![]() |
Nanaimo-bar
1 Vedlegg
ei skikkeli :sikle: konfektkake :) og den er enkel å lage.. til og med jeef greide det...Skal legge ved bilde. Jeg har forsøkt å finne GI på kokosmasse, men det var vanskelig...
Bunn: 130 gr smør søtningsstoff tilsvarende 60 gr sukker 5ss kakao 1 egg 150 gr hakkede mandler (skal egentlig være digestivekjeks) 1 dl hakkede mandler 2,5 dl kokosmasse smelt smør, sukker og kakao i vannbad. Pisk i egg, varm til massen tykner. vend i nøtter og kokosmasse, press i form (20x20 cm) avkjøl i kjøleskap mens du lager midterste krem. midterste krem: 100 gr smør 2 ss fløte 5 dråper vaniljeessens (skal egentlig være vaniljesukker) 5 dl melis (jeg lagde av fruktose da) Pisk smør, fløte og vaniljedråper mykt. ha i melis og pisk til det blir luftig. smør utover bunnen og sett en time i kjøleskap øverste lag: 120 gr mørk sjokolade 20 gr smør smelt sjokolade og smør i vannbad og smør på kaka. Sett kaka i kjøleskap til sjokoladen er hard, skjær i terninger og server :) |
Sv: Nanaimo-bar
Å herregud! :sikle:
*Glem denne tråden - glem denne tråden - glem denne tråden* |
*vurderer sterkt å slette denne tråden*
|
Å jøje meg!!!
*vann i munnen i n'te grad* Denne MÅ jeg prøve.... - den hørtes helt fantastisk ut!!!! Men hvis jeg ikke kan bruke hverken melis eller fruktose i midterste krem, hva kan jeg bruke der da? |
Nam nam.... har kopiert.... Men skal ikke lage den før senere, til en passende anledning.
|
Sitat:
*lurer* |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
http://www.best-buy.com/bbshop/asset...051_medium.jpg En enkelt måte å beregne Splenda eller Natreen er å flytte kommaet en plass. Dvs. om det står tilsvarende 60 gram sukker betyr det 6 gram Natreen/Splenda. Det er 0.5 gram pr ts - så da blir det 12 ts ..... mener jeg å huske.... |
Sitat:
tror det er det lureste jeg noen gang har kjøpt... kan bruke den til så og si alt på kjøkkenet (bortsett fra å koke ris, for det gjorde jeg i vannkokeren) |
jeef... er du hjemme?
tar meg en tur nedom jeg :D silje |
Sitat:
du er velkommen, men det er ikke mere kake igjen :rodme: |
Å fy og fy så god den såg ut!:)
|
Hva med å ta med sånn på jobb neste gang vi går vakt sammen.
Bare et lite forslag altså;);) |
Sitat:
jeg har snart et par nattvakter... kanskje du er på jobb da??? |
Sitat:
|
Denne kaken var veldig god!!!! :D
Jeg brukte 1 dl natreen i den midterste kremen, og synes det var litt i meste laget. (var veldig usikker på omregning når det er oppgitt i dl og ikke i gram så det var helt tilfeldig at det ble denne mengden) Ble også litt usikker på mengden nøtter som skulle være i bunnen ettersom mandler sto nevnt to ganger. Erstattet noe av mandlene med hasselnøtter for å få lavere karbinnhold. NAM NAM, kan anbefales!! |
Arg, hvorfor finner jeg denne nå og ikke for en uke eller to siden? jaja, skal vel ha noe digg etter jul også... :D
|
I stedet for melis kan dere jo bruke Sukrin-melis!! ;)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:48. |