Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Elsker rabarbra! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54598)

Moogie 05-06-13 23:04

Elsker rabarbra!

Herlighet, hvor godt det var! Bakte en rabarbrapai med vaniljekrem idag og den blei bare dåp god! Halve paien gikk på høykant med en gang. Hele familien spiste med glede :) også er jo rabarbra skikkelig lavkarbo så fritt frem å nyte den :)

Noen flere som koser seg med rabarbra i disse tider?

Rin 06-06-13 08:22

Sv: Elsker rabarbra!

Jeg har noen stilker jeg ikke helt har bestemt meg for hva jeg skal gjøre med. :p En gammel favoritt er å fryse rabarbra i småbiter og så lage hurtig-iskrem av det ved å mikse det sammen med et egg, litt søtning og en skvett fløte eller kokosmelk. Mm, frisk is!

smgj 06-06-13 08:38

Rabarbrasuppe! Nok et sted hvor flytende vaniljestevia tar bort 70% av søtningsbehovet.

Lillemy71 06-06-13 08:43

Rabarbrasuppe/syltetøy med mynte. Nammenam :D
Lager en stor porsjon og fryser ned til vinteren, nytes kald med en klatt gresk yoghurt eller pisket krem :sikle:

Kitt 06-06-13 09:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1446127)
Rabarbrasuppe! Nok et sted hvor flytende vaniljestevia tar bort 70% av søtningsbehovet.

:sikle: Rabarbrasuppe er så utrolig godt! Iskald og leskende og full av sommersmak! :love:

Har også en knallgod paioppskrift som slett ikke er lavkarbo, men nyplukket rabarbra har jeg bare noen uker i året, så det blåser jeg i!;)

Moogie 06-06-13 16:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1446134)

Har også en knallgod paioppskrift som slett ikke er lavkarbo, men nyplukket rabarbra har jeg bare noen uker i året, så det blåser jeg i!;)

Det går jo heeeeelt fint an å bakke en skikkelig god rabarbrapai heeeeeeelt lavkarbo som bare det :) og det blir supergodt!

Bønna200 07-06-13 14:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1446134)
:sikle: Rabarbrasuppe er så utrolig godt! Iskald og leskende og full av sommersmak! :love:

Den paien hørtes god ut. :) Jeg fikk rabarbra av mamma i går og fikk lyst til å lage denne i lavkarbovariant.
Er det noen som vet hvordan det ville funka å bytte ut melet med mandelmel?

Moogie 07-06-13 17:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1446350)
Den paien hørtes god ut. :) Jeg fikk rabarbra av mamma i går og fikk lyst til å lage denne i lavkarbovariant.
Er det noen som vet hvordan det ville funka å bytte ut melet med mandelmel?

Det funker helt fint :) bare søk på paibunn her inne så er det flere gode varianter med mandel og kokosmel

Bønna200 07-06-13 19:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1446375)
Det funker helt fint :) bare søk på paibunn her inne så er det flere gode varianter med mandel og kokosmel

Takk! :blomster:

Carisma 07-06-13 23:45

Jeg laget smuldrepai ved å blande ketolyse bakemix og smør og strø oppå. Ble bedre og sprøere enn med hvetemel.

Nannah 08-06-13 08:28

Smuldrepaien blir aller best om du blander inn grovhakkede nøtter i smuldredeigen...fx valnøtter,mandel og pekan mmmm :sikle:

Moogie 08-06-13 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1446450)
Jeg laget smuldrepai ved å blande ketolyse bakemix og smør og strø oppå. Ble bedre og sprøere enn med hvetemel.

Har ikke prøvd med bakemiksen. Hvor mye skal jeg bruke av miksen og smøret?

Carisma 08-06-13 20:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1446533)
Har ikke prøvd med bakemiksen. Hvor mye skal jeg bruke av miksen og smøret?

Sånn passe :D aner ikke bare blandet ca 50/50 til jeg fikk nok til en form jeg.

Rin 08-06-13 20:21

Jeg lagde en rabarbrasmuldrepai i dag med kokosmel, mandelmelk og valnøtter. Ble stor suksess. :) Helt uten søtning, til og med.

Tone-G 08-06-13 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1446547)
Jeg lagde en rabarbrasmuldrepai i dag med kokosmel, mandelmelk og valnøtter. Ble stor suksess. :) Helt uten søtning, til og med.

Nam! Det hørtes godt ut :ja:

Helt etter mitt hjerte :ja:

Ziltoidia 08-06-13 23:08

Lagde min egen lille variant av rabarbragrøt igjen. (Hemmeligheten er jordbær :p ) Namnamnamnam!
http://img.photobucket.com/albums/v4...DSC_0094_1.jpg

Moogie 09-06-13 12:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1446547)

Det kunne jeg gjerne tenkt oppskrifta på :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.