekkes man for pcos ved blodprøve - både på hormonbildet (primært forhøyet testosteron), gjerne også med en glukosebelastning og eventuelt en c-peptid, da pcos og insulinresistens og i noen tilfeller dia2 gjerne går hånd i hånd. Og så får man UL av eggstokkene for å se etter cyster. Har vært gjennom hele mølla. Jeg hadde dog gått på lavkarbo en stund, så mine prøver var bare noe forhøyete (hadde da alt fått påvist insulinresistens før omlegging), og på eggstokkene var det bare rester av cyster, men pcos ble uansett konstatert. Jeg begynte på yasmin p-piller (som jeg senere sluttet med, på grunn av kjipe bivirkninger) og metformin. Sistnevnte har hjulpet enormt; "kinnskjegget" (som takk og pris var ganske lyst) og annen sjenerende berhåring har blitt redusert betydelig, og det hjalp meg med å få ned mitt evighøye insulin og gå ned noen kilo ekstra. Men obs! Det er ikke en vidundermedisin, og gjør ingenting for deg om du ikke er insulinresistent.
|
Jeg har også PCOS og om jeg ikke husker feil har du en typisk timeglassfigur? Det er ikke typisk PCOS i alle fall!
Jeg har en diger pølse rundt midjen som sitter meget godt fast, for å si det sånn. Hårvekst i ansiktet har jeg g, og metformin har hjulpet slik at jeg nå slipper å barbere meg hver dag.... Man føler seg feminin og vakker med skjegg altså. Eller når man nappet hår på brystet så babyen ikke skal få hår i maten! Jeg har ikke den typen med cyster på egg-stokken, men jeg hadde forhøyet C-peptid, men som nå etter 6 år med lavkarbo faktisk har normale verdier. Men om du sjekker dette med legen, så vær obs på at C-peptid nivået kan være veldig høyt, men likevel innenfor normalen. Jeg fikk ikke dette påvist før jeg gikk til Lindbergs klinikk og da var jeg veldig, veldig syk. Fastlegen så at jg hadde "normale" verdier. Lindberglegen så at jeg var syk med forhøyede verdier. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hverken fedon-klinikken eller gynekologen nevnte noe om kroppsfigur som kriterie for å få diagnosen, og jeg har timeglassfigur og diagnosen.
Hadde høy c-peptid, uregelmessig/fraværende mens, hårvekst og kviser spesielt i ansiktet, så legen på fedon-klinikken mente det måtte være PCO eller PCOS. Ble sendt til gynekolog som umiddelbart uttalte "vi trenger egentlig ikke gjennomføre ultralyden, men vi gjør det for å se om du har syster). Og syster fant hun....... i hopetall :eek: Så glucophage (metformin) samt høyde doser d-vitamin og omega3 har siden da (2005) vært en del av behandlingen, det samme gjelder lavkarbokosthold. Merker godt de periodene jeg slurver med maten, da øker spesielt hårveksten nesten umiddelbart. |
Den første legen som snakket om pcos til meg sa at hun kunne se det allerede i det jeg kom inn døra... Typisk topptung med forholdsvis tynne bein. Det har ikke noe å si for å stille diagnosen, men det er mer et ekstra tegn. Men man trenger ikke være overvektig for å ha det heller, å være sykelig tynn kan være like mye et problem. Ei jeg jobbet med før hadde timeglassfigur til tross for at hun var ganske tungt angrepet. Men som hun sa, hun la ikke på seg lett over hoftene heller, mer som om noen blåste opp hele henne. :rolleyes:
|
Sitat:
Men kan nevne at da jeg fikk diagnosen, veide jeg rundt 95 kg, er 173 høy og var 105 cm rundt livet ;) Nå veier jeg forøvrig 80 kg, og er 82 cm rundt livet. Pølsa sitter godt fast! Men skal gjøre en innsats når jeg er ferdig med en stressende periode nå fram mot sommeren. Men jeg merket noe interessant vedr hårvekst i ansiktet. Det forsvant nesten helt da jeg var gravid for fire år siden, kom gradvis tilbake etter fødselen. Så gikk jeg tom for metformin i fjor vår. Var treg og fikk ikke tak i nye før i høst. I den perioden la jeg raskt på meg 4 kg, selv ved ok kosthold. Etter at jeg begynte med metformin igjen, gikk jeg ned 2-3 av disse kiloene, og nå de siste ukene har hårveksten avtatt merkbart! Jeg tar en pille om morgenen, 850 mg, men legen har egentlig foreskrevet 2 ganger 850. Lurer på om det kan være lurt å ta til siste måltid også? Noen som vet? |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:26. |