![]() |
Hvitløksdressing og fettdiskusjon
Heisann!
Jeg spiser endel av hvitløksdressingen fra Matmesteren, og lurer på om det er greit? Den inneholder 0,7% karber og nesten 55% fett, så det må jo være greit for et lav-karbo-kosthold? |
Sv: Hvitløksdressing
Hei på deg. Kjenner ikke til produsenten, men hvis vi stoler på de de skriver om innholdet, og du ikke sliter med vekttapet skulle vel dette være i orden:).
|
Høres veldig karbovennlig ut den der da.. :D
|
Hva er innholdet i den dressingen da?
|
Og det fettet, hva er det for noe?
|
Sitat:
|
Ikke hvis dressingen inneholder sukker, noe jeg tipper den gjør for all dressing jeg har sett inneholder sukker. Sukker er ikke bra uansett hvor store mengder man får det i seg.
|
Men i og med at sukker er 100% karber og dressingen kun inneholder 0,7%, kan det jo ikke være så veldig mye sukker i den?
|
Halloen. Jeg må bare spørre hvor du får tak den dressingen, og om du vet om den er å få tak i på Østlandet. Må jo si den er interessant med så lite karber:)
|
Jeg kjøper den på Rimi jeg. Men har ikke funnet den i andre butikker.
|
Og jeg dit!
|
Husk å sjekke utløpsdatoen. Det virker som om det er få som kjøper dem, og at de dermed står lenge i butikkene. Hehe.
|
Ok. Takk for tipset:)
|
Bare hyggelig! Jeg har nemlig gått på den blemmen selv, og det er stress å gå HEEELE veien tilbake til butikken! :)
|
Sitat:
Også er fetttypen litt vesentlig. Dersom det feks er en omega 6 full solsikkeolje, så ville jeg ikke brukt for mye av fettinntaket på den. :) |
Haha, om det er 50% fett i denne så er den ikke akkurat sunn. Uansett karbohydratinnhold. I og med at fett har rundt 980kcal per 100g betyr det at du får i deg godt over 500 kcal av 100ml dressing, og det er synnsykt mye for en noe som kommer i tilleg til den egentlige maten. Uansett om det er mettet fett eller umettet/flerumettet ville jeg ikke spist mye av denne på hverdager. fråts heller på lørdag :P
|
Sitat:
På Skaldeman lå jeg godt over 3500 kcal daglig og raste ned 10 kg på 6 uker. På vanlig (feks Grete Roede-kosthold) kan jeg ikke gå over 2000 kcal før vekta øker. Så det er ikke så svart/hvitt. ;) |
Og på Aktins induksjon skal man faktisk ha 70 - 75% fett hver dag.. Så jeg hiver i meg rundt 175 g fett hver dag jeg..
Livet i lavkarboland er litt anderledes enn i lavkaloriland serru.. |
Sitat:
|
jøss, da må jeg ta av meg hatten for dere. jeg kommer ikke ned litt i fett% engang på fettdiet. Og forresten så er det mettet fett i hvitløksdressing, så det er ikke sunt uansett hvordan program man følger. Jeg får best resultat av morgenjogging (intervalltrening), styrketrening og turn, totalt 8 økter i uka. I maten spiser jeg 60%protein, 30%carbo og 20% fett, og ligger på ca 2000-2200kcal om dagen.
"sitter som ei kula" ;) PS. Skal lese litt om det fettprogrammet. høres nydelig ut å kunne spise så mye fett og gå ned. men tviler på at det funker så langt ned i fett% som jeg vil. |
Da får jeg roe ned med denne da. Hehe...
|
Menneh... don't get me wrong, jeg spiser hvitløksdressing i litervis på spisedagene ;)
|
Sitat:
Mettet fett er overhodet ikke usunt så lenge det ikke kombineres med karbohydrater av den raske typen. Tilogmed godeste Lindberg begynner å gå tilbake på sine påstander på den fronten nå. Har du lest rundtomkring på de forskjellige filosofiene her? På Skaldeman SKAL du ha mest mulig METTET fett og minst mulig umettet fett + karbo. På Atkins er det fullt lovlig med fløte, rømme, smør, oster, kjøtt osv. Denne tråden bør du absolutt lese: http://forum.lavkarbo.no/showthread....light=innbarka Mettet (naturlig) fett er altså VELDIG sunt. :) |
Meneh, er det noen som vil fortelle hva inholdet er i denne dressingen?
|
Sitat:
Kanskje det du gjør galt da.. På lavkalori er ikke en spisedag ment å være en matorgie. Moderat inntak av sunn og mager mat også på spisedagene er det beste. Ikke full utflipping. Forøvrig er det mange lavkalorifolk som har gått over til lavkarbo når de har nærmet seg målet. Og dermed gått i mål på svært kort tid. De siste kiloene sitter hardt på lavkalori. Det kan lønne seg å endre kosten totalt. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30. |