![]() |
Karboinnhold i knekkebrød?
Hei. Jeg har nettopp begynt på ketolysekur og tenkte jeg skulle lage knekkebrød. Men er litt usikker på hvordan jeg regner ut hvor mye karbo det blir. På de produktene jeg skal bruke står det:
Kruskakli: karb 18,5 hvorav sukkerarter 1 Solsikkekjerner: karb 7,2 hvorav sukkerarter 0,8 Linfrø: karb 5,5 hvorav sukkerarter 0,3 Hvilke tall skall jeg regne ut ifra? |
Sv: Karboinnhold i knekkebrød?
Sitat:
|
Du skal regne med karb-tallet, ikke sukkerarter. Her i landet skal kostfiberet være trukket fra så netto-tallet står på pakken. Men 100 g kruskakli er MYE så det blir ikke mange karbene til slutt. :)
|
Sitat:
|
Det der med linfrø har jeg aldri blitt klok på. Det står så forskjellig på forskjellige pakker.
Det var noen som sa at det hadde med å gjøre hvorvidt kroppen tar de opp, eller om de bare passerer hele gjennom. Men da burde jo linfrømel være litt tvilsomt? Men for å svare på spørsmålet til trådstarter (:p)... Ja, du skal regne med det totale antall karber hvor kostfiber allerede er trukket fra. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sukkerarter SKAL telles med. For det er sukker. :) |
Sitat:
Solsikkekjerner: 7,2 g kh per 100 g Linfrø: 0 g kh per 100 g (selv om det står annet oppgitt på pakken, dette er pga av uløselige fiber). Er tallene du skal bruke i utregning av total mengde kh i oppskriften, ikke se på sukkerarter, fiber osv. På varer her i Norge er det tallet som står oppgitt som karbohydrater det som man faktisk skal bruke, det skal ikke trekkes fra eller legges til noe. |
Sitat:
Men f.eks lavkarbosjokoladen min inneholder 1 karber per bit når jeg trekker fra polyolene, men det er det jo heller ikke alle som er klar over at kan trekkes fra. :) |
Sitat:
|
Sitat:
For min egen del er det null problem med sukkeralkoholer og søtstoffer mtp blodsukkeret. Det må nesten hver enkelt finne ut av selv. :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:33. |