![]() |
Dette er absolutt det beste lavkarbobrødet jeg har smakt i hele mitt liv!
Nemlig brødet til Princess her inne!!! Det som er uten noen form for soya og uten fibrex, bare egg, creme fraiche, diverse frø og bakepulver. Trodde aldri konsistensen skulle bli så god siden det ikke var NOEN form for "mel" i det, og røren ble jo som ei suppe, veldig tynn. Men jeg ble nesten SJOKKERT over hvor bra det så ut ferdigstekt, og hvor bra skivene hang sammen, og ikke minst hvor godt det smakte i forhold til ALLE lavkarbo-brødene jeg har smakt før!! :eek: :eek:
Det smakte vel omtrent som fiberrik i brødform, bare enda bedre, mer smak. Og siden det ikke inneholder noe soyamel/soyaprotein, får det ikke den svampete konsistensen og den merkelige smaken av dette. Nei dette bør dere prøve, folkens! Jeg skar brødet i skiver og frøs alle skivene ned, og tar ut to og to skiver (spiser to om gangen) og tiner dem i brødristeren. Nydelig! |
Sv: Dette er absolutt det beste lavkarbobrødet jeg har smakt i hele mitt liv!
Smaker det av egg?
|
Helt enig Iset!:)
Det er kjempegodt og smaker ikke av egg synes jeg!:) Jeg syntes også at deigen så litt tynt ut så jeg hadde i bittelitt grann FiberHusk. Neste gang våger nok jeg også å følge oppskriften helt.:p Kanskje prøve jeg å lage muffins av dem? Noen som har prøvd det?:confused: (Bare for å få noen "grove rundstykker".;) ) |
Så flott at du likte det Iset (og dere andre) Det er en lifesaver synes jeg selv, redder lunsjene mine og turmat :)
Klem fra kokkeprinsessa ;) :p |
Nei det smaker overhodet ikke egg. INGENTING! Smaker så og si som fiberrik, på en måte. Med solsikkefrø. :D
|
Sitat:
|
Oppskrift? Hvor mange karber? :)
|
Sitat:
Tror dette var siste versjon ! |
Jupp! eller man kan adde fibrex :)
Nattakiss fra prinsessa :suss: |
ellers er det bare å putte oppi det du føler for av frø og nøtter... jeg har hakkede valnøtter i :sikle: (men det er for at jeg ikke er så glad i sesamfrø)
|
Dette må jeg prøve!
Men hva er fibrex, og hvor får jeg kjøpt det? |
Fibrex får man kun kjøpt i Sverige (dessverre), men man kan kjøpe sukkerroefiber på helsekosten i norge (samme greia bare grovere enn fibrex)... 5 kh per 100 gram cirka :)
|
Heisan.
Støtter helt og holdent dette innlegget.. Jeg har bakt de i muffinsformer og, blir helt fortreffelig. Da steiker jeg de i ca 25 min. De blir på en måte litt "fluffigere" om du skjønner. Varierer litt på innholdet, da bruker jeg gjerne bare hvetekim istedet for kli, blir på en måte lyst brød da. Søndagsfrokost f.eks... |
spørsmål - hvor mange skiver får dere av dette brødet - evt til Tuttamost - hvor mange muffins? Jeg lagde rundstykker av det, og fikk 12. Høres det omtrendt riktig ut?
|
Jeg får til ca 20 - 24 skiver av mitt.
|
hvor mange karber er det i dette brødet pr 100 g??
står det noe sted her, er jeg helt blind..?:cool: eller står det et annet sted kanskje.. :confused: |
Sitat:
Rundstykkene mine bare bare så harde og kompakte at jeg lurte på om jeg hadde gjort noe galt. tok 20 g ekstra fiber i (for da var pakka mi tom, hehe) samt en neve solsikkefrø, og lurte på om dette kunne være årsaken til at det ikke hevet seg ordentlig e.l. |
Sitat:
|
Kan dette spises under induksjonen??? Håper det!! Da skal jeg bake som aldri før:D
Katrine |
Hmm har lest oppskriften,og synes den så vanvittig merkelig ut,men nå revurderer jeg siden dere alle er enig. Kanskje jeg skal prøve den:)
|
Jeg vet ikke om det er induksjonsmat.. men jeg tror det. Inneholder bare frø og fiber og kh innholdet i brødet er kanksje 30 gram(? jeg vet ikke, jeg skal regne ut) og dvs ca 1.2 kh per skive :)
|
4 egg = 3.6
2 dl creme fraiche = 3.2 1/2 dl rapsolje = 0 1-2 ss bakepulver = ?? 4ss linfrø = 0 60 gram hvetekli = 5 kh 40 gram soyaflak = 8 kh 40 gram fibrex = 2 kh = 21.8 kh Rundt regnet :) Med ca 22 skiver per brød er dette ca 1 kh per skive! (jeg bruker regal hvetekli med fiber og den inneholder 9 kh per 100 gram, møllerens er 18 kh per 100 g) Man kan mikse og feks ha i solsikkefrø istedet for soyaflak ++, men likevel; kh innholdet er lavt :) |
hva tror dere om å erstatte fiberex med fiberhusk????
Vet ikke helt hva dette fiberex er??? er det tilsatt for å få fiber i brødet eller for smaken sin skyld???? |
Da har jeg laget deigen, eller skal vi si røra :D
Blir spennende å se om det faktisk blir et brød ut av den suppa :confused: |
Juhu, nå er brødet ferdig og det smakte aldeles nyyydelig :sikle:
Hadde ikke fibrex, så jeg erstattet det med Atkins bakemix, heiv også oppi litt solsikkefrø og sesamfrø. Er det normalt at brødet blir litt smulete? |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:06. |