Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Vonde slitne ben/legger (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53861)

LinLeia 30-01-13 11:08

Vonde slitne ben/legger
 
Mine kjære altvitende orakler,-er det noen som har gode råd til meg?? Jeg begynner virkelig å bli fustrert. Komstant, over lang tid(3-4 år) har jeg vært plaget av verkende fotblad og stramme legger. Legen mener det er fibromyalgien og at jeg må "gå det av meg". Men det går ikke. Smertene blir værre jo mer jeg går. Over 2 år siden jeg slutta å røyke, har levd lavkarbo stort sett like lenge.

index 30-01-13 11:31

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Tar du magnesium? Det pleier å hjelpe på stive legger, og er et anbefalt kosttilskudd på lavkarbo. Det samme gjør kalium om du har mangel på dette. Det anbefales at man tar magnesiumen før leggetid, da man blir trøtt av den også. Så om du tar den på morgenen så blir det gjerne en slapp dag...

Prøv en ukes tid i alle fall, og se om det virker! Jeg tar magnesium så snart jeg kjenner antydning til stive legger. To stk hver kveld.

Rin 30-01-13 11:39

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Jeg antar føttene/fotstillingen din har blitt generelt undersøkt for å se om du kanskje trenger spesielle såler eller fotsenger? (Jeg synes i alle fall en ortoped-henvisning burde være på sin plass når det er snakk om sånne smerter over lang tid - selv om mange urettmessig vil avfeie pasienter med en eksisterende "alle mulige plager"-diagnose som feks fibromyalgi...)

Kitt 30-01-13 12:12

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
kan bare si meg enig med begge de forrige innleggene!
Magnseium er fint for stive legger og er verdt å prøve inntil du får legen din til å henvise deg til utredning!
Nye symptomer SKAL utredes og kun puttes i fm- sekken om man ikke finner noen annen grunn til plagene! Er veldig glad min lege er enig med meg der!:)

TrillTrall 30-01-13 12:22

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LinLeia (Innlegg 1423311)
Mine kjære altvitende orakler,-er det noen som har gode råd til meg?? Jeg begynner virkelig å bli fustrert. Komstant, over lang tid(3-4 år) har jeg vært plaget av verkende fotblad og stramme legger.

Verkende fotblader får meg til å tenke på polynevropati...

Kitt 30-01-13 13:28

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1423328)
Verkende fotblader får meg til å tenke på polynevropati...

Vel, det er vel stort sett fravær av følelse som er karakteristisk for polynevropati. Nummenhet og putefølelse er mye vanligere enn smerter.
Men som en differensialdiagnose burde legen ha vært innom tanken......

TrillTrall 30-01-13 15:09

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1423347)
Vel, det er vel stort sett fravær av følelse som er karakteristisk for polynevropati. Nummenhet og putefølelse er mye vanligere enn smerter.
Men som en differensialdiagnose burde legen ha vært innom tanken......

Jeg vet om to som har polynevropati og de har store smerter i føttene i alle fall, så mye at det i perioder gir gang-vansker faktisk.

LinLeia 30-01-13 15:36

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Som vanlig mange gode råd her. Takk,takk:) Mangnesium har jeg tatt over lengre perioder, uten merkbar effekt. Har også fått målt magnesium og div annet hos legen. Han fant ikke noe mangler.
Fastlegen har også sett så vidt på fotbladene, og mener det ikke er noe galt, ut å gå!! er svaret jeg får.
Skal lese mer om disse andre tipsene jeg har fått, når jeg får bedre tid:rolleyes:

smgj 30-01-13 15:58

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LinLeia (Innlegg 1423374)
Som vanlig mange gode råd her. Takk,takk:) Mangnesium har jeg tatt over lengre perioder, uten merkbar effekt. Har også fått målt magnesium og div annet hos legen. Han fant ikke noe mangler.
Fastlegen har også sett så vidt på fotbladene, og mener det ikke er noe galt, ut å gå!! er svaret jeg får.
Skal lese mer om disse andre tipsene jeg har fått, når jeg får bedre tid:rolleyes:

Bare en liten kommentar til magnesiummålinger:
Om det er serum-magnesium som er brukt så er den nesten verdiløs for å måle annet enn magnesiumbalansen i serum/blodet. Kroppen vil gjerne trekke magnesium fra andre steder (muskler) for å opprettholde balansen i serum. Intracellulær måling er bedre (men dyrere) for å se på muskulær magnesiummangel.
Men for de fleste er det nok å prøve magnesiumtilskudd i en måneds tid å så vurdere om ting har blitt bedre eller er uendret. :)

Fedona 30-01-13 16:08

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Henger meg på de gode rådene her. Og vil i tillegg anbefale yoga, dog en rolig variant. Samt mbd sko, som er formet slik mayaene går. Det har hjulpet på meg som har slitt med det samme som deg. Jeg har også tenkt å prøve en sånn maskin som drillo reklamerer for på tv, den gir strøm oppover leggene. Mamma har en sånn og hun synes den har god effekt. men jeg har ingen erfaringer med den ennå.

Håper du finner ut av det for det er ikke godt å ha sånne smerter! Lykke til! :)

BenteR 30-01-13 18:14

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Jeg ble diagnotisert av reumatolog med både polynevropati (nummen under føttene, har følelsen av at foten er en ball liksom, mistet følelsen i store deler av venstre side + mye smerter) og også kronisk achillesbetennelse i hælfestene på begge føtter.
Ingen av diagnosene hjelper det spøtt, fordi det ikke er noe og gjøre med det.:(
Jeg passer på og tøye og strekke godt ut daglig og aldri bruke sko som ikke er solide, og alle sko har god demping. Går jeg litt mye en dag, er jeg rimelig ødelagt den neste uka iallefall.
Så mitt beste råd er og passe på at skoene er optimale for foten og ikke gå for mye på hardt underlag.

Carisma 30-01-13 20:12

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Ser andre har anbefalt yoga, den henger jeg meg på! Jeg har alltid hatt stramme legger, men etter bare noen få ganger merket jeg forskjell (og gikk ned i støvlettskaftstr :D)

rut311 31-01-13 08:31

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Har du optimal blodforsyning til beina? Har sett forsnevra hovedpulsåre i abdomen som årsak til vondt i beina.

Hund&helse 04-02-13 07:56

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1423416)
Jeg ble diagnotisert av reumatolog med både polynevropati (nummen under føttene, har følelsen av at foten er en ball liksom, mistet følelsen i store deler av venstre side + mye smerter) og også kronisk achillesbetennelse i hælfestene på begge føtter.
Ingen av diagnosene hjelper det spøtt, fordi det ikke er noe og gjøre med det.:(

Det kan være hjelp å få for betennelsen i senefestene. Kontakt en fysioterapeut som driver med trykkbølgebehandling. Ganske ubehagelig behandling, men den tok knekken på en langvarig betennnelse i mine hæler. Ved betennese i senefestet til achillessenen bør du ikke gå med helt flate sko, en lav hæl er best og bruker du mye joggesko bør du ha i en ekstra såle i hælen.

Orkide 04-02-13 09:41

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LinLeia (Innlegg 1423374)
Fastlegen har også sett så vidt på fotbladene, og mener det ikke er noe galt, ut å gå!! er svaret jeg får.
Skal lese mer om disse andre tipsene jeg har fått, når jeg får bedre tid:rolleyes:

Vil bare si at det skal litt mere til enn bare å se på fotbladene for å kartlegge om det skulle være en eller annen feilstilling.
Du kan faktisk ikke se om en fot har feilstilling bare ved å se på fotbladene.
For å sjekke ut dette trenger du ikke noen henvisning fra lege, du kan oppsøke en fotterapeut som har speilkasse f.eks.
Da kan de se på fotavtrykket ditt, og ta andre undersøkelser for å sjekke om det kan være noen feilstillinger.

Vibeke-67 04-02-13 21:39

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Har du målt vitamin B-12 nivået? Når jeg har lavt nivå kjenner jeg det godt i beina, både lår og legger. De blir så tunge og ømme på en måte. Også kjenner jeg det godt under fotbladene, kjennes som at de er hovne på en måte. Kanskje et skudd i blinde, men om du ikke har målt nivået kan du jo be om det neste gang du er hos legen?

Sothøna 05-02-13 11:27

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Ser du har fått mange gode råd her :ja:

Men har lyst til å komme med ett til ;)

For det første så vet jeg ikke hvilken jobb du har da,
men hvis du har en job der du står og går mye,
kanskje til og med på harde murgulv, så har skoene alt og si :ja:

Jeg slet noe forferdelig før jeg som en av de første her i bygda tror jeg faktisk,
kom over en reklame om MBT sko, og jeg fikk tak i,
og etter påvenning av disse skoene totalt avhengig av mine MBT sko,
ja, så glad var jeg i mine, og så ivrig for å få de hit til bygda,
at jeg fikk påvirka sportsbutikken her til å ta de inn :ja:

Og de som hadde gått og ledd mine sko, fikk prøvd de selv,
og ja..trenger jeg si det...jeg tror de fleste ansatte på det sentret har ;)

Jeg ble bedre i føttene, beinhinnebetennelsen ble en saga blott,
men kjenner den igjen med det samme jeg går en tur i vanlige joggesko på asfalt, ryggen er null problem lenger,
og kjenner jeg på noe, tar jeg på meg sandalene mine å går i dem,
det går som regel over :ja:

Det finnes mange( og sikkert gode) etterligninger, men jeg blir ikke hjulpet med de :nei: så det må være de ekte :ja:

Orkide 05-02-13 13:51

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sothøna (Innlegg 1424903)
Ser du har fått mange gode råd her :ja:

Men har lyst til å komme med ett til ;)

For det første så vet jeg ikke hvilken jobb du har da,
men hvis du har en job der du står og går mye,
kanskje til og med på harde murgulv, så har skoene alt og si :ja:

Jeg slet noe forferdelig før jeg som en av de første her i bygda tror jeg faktisk,
kom over en reklame om MBT sko, og jeg fikk tak i,
og etter påvenning av disse skoene totalt avhengig av mine MBT sko,
ja, så glad var jeg i mine, og så ivrig for å få de hit til bygda,
at jeg fikk påvirka sportsbutikken her til å ta de inn :ja:

Og de som hadde gått og ledd mine sko, fikk prøvd de selv,
og ja..trenger jeg si det...jeg tror de fleste ansatte på det sentret har ;)

Jeg ble bedre i føttene, beinhinnebetennelsen ble en saga blott,
men kjenner den igjen med det samme jeg går en tur i vanlige joggesko på asfalt, ryggen er null problem lenger,
og kjenner jeg på noe, tar jeg på meg sandalene mine å går i dem,
det går som regel over :ja:

Det finnes mange( og sikkert gode) etterligninger, men jeg blir ikke hjulpet med de :nei: så det må være de ekte :ja:

MBT fins ikke i Norge leger, men han som har laget MBT har videreutviklet til en annen sko som heter Joya, som er veldig bra.

Men... alle kan bør ikke bruke den typen sko, er du lengde plattfot bør du unngå disse skoene. Fordi skoen vipper innover, og en som er plattfot går foten innover på.
Veldig mange har nytte av denne typen sko, men noen får også mere plager med disse skoene.

Sothøna 06-02-13 00:00

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 1424930)
MBT fins ikke i Norge leger, men han som har laget MBT har videreutviklet til en annen sko som heter Joya, som er veldig bra.

Men... alle kan bør ikke bruke den typen sko, er du lengde plattfot bør du unngå disse skoene. Fordi skoen vipper innover, og en som er plattfot går foten innover på.
Veldig mange har nytte av denne typen sko, men noen får også mere plager med disse skoene.

Nei å nei..:eek: så synd da,
det er de absolutt beste skoene jeg har hatt helsemessig,
helt unike :ja:

Har både sandaler og joggesko,
og hadde tenkt å kjøpe et nytt par til våren :cool:

Selges den nye sorten her til lands da, og er det samme prinsipp??

Men som du sier lenger opp her,
det er ikke sikkert dette er sko for alle nei, det skal jeg ikke påstå,
men de gjorde underverker på mine føtter og rygg ihvertfall :ja:

index 07-02-13 12:20

Sv: Vonde slitne ben/legger
 
Fant et stoort parti med MBT sko i en slik konkursbutikk for en tid siden, med 70-80% avslag. Det er nok noen som har kjøpt opp et konkursbo vil jeg tro. Så følg med litt, disse finnes nok fortsatt i mange slike konkursbutikker rundt om i landet...


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no