Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Noras 100% bær (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5384)

jeef-micro 31-05-05 23:44

Noras 100% bær
 
Har dere lagt merke til at det står 100% bær på fremsiden av glasset, men viss dere leser innholdsfortegnelsen så står det at det er 50gram bær i 100gram syltetøy... er det bare meg eller blir ikke det 50 % bær isteden for 100% ??????

Nille 01-06-05 09:21

Og da er det man lurer på hva resten er ??? ;)

Fedonisten 01-06-05 09:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro
Har dere lagt merke til at det står 100% bær på fremsiden av glasset, men viss dere leser innholdsfortegnelsen så står det at det er 50gram bær i 100gram syltetøy... er det bare meg eller blir ikke det 50 % bær isteden for 100% ??????

Dette har jeg sett på også (har svart belte i å lese etiketter når jeg handler :cool: ), og den eneste forklaringen jeg har kommet frem til er;

100 % av de bærene som er i dette syltetøyet - er BÆR. Det ikke bare SER ut som bær, men det ER bær faktisk..... At 100 % ikke er ALT - DET bør jo vi som forbrukere skjønne....

*her skulle jeg hatt et smilefjes som viste at jeg himler med øya, er sarkastisk, ironisk og oppgitt over varemerking i Norge*

MHM 01-06-05 10:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten
100 % av de bærene som er i dette syltetøyet - er BÆR. Det ikke bare SER ut som bær, men det ER bær faktisk..... At 100 % ikke er ALT - DET bør jo vi som forbrukere skjønne....

*fniiiis*

themonk 01-06-05 12:12

Fruktpektin
 
De kan kalle det 100% bær når det er søtet med fruktpektin. Fruktpektin er naturlig søtningsstoff fra nettopp bær. Allikevel veldig skuffende... Bringebærsyltetøy med 100% bær hadde jo vært knall. Dette her er bare en sleip reklamegimmik. Er jo like søtt og usunt som vanlig.

jeef-micro 01-06-05 19:01

Nå føler jeg meg lurt...
men kan jeg stole på at det ikke er sukker i da? 100%bær og 100%sukker???? eller???

HP 01-06-05 19:10

Det er ikke raffinert hvitt sukker i da, bare noe annet som vi enda ikke vet om er så mye bedre / anderledes :snill:

Der finnes et syltetøy som er søtet med druejuice - men sånn lavkarbomessig så er det vel ikke så mye bedre...Smaker godt da. Merian er merket tror jeg, du finner det sammen med glutenfritt / "helsekost" i meny-butikkene. :)

jeef-micro 01-06-05 23:31

Jeg bruker et syltetøy som heter st dalfour (eller noe lignende) som er søtet med fruktjus, men det er så dyrt, og viss det noragreiene hadde vært 100% bær så hadde det vært sååååå mye bedre... men viss de bare vil drive med lureri så...

Ingo 02-06-05 00:07

Heistad!
 
Du har jo også Heistad da, som har mange varianter (jorbær, bringebær, blåbær, appelsin, kirsebær), og inneholder aspartam og acesulfam som søtning. 100g=5g. karb.
Og, by the way, er Heistadsyltetøyet framstilt av 45% bær...
:rolleyes:

guro 08-06-05 08:38

Nå er vi jo akkurat i forkant av årets bærsesong. Lager man syltetøyet selv, da kan man være sikker på hva man får. Syltetøy helt uten søtning er surt.

Ennå er det god tid til å planlegge hva en vil gjøre ut av sesongens bær. Jeg koker en koking med jordbærsyltetøy med fruktose. Også fryser jeg en posjon med rårørt jordbær, og et par posjoner rårørt tyttebær - med fruktose. Ellers fryser jeg masse blåbær, bringebær og rips naturell. Hadde jeg funnet bjørnebær skulle jeg lagt ned masse av det også. Bringebærene kjøper jeg ferdig plukket fra produsent.

Godt bærår!

jeef-micro 19-06-05 00:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av guro
Nå er vi jo akkurat i forkant av årets bærsesong. Lager man syltetøyet selv, da kan man være sikker på hva man får. Syltetøy helt uten søtning er surt.

Ennå er det god tid til å planlegge hva en vil gjøre ut av sesongens bær. Jeg koker en koking med jordbærsyltetøy med fruktose. Også fryser jeg en posjon med rårørt jordbær, og et par posjoner rårørt tyttebær - med fruktose. Ellers fryser jeg masse blåbær, bringebær og rips naturell. Hadde jeg funnet bjørnebær skulle jeg lagt ned masse av det også. Bringebærene kjøper jeg ferdig plukket fra produsent.

Godt bærår!

For deg som har en liten kokk i magen høres jo dette perfekt ut da... Litt misunnelig på alle som faktisk kan å lage mat jeg. Litt dum på kjøkkenet. Jeg har greid å svi poteter som skulle kokes, og jeg greier ikke å varme en grandiosa uten at røykvarsleren piper som en gal... så noe syltetøylaging er kanskje litt vel risikabelt...*sukk*

Matilde 19-06-05 09:26

hehe, du er nå god å da...:p

Imse 22-06-05 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av guro
Nå er vi jo akkurat i forkant av årets bærsesong. Lager man syltetøyet selv, da kan man være sikker på hva man får. Syltetøy helt uten søtning er surt.

Ennå er det god tid til å planlegge hva en vil gjøre ut av sesongens bær. Jeg koker en koking med jordbærsyltetøy med fruktose. Også fryser jeg en posjon med rårørt jordbær, og et par posjoner rårørt tyttebær - med fruktose. Ellers fryser jeg masse blåbær, bringebær og rips naturell. Hadde jeg funnet bjørnebær skulle jeg lagt ned masse av det også. Bringebærene kjøper jeg ferdig plukket fra produsent.

Godt bærår!

Hvor mye fruktose i forhold til bær har du??? Jeg har lyst til å lage rabarbrasyltetøy( vet at det er litt surere og trenger mere søtning..)..

Summer 22-06-05 13:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro
For deg som har en liten kokk i magen høres jo dette perfekt ut da...

Du får lage frysetøy da;)
Kjør bær, frysepulver (helst under halvparten av anbefalt dose på pakken, jeg tror jeg har en fjerdedel) og ditt valge søtstoff i mikseren, hell i bokser, og frys ned. :cool:

Eller bare fryse ned bær.

Etter jeg oppdaget frosne bær, så skjønner jeg ikke hva man skal med syltetøy.
Jeg tar opp bær, varmer de noen minutter på 50 grader i ovnen mens jeg steker frokostpannekaken min, tar ut, moser litt med gaffel sammen med stevia, og hiver pannekaken oppå. Voila: ferdig. :)

guro 22-06-05 14:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse
Hvor mye fruktose i forhold til bær har du??? Jeg har lyst til å lage rabarbrasyltetøy( vet at det er litt surere og trenger mere søtning..)..

Jeg tror du må smake deg fram litt. Rabarbra trenger uforholdsmessig mye søtt.

donjuanwannabe 23-06-05 12:23

Jeg sjekket bak på glasset og de liksom "beklager" at det er ikke helt 100 % bær likevel men fruktkonsentrat eller hva det var, som søtningsmiddel. Og det var ikke snakk om lite heller. Tror det sto 35 g karbo pr. 100 g, og når man vet at de fleste bær inneholder under 10 g karbo/100 g. så er det noe muffens. I dette tilfellet var det jordbær og det betyr 28 g. pr. 100 g med bare tull.

Juks & fanteri kaller jeg dette!

*Fjern 100 %-merket med en eneste gang og bytt det ut med 72 %* ;)

jeef-micro 24-06-05 01:03

Det er rett og slett feilmerking, og det er vell ikke lov... Eller???


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no