![]() |
Fiber og grønnsaker
Jeg er ganske usikker på dette med fiber og grønnsaker.
Skal man opprinnelig trekke fra fibrene på karbohydratene? Jeg digger grønnsaker og kan lett spise 1,5 -2 kilo daglig! :o I dag har jeg feks fått i meg totalt 85 gram karbohydrater, hvorav omtrent halvparten er fiber. Vil det da si at kroppen ikke tar opp disse 40 grammene med karbohydrater? |
Sv: Fiber og grønnsaker
Nei, fibrene er allerede trukket fra, så da har du fått i deg 85 karbohydrater.
|
Med andre ord spiser jeg for mye grønnsaker :rolleyes:
|
Ikke heng deg opp så veldig i fibrene/grønnsaker. Spis grønnsaker med god samvittighet!
|
Jeg er et sultent monster :confused:
Hadde jeg ikke hatt grønnsakene mine hadde jeg spist alt for mye. Jeg kan lett spise 3000 -4000 kcal daglig og fortsatt ikke føle meg ordentlig mett! Har vært hos lege og ernæringsfysiolog pga dette, men de skjønner ingenting! Det er jo det dobbelte av hva jeg egentlig trenger! Derfor pøser jeg på med grønnsaker....og de forsvinner ikke med det første ;) |
Kanskje du kunne byttet ut noe av grønnsakene med fett, og litt proteiner? Ser for meg at det vil gi mer metthetsfølelse.
|
Det er litt på den veien jeg er nå.
Jeg har jo gått fra å spise masse proteiner, en del karbs og lite fett over til nå moderat lavkarbo med godt med proteiner, godt med fett og moderat med karbs. Jeg spiser allerede på kanten til for mye protein. Å øke fettet blir nok neste steg, ja. Takk for gode råd Fillilura :) Setter pris på at du hjelper til. |
høres virkelig ut som at du trenger mye mer fett i kosten. Det er jo fett som gir methetsfølelse. Og det er egentlig ikke såååå fryktelig mye som trengers heller. Hvordan ser dagsmenyen ut hos deg? Grønnsakene er bra å ha mye av i kosten, men ikke 2 kg daglig.
|
Nå er jeg ganske ny i lavkarbo verden. Jeg føler at jeg spiser mye fett, men det er kanskje bare slik det føles når man er vant til lite fett.
Jeg prøver å ligge på mellom 50 -80 g karbs, 100 -130 g protein og 90 -140 g fett. |
Jeg er også sånn som mangler metthetsfølelse. Kan fint spise 4000 hver dag, uten å kjenne noe metthet. Samme om jeg spiser bare karbohydrater, masse proteiner eller bare proteiner og fett.
Noen må bare begrense seg, selv om det ikke akkurat er enkelt. |
Sitat:
Så det er rett og slett ingen løsning, du må bare bruke viljestyrke? |
Har alltid hatt det sånn jeg. Hvis ikke du alltid har hatt det sånn, så kan det kanskje fikses?
|
Sitat:
Lavkarbo er jo kjent for å gi bedre metthetsfølelse, så jeg håpet det ville hjelpe :uskyldig: |
Ja, mange opplever mer metthetsfølelse da. :)
|
Sitat:
Beklager merkelig spørsmål. Si ifra om du er lei :o |
Jeg ser at Erik Hexenberg har svart på et lignende spørsmål hvor en person spør:
"Jeg lurer også på om man skal telle med koarbohydratene fra kostfiber? I går fikk jeg feks i meg 64 g karbohydrater. 35 g av dette var fiber." Svaret hans var: "Kostfiber skal ikke regnes inn blant karbohydratene." Nå ble jeg bare enda mer forvirret :confused: |
Dette er ikke et problem, da kostfiber i norske matvarer alt er trukket fra den totale mengden karbohydrater i næringsinnholdet, både på merkingen på forpakningen og på varene og i norske matvaretabeller. (Selv om det en sjelden gang hender at nye/importerte varer ikke har dette trukket fra). Kostfiber går jo bare ufordøyd gjennom systemet uansett.
|
Sitat:
Så når jeg bruker feks diett.no og de sier det er 1 g karbohydrater i tomater, så er det egentlig mer fordi de har trukket fra fibrene? |
Sitat:
|
Da tror jeg at jeg forstår.
Tusen takk :) |
Tomat inneholder ikke 1 karbohydrat i følge diett.no, men 2,5 pr 100 gram eller 2,28 for en liten tomat som blir beregnet til og være 91 gram.
|
Sitat:
Jeg er fult klar over det. |
Sitat:
|
Sitat:
Hva er det som kommer ut egentlig når man får sånne bæsje-ras 5-6 ganger om dagen? Er d bare "mat" og fiber, men ikke den overflødige vekta? Eller den går vel kanskje litt med den og? *kom bare til å filulere over saken* :-) |
Altså, veeeeldig lite av det fettet du forbrenner kommer ut den veien ... om noe. Det er stort sett bare snakk om rent avfall, fiber, vann etc. Særlig det siste dersom det er løst ...
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28. |