![]() |
Tikka masala - indisk saus
Sånn ferdig-saus som heter Tikka Masala synes jeg er godt. Men den har både sukker og usunn olje i seg... her om dagen mikset jeg meg frem til min egen variant, den ble MINST like god - og så supersunn da, med alle de ferske ingrediensene med masse antioksidanter og greier! :D Jeg bruker den til kylling, men den er sikkert god til annet kjøtt også... og scampi?
Sausen: 1 boks hakkede tomater Fersk hvitløk, 1-3 fedd 1/2-2 hele røde chili og/eller Piri Piri-pulver etter smak Masse Garam Masala-krydder (indisk blandingskrydder) Fersk/frossen persille eller koriander Et par teskjeer tomatpuré Evt Creme Fraiche/rømme/yoghurt etter smak Paprikapulver, mest for fargens skyld (trenger mindre/ingenting hvis man ikke har i melkeprodukt...) Og så salt og pepper da :) Fersk, revet ingefær oppi kan sikkert være godt, det har jeg ennå ikke prøvd. Kjøres i stavmikser, kjøkkenmaskin e. l. til det er glatt - og smakes til underveis... Helles over tre-fire stekte kyllingfileter i strimler + grønnsaker etter smak (f eks paprika og løk). Servér med kokt broccoli/blomkål e. l. |
Sv: Tikka masala - indisk saus
oi! hørtes veldig nam ut!! :)
takk for oppskrift!!! :klem: |
Sitat:
|
Nam, nam, dette hørtes virkelig godt ut! Dette må jeg prøve! :)
|
eller fløte mmmmmmmmmmmmmm :D
|
Sitat:
Glemte å skrive opp salt jeg... :o men regner med at folk finner frem til denne "magiske ingrediensen" av seg selv da... :D I dag tok jeg i én hel rød chili og det ble hett nok i massevis... :_plystre:så det er kanskje lurt å være litt forsiktig her om man er følsom!! Men det var uten noe som helst yoghurt/cf/rømme til å mildne smaken. |
har ikke prøvd ennå, men jeg skal :D:D
|
Har du lagd den ennå, Aline? :p
Lagde nå med scampi, kjempegodt! Bare stekte scampien fort på den ene siden til halene ble oransje, snudde dem, og helte sausen over i stekepanna og lot den surre et minutt eller så. Scampiene ble perfekte! Men jeg tror at jeg skal koke sausen litt neste gang, før jeg har kjøttet/scampien oppi. Brukte forresten kokosmelk (bare "kremen") i stedet for melkeprodukt, det gikk også fint :) |
Denne var bare HELT fantastisk! Smakte ORDENTLIG indisk jo :D Jeg har hatt så lyst til å kunne lage det, denne reddet virkelig dagen :ja: Og det tok ca 10 min hele greia. Serverte med jukseris.
|
Noen som vet hvor lenge sånt holder seg i lufttett glass i kjøleskapet? Har stått i litt over 2 uker. Men siden jeg hadde kokosmelk og youghurt oppi er den vel kanskje ikke holdbar lenger?
|
Ja! Denne har jeg faktisk ikke sett før, høres nydelig ut :)
|
Garam masala inneholder 58.6 gram sukker pr 100g vare.
Du er klar over dette vel? |
Denne er hjemmelaget, ikke noe sukker i den :) Heller ikke i krydderet, jeg har ihvertfall ikke vært borte i Garam Masala-krydder med sukker i! Hverken i den fra Hindu eller den i boks fra innvandrerbutikk (RaJah).
Og ja, den er veldig god! :ja: Tror ikke den holder seg så lenge som to uker nei ... :o |
Sitat:
Jeg kjøpte Rajah sin, og den har såvidt jeg vet ikke sukker nei |
Har også rajah-krydderet dere snakker om, null sukker :)
|
Men, jeg ble vedlig nysgjerrig på hvilket som inneholder sukker? Greit å vite :ja:
|
Hvor kan jeg kjøpe garam masala uten sukker?
Hadde vært kjekt å finne det i en av dagligvarekjedene, men gubben jobber jo i Oslo nå, så kanskje jeg kan sende han ut på leting hvis det ikke finnes lett tilgjengelig her i Indre Østfold ;-) |
Sitat:
http://ecx.images-amazon.com/images/...A280_SH20_.jpg |
Min er kjøpt på Grønland en plass. Som sagt finnes den på de fleste innvandrer sjapper. Tror jeg har sett den hos kjøtt-handleren inne på grønland bazar også.
|
Tusen takk Photobscura :)
Det finnes en invandrerbutikk i Mysen, skal sjekke der, ellers sender jeg gubben ut i Oslo :-) |
Kan hende de kan bestille inn om de ikke har det. Print ut bildet :ja:
|
Good idea :)
|
Ja, jeg tror faktisk ikke jeg har vært inne i én grønnsakssjappe som ikke har Rajah!
|
Så forresten at det kan bestilles på nettet, fra Amazon......men blir nok litt dyrt, bedre å sende gubben ut i Oslo :-)
jeg selv er sikker på jeg kunne gått meg vill på Karl Johan, men han klarer å orientere seg ;) |
Nå står denne og putrer, og lukter fantastisk i hele leiligheten (og sikkert de 3-4 nærmeste :D) Tror nesten jeg er litt forelska i denne sausen :lol:
Det er lite som kan slå en spicy indier på en hustrig høstdag. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53. |