![]() |
Globki
Denne oppskriften har jeg fått av min bedre halvdels polske bestemor. På norsk heter det vel kålruletter, men syns nå det høres mer stas ut på polsk!:D
Disse lages egentlig med ris i fyllet, og litt mel i sausen, det byttet jeg selvsagt ut, og det ble veldig, veldig godt. :) Det blir ca 3 ruletter av dette. Du trenger; 7-8 hele blader av hodekål 200g kjøttdeig (originalt svin, jeg brukte karbonadedeig) Raspet blomkål, i underkant av et halvt lite hode En halv medium løk Saus: 1dll fløte ca 0,5 dl buljong (oppløst) 1ts kokosmel (kan helt sikkert sløyfes) Fremgangsmåte: -Sett stekeovnen på 150-160 grader -Kok de hele kålbladene i ca 10 minutter. Avkjøl. Når bladene er kalde, trykk forsiktig ut de store "årene" så godt du kan uten at bladene revner. -Kok blomkålrisen til den er halvferdig, mao. fortsatt har tyggemotstand. -Stek kjøttdeig og løk. -Bland kjøttdeig, løk og blomkål, smak til med salt og pepper. -Ha fyllet på 3 av bladene. Pakk de sammen, sidene først, så legger du endene over (Du kan godt feste rulettene med hyssing e.l., men det gjorde ikke jeg, og det gikk nå fint likevel). -Legg halvparten av bladene du har igjen i bunnen. Legg så på kålrulettene, og resten av bladene på toppen (om du lager større porsjon, bruk blader til å legge imellom hvert lag med ruletter). -Stek i ovnen til bladene på toppen er brune, skru ned varmen. -Lag sausen ved å blande fløten, buljongen og evt. melet. -Ta ut formen, fjern de øverste bladene, og hell over sausen. Legg på bladene igjen, og stek i ca 10 minutter Ferdig! :) |
Sv: Globki
Dette høres nydelig ut! Litt lei meg for at det kun er jeg i familien som er begeistret for kål, men kanskje jeg kan rette på det med denne? :)
|
Takk for at du deler :) har lagd den før men ikke helt likt.
De tykke" årene" skjæres av forsiktig med kniv ;) Må prøves :):) |
Dette skal definitivt prøves neste uke - jeg elsker kålruletter :)
Takk for oppskrift i nytt lys ;) |
Awww! Kåldolmar, som det het for meg da jeg var liten, ettersom vi ofte kjøpte dem frosne i Sverige. Kjempegodt! :D
I Balkan heter det også dolma, tror det bare betyr fylte blader, eller noe. :) |
Sitat:
|
Bare et kjapt spørsmål: De bladene du legger over og under rulettene kastes etter steking, ikke sant? De er ikke en del av noe tilbehør eller noe sånt?
|
Nei, de er bare der for å unngå at rullettene blir svidd. :)
|
Høres jo helt grusomt godt ut.... men hvor lang tid tar det å lage egentlig? :p
|
Tja... Jeg husker ikke helt hvor lang tid de stekes sammenlagt (ettersom man ser på fargen), men de er i ovnen kanskje en tjue minutter-halvtimes tid. Fyllet lager jeg mens kålbladene koker og avkjøles, så selve "laginga" tar jo ikke så lang tid :) Det høres langt mer komplisert ut enn det egentlig er, går veldig kjapt når man først setter igang :p
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23. |