Sv: Mye trening - kost før, under og etter
Jeg trener ca 4-5 ganger pr uke og følger the metabolic diet. Dvs karbo i helgene. Min første anbefalning vil være å prøve ut forskjellige ting, nettopp fordi vi alle er forskjellige! Og så kan det være et og annet tips å hente i boken the metabolic diet. Jeg vil tro at mange kan yte bedre ved å følge en slik, eller lignende diett...
Jeg vet om forskning gjort på syklister. Den forskningen viste at det var gunstig å trene på lave glykogenlagre, fordi kroppen blir flinkere til å brenne fett, og flinkere til å holde på glykogenlagrene. Dette er også min praktiske erfaring. Forskningen viste også at det i konkurranser eller under trening med topper med høy intensitet, var det en fordel å ha inntatt karbohydrater i tillegg. Karbo har jo noen fordeler på den måten.
For min del opplever jeg bedre restitusjon på lavkarbo enn på høykarbo. Jeg vil si at folk som trener veldig mye, og som belager treningen sin på å hente energi fra karbo, bør fokusere mer på å fylle glykogenlagrene etter trening. Jeg vil også tippe at Bjørn Ferry ikke tenker slik, og jeg regner med at han trener en og annen økt i løpet av en uke Jeg fokuserer på å få i meg myseprotein etter trening. Det har vist å gi nok økning i insulinet til at musklene får tatt til seg næringen, samtidig som det ikke dreper utskillelsen av bl.a vekstohormon slik karbohydrater kan gjøre. Man må altså ivareta en balanse, det er ikke nok å ta høyde for bare en faktor. Dette kan du lese mer om på bla mercola.com, han forteller om fordelene med å trene kortere økter med høy intensitet type peak 8. Samtidig er han klar på anbefalningene om å styre unna karbo etter trening.
Jeg driver å leser litt i boken the warrior diet. Der står det en del om kontrollerte "fasteperioder" og hvor gunstig det er med trening i disse periodene. Spennende er det i hvert fall, så jeg gleder meg til å finne ut mer om dette. Men av det lille jeg har lest går dette også på å fokusere på riktig hormonbalanse for å oppnå de ønskede effektene.
Johnny Laupsa Borge som er lchf/ steinalderkostmann har gitt noen anbefalninger på "sportsdrikke" på et nettmøte på bergenstidende sine nettsider bt.no. Ikke mye karbo han anbefaler, det er vel snakk om en spiseskje i en blanding som inkluderer andre ting også.
Dette var mye babbel, håper noe nyttig kom ut av det. Lykke til i hvert fall!