![]() |
Chiligryte
Tenkte det var min tur til å dele en oppskrift. Denne har jeg laget mange ganger og den er like god hver gang. Gjort på ca. 20 minutter.
Kjelen må ta ca. 2 liter Til 4 pers. trenger man: 4 kyllingfileter 1 litt stor løk 1 litt stor rød paprika 4 dl kyllingfond/buljong 1 bx røde bønner (hell av den seige gugga de ligger i) 1 bx hakkde tomater med chili Salt Pepper Tørket persille Del kyllingen i ca. 1 cm store terninger. Hakk løken, ikke for smått. Del papirkaen i ca. 1 cm store biter. Lag buljong av 5 dl vann og 1 buljongterning (det som står på pakka) Stek kyllingen litt på alle sider Ha i løken og paprikaen sammen med kyllingen og stek blankt. Hell av ca. 1 dl. av buljongen, mindre om den har kokt en stund. Ha 1 bx tomater m/chili oppi buljongenkjelen. Ha i 1 bx røde bønner. Ha i kylling, løk og paprika. Krydre etter smak. Kok ca. 10 minutter. Server med brød for de som vil ha det. Dersom man vi ha den sterkere kan man så klart ha i fersk chili, kajennepepper osv. Har laget denne med stekt laks også, funker kjempefint. Da har jeg brukt grønnsaksbuljong av den enkle grunn at det var det jeg hadde i skapet. Jeg steker fisken helt til slutt og legger bitene direkte i hver av de dype spisebollene. Heller resten over. Dette fordi fisken ikke skal koke helt ihjel. Har ikke prøvd med kjøtt, men funker sikker det også. God middag! |
Sv: Chiligryte
Denne hørtes namme ut! Jeg elsker chiligryter! Det er noe med bønner og chili altså... :) Jeg pleier å hive oppi mye rart jeg har i skapene, og får en ordentlig gryterett. Men det er jo enkelte ting man kutter ut på lavkarboen da, og erstatter med masse smakelig sunt fett! *sikle*
|
hvordan er kabohydratinnholdet?
|
Det har jeg ikke peiling på, men jeg har sakset den fra oppskriftene til Fedon og endret den slik at den ikke blir så sterk. Det er alt.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41. |