![]() |
Følelsesmessige primærbehov
Jeg mener at det finnes en "liste" over menneskers følelsesmessige primærbehov.. Noen som husker den? Mener at ett av punktene var "bekreftelse", husker ikke helt de andre.
|
Sv: Følelsesmessige primærbehov
Tenker du kanskje på Erik Eriksons utviklingsteori??
(tillit vs mistillit) |
Sitat:
|
Hm.. Nei, hva vet jeg hva jeg sikter til.. :o
Sånn som våre fysiske behov er da for å overleve, mat, hvile og husly (+ nærhet for spedbarn.) Også mente jeg at det "fantes" psykiske behov, for å kanskje ikke fysisk overleve, men iallfall følelsesmessig overleve? :) |
Er det dette du mener?
"Til rekken av primærbehov skal vi her føye til, behovet for respekt, forståelse og aktelse: “Uten aktelse kan et menneske ikke leve”. For at et individ skal kunne realitetsorientere seg, har det også et grunnleggende behov for sannferdig informasjon. Det er med andre ord på tre nivåer et menneske har primære behov: på kroppsområdet (somatiske) – på følelsesområdet (emosjonelle) – og på forståelse/ forstandsområdet (kognitive) (Stettbacher, 1991)" |
|
Sitat:
Vi har altså et primært behov på følelsesområdet - utav det du siterer. Men ligger det under der igjen - "underkategorier"? Kanskje det bare er meg som skjønner hva jeg mener nå? :o |
Sitat:
Woooh! :) :) |
http://www.fn.no/skole_og_ungdom/ut_...wirak_modellen
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20. |