![]() |
Syre-base-balanse, tips
Hentet fra http://home.online.no/~joste-ve/helsesida.htm
Er kroppen din for sur Visste du at alt vi gjør ~ både det vi spiser, de følelsesreaksjonene vi har, det stresset vi opplever, været vi utsettes for og måten vi puster på ~ påvirker PH-verdien i kroppen vår og at kroppen, akkurat som naturen selv, kan bli forsuret? Under alle kroppens aktiviteter blir det dannet syrer som avgis til blodet. Hard trening, stressreaksjoner og følelser som for eksempel sinne eller redsel, produserer også syrer. Enhver syre vi får i oss gjennom maten, må nøytraliseres ved hjelp av basiske stoffer i kroppen. Det som først og fremst brukes, er kalsium, som finnes lagret i ben, ledd og blodkar. Spiser du mye syredannende mat, som sukker, kaffe, mineralvann, egg, pasta, kjøtt og fisk, fører dette til et konstant syreoverskudd som på sikt kan føre til en avkalkning av skjelettet. Symptomer på syreoverskudd er:
Kilde: Susanna Ehdin, "Helbred deg selv" Aschehoug forlag Visste du at ... Syren i eplesidereddik er bra for kroppen. Syren regulerer kroppens pH-verdi, som ofte forstyrres av ytre faktorer som dårlig kosthold, stress, forurensning, sterk parfyme mm .................................................. ........... Basedannende matvarer: (hentet fra http://www.kropogkost.dk/syre-base/b...C3%A6tning.htm) Rodfrugter - selleri, rodpersille, pastinak, rødbeder, gulerod, jordskokker, skorzonerrod mfl. Andet grønt - porrer, løg, squash, aubergine, fennikel, sølvbeder, ræddiker Kål - aspargeskål/broccoli, spidskål, blomkål, hvidkål, rødkål, rosenkål, grønkål, glaskål, savoykål - Græskar - squash, hokaido, grønne græskar, melongræskar mfl. Mælkesyregærede grønsager, surkål, blandede grønsager, rødbedesaft blandet grønsagsaft osv. Løg; hvidløg, salatløg, skalotteløg, sitauer, lange skalotteløg, rødløg mfl. Pyntegrønt i sæson: agurk, tomat, peber, chili, paprika, sød peber, radiser Salat: hjertesalt, icebergsalat, egeløvsalat, feldsalat, julesalat, pluksalat, krussalat, hovedsalat mfl. Krydderurter: timian, Løvstikke, estragon, basilikum, purløg, persille, laurbærblade Tørrede krydderier: karry, paprika, chili, kanel, anis, fennikel, stjernanis, kardemomme, ingefær Andre spændende urter: galankarod, ingefær, limegrass, limeblade mfl. Spiselige vilde urter: bellis, brændenælde, skvalderkål, fuglegræs, vejbred, løvetand - rod og friske skud mfl. Frugt - vælg dansk frugt: Æbler - Ananas, Filippa, Skovfoged, Bodil Nedergaard, gråsten, rød, Bell de Boskop Pærer - Clara Friis, Conference, Bær - solbær, ribs, hindbær, brombær, blåbær, Blommer - Vilde bær - Blåbær, Mose-bære, Rønnebær, Tyttebær, Brombær, Multebær, Mælkesyregærede grønsager samt alle surmælksprodukter er basedannende, men det betyder ikke, at man kan få sin syre-basebalance i orden ved at indtage f.eks. store mængder surmælksprodukter; det er nødvendigt at vælge mange forskellige råprodukter. ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Vær obs på at melkeprodukter er MEGET syredannende! Sitroner er basedannene, og rensker tarmene for slim, særlig hvis du drikker det "first thing in the morning". Har selv hatt STORE fordeler med å holde meg til basedannende mat! Anbefales! |
For et kjempebra innlegg, dingpot! :ja:
Det jeg lurer på.. hva skal pH-verdien i kroppen være? Og hvordan måler man det? Stikekr seg i fingeren og måler med lakmuspapir? |
Sitat:
Munn (spytt) 6-7,5 Blod 7,35-7,45 Urin 4,5-8,5 Sæd 7,5-8,5 (det har du kanskje ikke da men Mofe.... :lol: ) Magesekk 1,35-3,5 Tynntarm 6,5-7,5 Tykkatarm 5,6-6,9 Endetarm 7 .....er hva jeg har lært i hvert fall! Jeg bruker lakmuspapir ja :ja: :klem: |
Hvafornoe?!? Crizzbe? jaja! du får gå for denne gang :p
Ph verdien skal være svakt basisk (rundt 7,4 - 7,6 i blod og spytt). Det finnes visstnok sånne teststrip/pH papir (a la ketostix) som man bruker spytt for å måle. Kan kjøpes på apotek, regner jeg med, så du kan sikkert spørre betjeningen. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg pleier å teste på spytt og urin. :klem: |
Ja, var det jeg mente :ja:
|
Sitat:
:klem: |
Fedonisten - så hva er da løsningen for å få ned pH-en i kroppen? Spise det dingpot over her skisserer?
|
Sitat:
|
Sitat:
Er det lov til å si at jeg er usikker på hva jeg mener når det gjelder kosten? :rodme: Jeg regulerer det med kosttilskudd jeg :ja: Og har veldig gode resultater med det. :klem: |
Sitat:
Overskudd av proteiner vil også være med på å gjøre kroppen sur, så ikke spis MER enn du trenger. Proteiner er en dyr næringskilde, og for mye proteiner vil belaste dyreriket så vel som lommeboka (om man ikke følger vegetarkost da, men lommeboka får vel sitt uansett...) Enda en link om syre-base balansen: http://www.yogasenteret.no/Artikler/...article_id=187 et utdrag: Mat som bør brukes i mindre mengder, reduseres eller ved medisinsk kosthold helt utelates: - Raffinert sukker i enhver form. Gjelder også brunt sukker og honning. - Kunstige søtningsmidler og alt som inneholder disse, light leskedrikker mm. - Kaffe, sort te, alkohol og rusmidler - Raffinert salt - Fruktjuice - Tropisk frukt - Sterke krydderier - Potet, tomat, paprika, tobakk og nattskyggeplanter - Syntetiske oljer og fettstoffer som margarin - Kjøtt og egg - Stekt, eller frityrstekt mat - Alle melkeprodukter - Raffinert mel som hvitt mel og gjærprodukter - Dypfrossen, mikrobølgeoppvarmet og industrielt fremstilt ferdigmat - Kast evt. alleminiumsgryter i dag (!), bruk rustfritt stål eller emaljerte gryter. Mat som anbefales for et sunt kosthold: - Lokalt dyrkede grønnsaker i variasjon - Fullkornsprodukter som ris, hirse, hvete, spelt, havre, m.m. - Fisk, kjøtt og egg i moderasjon - Bønner og linser - Sjøgrønnsaker; tang og tare - Nøtter og frø - Frukt etter årstid og lokalt dyrket - Uraffinerte oljer - Tørket frukt og malt som søtstoff - Havsalt. Bør dog brukes i små mengder - Melkeprodukter i moderasjon - Syltede grønnsaker som surkål, umeboshi, pickles m.m. - Urter til krydder og te - Kok helst maten på gass eller vedovn - God vannkvalitet, kildevann eller ulike vannrensingsmetoder. - Variasjon i matlagning og i ingredienser - Velg økologisk kvalitet, variasjon er dog viktig. - Renslighet og orden i kjøkkenet og i matlagningen - Lag mat og spis med glede |
Sitat:
|
Sv: syre-base balanse, tips
Utrolig bra tråd som fortjener å trekkes opp igjen! Takk, dingpot! :blomster:
Dette har jeg i grunnen tenkt en del på, men ikke fått testet ut - det skal jeg gjøre nå! :ja: Obs: Dingpot - du skrev i øverste innlegg at melkeprodukter er BASEdannede. Stusset på det, og du skriver jo lenger nede her at det er SYREdannende, så jeg regner med at det første var en skrivefeil :) |
Sv: syre-base balanse, tips
*dytte*
|
Sv: Syre-base balanse, tips
Jeg har kjøpt meg en vannrensemaskin som også kan endre pH i vannet. I den forbindelse målte jeg drikkevannet (her i Oslo) og det var på 6.5 hos meg - mao. svakt surt.
Denne vannrensemaskinen kan endre pH - og hvis jeg skrur den på max blir pH i vannet etter rensing på ca 9.5. |
Hva slags maskin er det du har kjøpt da?
Hilsen en som drikker supergrønt om dagen og kjenner at kroppen liker det, og derfor er blitt mer interessert i dette med syre-base ballansen. |
Sitat:
Melody Jupiter Ionizer. Kjøpte den for en god del lapper for 2-3 år siden. Fant den på en nettbutikk her i landet. Bruker den til drikkevann og matlaging - og til kaffe i håp om at den ikke blir så sur som ellers. :p |
Hei.
bare kom på noe angående å drikke basisk vann. Det er mange her på lavkarbo som spiser endel "syre"-mat. Tenker spesielt på kjøtt/egg og melkeprodukter(smør også). animalske proteiner kreves endel magesyre for å fordøye ordentlig. Dersom du drikker base-vann intil disse måltidene kan du få problemer med å fordøye kjøttmat fordi du nøytraliserer denne fordøyelse-syren. Den trenger du! så ikke tynn den ut(drikke vann) eller nøytraliser (base-vann). Dette gjelder ca 30 min før og 1 time etter kjøtt-måltid. ellers kan du drikke basevannet! Det sier seg selv da at hvis du ønsker en basisk kropp så spiser du ikke animalsk mat særlig ofte. Du trenger ikke bli vegetarianer, men ikke spise kjøtt hver dag heller:rolleyes: Ved vegetariske, basiske måltider kan du drikke vann som du vil:) (Dette står beskrevet i boken ph-miraklet til Dr. R.Young) |
Jeg leste nettopp et sted at (husker ikke hvor, men skal pøve å finne) at det er korn som gjør kostholdet surt?
|
Det stemmer at korn gjør kosten surt.
Men det er stor forskjell på kornet. Det må være HELKORN, og det må være så ferskt som mulig(ikke lagret over tid). HIRSE, BOKHVETE, Quinoa og SPELT er svakt surt og kan spises litt av. Hvete er en "suring". Det er ikke anbefalt å spise noe korn i begynnelse på base-dietten. Men innføre det etterhvert når kroppen blir i mer balanse, og bare de svakt sure. |
svinekjøtt, Sukker, kaffe, gjær, endel frukter, melkeprodukter(særlig ost), mais, kjøtt, fisk, egg, margarin, smør, eddik, majones, sennep, alkohol, nøtter(cashew, peanøtt)
gjør kostholdet MYE MER SURT enn hva korn gjør(utenom hvete, ris) |
Interessant tråd, men jeg er foreløpig svært, svært skeptisk. For meg virker dette som (unnskyld uttrykket) tradisjonell trolldom fra alternativmedisinere og homøopater. Jeg skal innrømme at jeg så langt ikke gått så dypt i dette, men det sier litt når de første 200 google-treffene på temaet bringer opp alternativsider.
Men det er flere grunner til at jeg er skeptisk. For det første: årsak og effekt. Her er det en hypotese som sier at syreverdien har betydning for mange prosesser i kroppen. Men hvis noe påstås å betydning, bør det i det minste være en troverdig forklaring til årsak og effekt. Jeg skal forsøke å ikke ramle ut i krav til dokumenasjon på alt mulig igjen, men finnes det noe som kan forklare sammenhengen mellom f.eks. mikrobølgevarmet mat og betente ledd? Det andre som gjør meg skeptisk er at kostholdet som anbefales er mistenkelig likt det som siden 1980 er regnet for "sunt" og "positivt" - mao noe som de fleste kan kjenne seg igjen i og støtte opp under. Dette er også et veldig vanlig virkemiddel innen alternativmedisinen - å bruke anerkjent forskning for å støtte opp under vidløftige alternativteorier. Med andre ord at virkelig vitenskap tas til inntekt for noe det overhodet ikke var ment å undersøke. Det tredje egentlig en forlengelse av punktet over. For her er er det også mistenkelig mye moral ute og går. Hva har moral i en diskusjon om fysiologi å gjøre? For eksempel at man tar med et generelt punkt som rusmidler. Hva er rusmidler i denne sammenhengen? Virker f.eks. marijuana, heroin og khat likt, eller er det bare generelt dårlig for syrebalansen å bruke rusmidler? For meg handler det om moral, og om å bygge opp under en svak hypotese med noe som legfolk kan nikke gjenkjennende til. Det samme gjelder punktene om orden på kjøkkenet og lokalt dyrket mat. Eller at man bør koke maten på gass- eller vedovn. Hvordan kan ph-verdien påvirkes av hvilken energikilde som gjør kokeplaten varm? Det minner litt om homøopatmedisin som er så uttynnet at det ikke finnes så mye som et molekyl av det opprinnelige virkestoffet igjen. Syltynt med andre ord... Til slutt: Ettersom det var svært mange høykarboingredienser på listen over anbefalte matvarer, bør i hvert fall de positive sidene ved et balansert syrenivå oppveie de negative sidene som overvekt, hjertesykdom osv. Det er ikke meningen å være negativ verken til innlegget, trådstarter eller temaet, og jeg håper det ikke oppfattes slik. Jeg er bare skeptisk, og forsøker å forklare hvorfor. Det kan til og med hende jeg tar fullstendig feil :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21. |