Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Litt om egg (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54476)

Carisma 12-05-13 15:05

Litt om egg
 
Egg er jo stadig et tema, f.eks holdbarhet og oppbevaring. Denne artikkelen er både informativ og hyggelig lesning: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10963083

Har selv begynt å oppbevare egg i en bolle på benken, og de er faktisk både bedre og lettere å jobbe med.

Imse 12-05-13 15:13

Sv: Litt om egg
 
Her oppbevares egg på benken i en skål. Har jeg mange egg havner gjerne noe i kjøleskapet med påskrevet leggedato. Men jeg passer på å tømme skåla før jeg legger i nye, her kan det i perioder bli MYE egg.. Ja, vi har høner.

Sanney 12-05-13 15:37

Sv: Litt om egg
 
eggene ligger i kjøleskapet her.. for jeg er veldig flink til å glemme å bruke dem. eller når jeg kjøper egg på tilbud pga dato

Photobscura 12-05-13 15:41

Sv: Litt om egg
 
Jøss, det var smart! *trenger mer benkeplass*

Yrla 12-05-13 16:37

Sv: Litt om egg
 
Det står at de ikke er holdbare mer enn et par dager etter koking, i kjøleskap. Ei her inne sa de varte lenge om man tok av skallet etter koking og oppbevart i kjøleskap. Jeg har fulgt det som en sannhet og spist kokte egg som har vært i kjøleskapet i mange dager. Hm??

Kitt 12-05-13 16:58

Sv: Litt om egg
 
Jeg oppbevarer eggene i en sånn hengekurv- ting på kjøkkenet og har kun en gang opplevd dårlige egg.
Kokte egg holder seg mye lenger enn et par dager. Mener det var ca 6 uker jeg fant ut at gikk fint!

Kjøper også ofte egg som går ut på dato. Holder seg alltid i månedsvis i år kaldkjeller!:)

Lava 12-05-13 17:47

Sv: Litt om egg
 
Jeg kjøper brett med egg, og det står fremme på benken :ja:

senka 12-05-13 19:02

Sv: Litt om egg
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1442482)
Jeg kjøper brett med egg, og det står fremme på benken :ja:

Samme har alltid :)

amritam 13-05-13 12:09

Sv: Litt om egg
 
Interessant. Er det noen som vet hvor lenge de holder i romtemperatur i forhold til datomerkingen? Jeg kjøper allitd mye egg og har i kjøleskapet fordi de alltid går ut på dato for meg, og ettersom jeg vet at de holder mye lenger bekymrer det meg ikke, men holder de lenge etter datoen også i romtemperatur? Noen som vet?

TrillTrall 13-05-13 12:17

Sv: Litt om egg
 
"Det er fargen på et lite bein i øret på høna som avgjør fargen på eggene hun legger."
Jøss! Så pussig! Skal tro hva som egentlig er sammenhengen der...

Julie 13-05-13 18:17

Sv: Litt om egg
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1442627)
"Det er fargen på et lite bein i øret på høna som avgjør fargen på eggene hun legger."
Jøss! Så pussig! Skal tro hva som egentlig er sammenhengen der...

Ja, ikke sant? :p

Cyan 13-05-13 18:22

Sv: Litt om egg
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1442469)
Det står at de ikke er holdbare mer enn et par dager etter koking, i kjøleskap. Ei her inne sa de varte lenge om man tok av skallet etter koking og oppbevart i kjøleskap. Jeg har fulgt det som en sannhet og spist kokte egg som har vært i kjøleskapet i mange dager. Hm??

Så lenge du ikke har blitt dårlug av det har det jo gått helt fint :) Jeg har ved flere anledninger spist opptil en ukes gamle kokte egg. Null problem.

Nannah 14-05-13 07:16

Sv: Litt om egg
 
Kjøper 2 brett egg om gangen av en bonde og oppbevarer de på benken i en stor bolle. Der kan de godt bli stående både to og tre uker. Har aldri fått ett dårlig egg. Så lenge skallet er helt og sprekkfritt er egget nærmest hermetisk derinne:)

Lillemy71 14-05-13 07:31

Sv: Litt om egg
 
Om du er usikker på om egget er godt eller ei, knekk det og lukt. Kjenner med en gang om det er blitt dårlig :eek:

Jeg bruker mye egg som ofte er langt over dato enten de har vært i kjøleskap, bod eller benk. Det eneste jeg har merket noen ganger er at når de begynner å bli gamle er de ikke alltid så lette å stivpiske, men fungerer utmerket i omelett og slikt.

Photobscura 14-05-13 07:33

Sv: Litt om egg
 
Sjelden egg rekker å stå så lenge her. Men det gamle egg i vann-trikset bør da fortsatt være gangbart, er man i tvil?! (Om det flyter, er det blitt danna gass i det, og ubrukelig, synker det er det i orden).


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no